Basisschool Buten De Poorte

De Tuinen 2 3252 AH Goedereede

Schoolfoto van Basisschool Buten De Poorte

Het team

Toelichting van de school

Vanaf mei 2023 is op een Buten de Poorte een collega werkzaam als officieel gecertificeerd Talentbegeleider. Daarnaast is een collega afgestudeerd aan een Master Onderwijskunde waarbij in haar spriptie executieve vaardigheden bij leerlingen centraal staan. Beide collega's leveren belangrijke bijdragen aan studiedagen en teambijeenkomsten. Zodoende wordt het volledige team meegenomen in schoolontwikkelingen waarmee de school zich profileert/onderscheidt. Daarnaast is in 2023 een collega gestart met de opleiding tot leescoördinator

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het streven is vervanging door het eigen personeel te laten plaatsvinden. Indien dit niet mogelijk is, wordt in overleg met het bestuur naar een andere vervanger gezocht binnen de stichting.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Tijdens de kleuterjaren leert een kind spelenderwijs. Dit gebeurt in de kring en tijdens het spelen en werken in de diverse hoeken. Ook het buitenspelen is een belangrijk onderdeel van het kleuteronderwijs. Alle genoemde vakgebieden komen tijdens deze activiteiten aan bod. Binnen het kleuteronderwijs wordt er niet met een vast lesrooster gewerkt. De leerkrachten gebruiken een planning en rooster waarbij leren in de kring, de hoeken en het buitenspelen plaatsvindt. Dit geldt voor alle vakgebieden.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Veilig Leren Lezen omvat de volgende vakgebieden: spelling, lezen en taal

Wat is de toegevoegde waarde van The Daily Mile?

Uit onderzoeken blijkt dat extra beweging ertoe leidt dat kinderen extra wakker zijn, zich beter kunnen concentreren en zich bovendien fijner voelen.


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs

Het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs (SWVPO) draagt zorg voor passend onderwijs op Goeree-Overflakkee. Het SWV PO is een vereniging en de besturen van de scholen op het eiland zijn lid. Het SWV PO beslaat dus het hele eiland. Vanuit het SWV PO is er een visie over passend onderwijs neergezet en is er beleid gemaakt om passend onderwijs vorm te geven, meer hierover is te lezen op de website van het Samenwerkingsverband ( https://www.swvgo.nl/).

Basisondersteuning

Elke school op het eiland biedt een afgesproken basis aan ondersteuning aan alle leerlingen. Dit houdt in dat binnen de groep rekening wordt gehouden met verschillen tussen leerlingen. Sommige leerlingen werken sneller, terwijl andere leerlingen misschien extra instructie nodig hebben. Er wordt gewerkt op maat van de behoeften van de leerlingen in de groep. De afspraak is dat elke school daarbij voldoet aan de standaard die met elkaar in het samenwerkingsverband is afgesproken.

Extra ondersteuning

Als een kind niet genoeg heeft aan de basis aan ondersteuning op school (zie daarvoor onder: ‘basisondersteuning’) dan biedt de school extra ondersteuning. In dit geval wordt goed gekeken wat de leerling nodig heeft. De school bepaalt concrete doelen voor het kind en bepaalt wat daar extra voor nodig is, binnen de mogelijkheden van de school. Wat die mogelijkheden zijn, staat in het ‘schoolondersteuningsprofiel’ van de school. Elke school heeft het profiel op haar website staan.  Of een school voor een kind de juiste plek is zal altijd uit een individueel gesprek over de behoefte van het kind blijken. We beschikken over veel deskundigheid in ons team. Leerkrachten zijn allemaal bevoegd en we borgen de kwaliteit door voldoende nascholing. Daarnaast kunnen we externe specialisten inroepen en het samenwerkingsverband om ondersteuning vragen. Dit doen we pas nadat we toestemming van de ouders hiervoor hebben.  

Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong

Er zijn ook kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Door alle scholen op Goeree-Overflakkee is een beleidsplan opgesteld om deze leerlingen in een vroeg stadium te signaleren, te diagnosticeren en praktisch te begeleiden. Binnen de eigen school wordt de basisstof “gecompact” en krijgen de leerlingen uitdagende verdiepingsstof. Streven is dat in 2022 aan iedere school een zgn. “talentbegeleider” heeft, die de scholen gericht ondersteunt te voldoen aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen.In de bovenbouwgroepen is er voor deze leerlingen de mogelijkheid om deel te nemen aan pluslessen op verschillende scholen voor voortgezet onderwijs.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Behalve de extra ondersteuning die wordt geboden door de onderwijsassistenten, zal er vanaf schooljaar 2022-2023 structureel een ochtend in de week begeleiding worden gegeven aan leerlingen met een meer of hoogbegaafdheidsprofiel. Deze begeleiding wordt verzorgd door de collega die tevens de opleiding Talentbegeleider volgt en zich ook bezighoudt met beleid rondom meer- en hoogbegaafde leerlingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

VVE

Basisscholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven werken nauw samen om een doorgaande lijn in de ontwikkeling van het kind te stimuleren. Er is sprake van een goede overdracht, wanneer een kind op 4 jarige leeftijd overstapt naar de basisschool. Alle kinderen verdienen een goede start op de basisschool.

Sommige kinderen hebben daarbij een extra steuntje in de rug nodig. Daarvoor is, in samenwerking met de gemeente Goeree-Overflakkee, het VVE beleid opgesteld. Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) houdt in dat een kind in aanmerking komt voor extra ondersteuning, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van spraak en taal. Met voorschoolse educatie krijgt een kind tussen 2 ½ en 4 jaar extra begeleiding in de kinderopvang / op de peuterspeelzaal. Vroegschoolse educatie is voor kinderen van 4 tot 6 jaar, die al naar de basisschool gaan. Dankzij het VVE programma kan een achterstand in de ontwikkeling worden voorkomen of ingehaald, zodat het kind een goede start kan maken op de basisschool. Een verwijzing voor VVE wordt verstrekt door de jeugdarts van het Centrum voor Jeugd en Gezin.

Terug naar boven