Wat is de klachtenregeling?
Als ouder kunt u ontevreden zijn over bepaalde zaken op school. Meestal kunnen deze klachten in onderling overleg opgelost worden. U kunt in alle gevallen de leerkracht en de schoolleiding aanspreken.
Interne vertrouwenspersoon
Mocht u er samen met de leerkracht en/of schoolleiding niet uitkomen en de klacht is naar uw mening niet naar behoren opgelost, dan kunt u overleggen met de interne vertrouwenspersoon van de school. De vertrouwenspersoon luistert naar u, biedt ondersteuning en begeleidt u bij het nemen van vervolgstappen. Zij bespreekt met u de voor- en nadelen van vervolgstappen en brengt u zo nodig in contact met de externe vertrouwenspersoon voor verdere begeleiding in de klachtprocedure. De vertrouwenspersoon is integer en gaat professioneel en conform de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) om met uw gegevens.
contactgegevens interne vertrouwenspersoon:
Nancy van Spall
0113 270493
[email protected]
Externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon kunt u zien als een objectieve deskundige. Deze is niet aan de school verbonden. U kunt haar altijd raadplegen en om advies vragen. Daarnaast begeleidt de externe vertrouwenspersoon u bij de klachtprocedure. Ook kan zij bemiddelen tussen u en de andere partij/de school.
Het is prettig wanneer partijen zelf tot een voor hen beiden aanvaardbare oplossing komen met een mediator als procesbegeleider. Dit heeft als voordeel dat het leidt tot een win-win situatie, waar beide partijen voordeel van hebben. Mediation richt zich op het herstel van het vertrouwen en de relatie tussen u en de andere partij. Dat is belangrijk voor de toekomst.
Het kan ook zijn dat er geen sprake meer is van een relatie in de toekomst, maar dat u ervoor kiest om samen tot een goede afronding te komen. In alle gevallen verdient deze manier de voorkeur boven een klachtbehandeling door een klachtencommissie.
contactgegevens externe vertrouwenspersoon:
Mevr. E. de Beyer
0652889686
[email protected]
Landelijke Klachtencommissie
Als geen van bovenstaande mogelijkheden een oplossing bieden, kan overgegaan worden tot het indienen van een officiële klacht bij de onafhankelijke Landelijke Klachtencommissie. Voor vragen of verdere informatie hierover kunt u terecht bij het onderstaande adres:
Klacht-, beroeps-, bezwaren- en geschillencommissies
Postbus 82324
2508EH Den Haag
070-3861697
[email protected]