IKC Quintusschool

Nieuwe Schoolweg 6 9756 BB Glimmen

  • Schoolfoto van IKC Quintusschool
  • Schoolfoto van IKC Quintusschool
  • Schoolfoto van IKC Quintusschool
  • Schoolfoto van IKC Quintusschool

Het team

Toelichting van de school

Ons talentonderwijs wordt dagelijks in de praktijk gebracht door een bevlogen en betrokken team van professionals.

Ons team bestaat uit acht leerkrachten, een onderwijsassistent, een intern begeleider, twee directieleden, een conciërge, een vakleerkracht gym en twee vakleerkrachten LEVO. 

Het team pedagogisch medewerkers telt negen personeelsleden en samen vormen we het IKC team van de Quintus. 

  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid (door ziekte of verlof) van een leerkracht proberen wij via SLIM vervanging te regelen. We informeren ouders en leerlingen vooraf wie wanneer vervangt.

Als er geen vervanging beschikbaar is communiceren we dit zo spoedig mogelijk. We vragen ouders om hun kind die dag thuis te houden of zelf opvang te regelen. Op de eerste dag bieden we nog wel eventueel noodopvang of worden aanwezige leerlingen over andere groepen verdeeld. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor kinderen in de kleuterleeftijd is spelen een van de belangrijkste manieren om zich te ontwikkelen en om te leren. Spelen is zó belangrijk dat het niet alleen een middel of een manier van bezig zijn is, maar ook een doel. Kunnen en willen spelen is immers een voorwaarde voor alle ontwikkelingsprocessen. 

In het begin van het basisonderwijs staat deze basisontwikkeling centraal. Basisontwikkeling is niet aan vakgebieden gebonden, maar gaat er eigenlijk aan vooraf. Daarna verschuift het accent naar kennis en vaardigheden, zoals bijvoorbeeld rekenen en taal/lezen en zaakvakken onderwijs.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We starten de dag altijd samen in de kring. Soms met een groepsgesprek, soms met een talent en soms met muziek.
In de ochtend werken we vervolgens voornamelijk aan de kernvakken (taal, rekenen, lezen).
In de middag komen de andere vakken en de talenturen aan bod. Twee keer in de week is er een talentuur, waarin leerlingen de ene keer mogen kiezen en de andere keer een talentdoos krijgen toegewezen. Nieuwsgierig? Kom vooral eens langs.  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school is er voor alle leerlingen uit de regio. Wij hebben hierbij aandacht voor alle talenten.

Sterke punten in onze ondersteuning

  • Talentgedreven onderwijs; kinderen leren hun talenten ontdekken, benutten en ontwikkelen.
  • Differentiatie in de basisvaardigheden
  • Intensieve samenwerking binnen het IKC tussen opvang, onderwijs en ondersteuning

Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft hoe wij vormgeven aan de basisondersteuning en welke extra ondersteuning we bieden. Het schoolondersteuningsprofiel is onderdeel van een breder kader met de overkoepelende term passend onderwijs.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Meer- en hoogbegaafdheid structureel integreren in het onderwijsaanbod in de klas

Zicht op ontwikkeling: lange en korte zorgcyclus doorontwikkelen (functioneel en efficiënt)

Meer intervisiemomenten over leerlingen met het team.  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In ons IKC werken we met een inhoudelijk doorgaande lijn. Zo werken onderwijs en opvang samen aan dezelfde inhoudelijk lijn, doen we activiteiten en feesten samen en is er een warme overdracht bij de start op school. 

Terug naar boven