IKC Merweplein

Merwe Donk 4 4207 XB Gorinchem

Schoolfoto van IKC Merweplein

Het team

Toelichting van de school

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. IKC Merweplein heeft ervaren leerkrachten. Daarnaast hebben we specialisten in school voor bewegingsonderwijs, Engels, gedrag en ons Denkplein (meer- en hoogbegaafden). Ook hebben we uren voor ondersteuning in en buiten de groepen. De ondersteuners bieden ondersteuning in de klas, werken individueel met leerlingen en dragen bij aan extra instructiemomenten voor groepjes leerlingen die dat nodig hebben. Als opleidingsschool begeleiden we ieder jaar stagiaires van de Pabo en de opleiding tot onderwijsassistent.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ook leerkrachten zijn wel eens ziek. Deze proberen we op adequate wijze te vervangen. Mocht het niet lukken tijdig een vervanger van de invallijst te vinden, dan zal er intern gekeken worden wat de mogelijkheden zijn. In het uiterste geval, wanneer er geen vervanging te regelen valt, kunnen de kinderen naar huis gestuurd worden. We houden als school de plicht die kinderen op te vangen die thuis geen opvang hebben. Zij zullen dan opgevangen worden in een andere groep.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op IKC Merweplein zijn de leerlingen verdeeld over 17 groepen, waarvan 5 kleutergroepen. Onze kleutergroepen zijn combinatiegroepen waar jongste en oudste kleuters van groep 1 en groep 2 bij elkaar zitten. De daarop volgende leerjaren zijn enkele groepen. We hebben van ieder leerjaar 2 groepen, bijvoorbeeld groep 3a en groep 3b. Onze klassen hebben een gemiddelde groepsgrootte van 25 leerlingen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Leren met behulp van thema's

In de kleutergroepen werken we met thema’s. Deze thema’s worden in het begin van het schooljaar met de pedagogisch medewerksters en kleuterleerkrachten vastgesteld.

Niet alleen de cognitieve aspecten komen aan bod. Ook de creatieve, muzikale, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling krijgen binnen deze methode aandacht. Om er voor te zorgen dat alle kinderen hetzelfde aanbod krijgen, werken we met De leerlijnen voor het Jonge Kind van ParnasSys in combinatie met het beredeneerd aanbod. De leerlijnen en het beredeneerd aanbod zorgen ervoor dat we wekelijks in alle kleutergroepen aan dezelfde doelen aandacht besteden.

Leren door te spelen
Een kleuter leert door te ontdekken. Voor een kleuter gebeurt dit vooral tijdens het spelen. Het lijkt gewoon spelen maar de leerkrachten bieden, door middel van uitdagende spelsituaties en hoeken, de leerlingen een rijke leeromgeving. Gedurende de week worden verschillende kringactiviteiten gepland. Met 5 kringactiviteiten spelen we in op de leerdoelen van taal (beginnende geletterdheid, interactief taalgebruik). Ook plannen we 3 kringactiviteiten die aandacht besteden aan de leerdoelen van rekenen (tellen, getalbegrip en meetkunde).

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We werken met minimale uren per vakgebied. Afhankelijk van de onderwijsbehoefte van de groep, variëren we in onderwijstijd per vak om zo alle leerdoelen te behalen. 

In de midden- en bovenbouw worden de volgende vakgebieden aangeboden:

  • sociaal-emotionele ontwikkeling (De Vreedzame School)
  • bewegingsonderwijs
  • technisch lezen
  • begrijpend lezen
  • spelling
  • rekenen
  • wereldoriëntatie
  • kunstzinnige en creatieve vorming
  • burgerschapsonderwijs (geïntegreerd in de andere vakken)
  • Engelse taal

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

IKC Merweplein is een openbare school waar alle kinderen welkom zijn. Een openbare school heeft in principe plaats voor ieder kind. Hierin vinden wij het belangrijk goed te kijken naar de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van het kind. Ieder kind verdient een zo goed mogelijk passende plek.

Binnen ons schoolondersteuningsprofiel hebben wij onze mogelijkheden omschreven.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Schoolbreed zetten we in op het verstevigen van de doorgaande lijn op ons aanbod t.b.v. sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag.

Verschillende collega's oriënteren zich op het volgen van een opleiding tot vakspecialist.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Door de unieke samenwerking binnen IKC Merweplein kunnen kinderen al vanaf 0 jaar naar het Merweplein en worden ze doorlopend begeleid. Een bekend gebouw, bekende begeleiders en leerkrachten, die elkaar ook kennen. Of de kinderen nou op school, of op de opvang zijn, ze worden gezien en gekend.

Van 0 tot 4 jaar zijn kinderen welkom bij het kinderdagverblijf binnen IKC Merweplein, afdeling Nijntje. Een gezellig kinderdagverblijf, waar kinderen in een grote hal met speelkasteel heerlijk kunnen spelen. Er is een ruime buitenruimte met verschillende speeltoestellen, een zandbak en fietsen om te spelen. Ook baby’s kunnen veilig buiten op het gras kruipen en spelen. 

Niet naar het kinderdagverblijf, maar wel alvast leren hoe het is met andere kinderen in een lokaal? Vanaf 2 jaar kunnen kinderen naar de peuteropvang binnen IKC Merweplein, afdeling Pippeloentje. Het kinderdagverblijf en de peuteropvang werken vaak samen. Met het ontwikkelingsstimuleringsprogramma Piramide leren kinderen zich spelenderwijs verder te ontwikkelen: een goede voorbereiding op de basisschool dus.

Terug naar boven