Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen

Schoolstraat 1 6691 XP Gendt

  • Schoolfoto van Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen
  • Schoolfoto van Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen
  • Schoolfoto van Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen
  • Schoolfoto van Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen
  • Schoolfoto van Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In februari maken alle leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets (voorheen de Eindtoets Basisonderwijs) van CITO, die landelijk genormeerd is. Daarmee ontstaat een beeld van de individuele prestaties van de leerlingen en van de school als geheel. Scholen kunnen zich onderling vergelijken met het gemiddelde van alle deelnemende scholen, maar ook met het gemiddelde van de scholen die gelet op de sociaal-culturele achtergrond van hun leerlingen vergelijkbaar zijn. De scores van de doorstroomtoets liggen tussen de 500 en 550. Hieronder vindt u onze resultaten van de afgelopen schooljaren.

We hebben voor dit jaar een score boven het Landelijke gemiddelde gehaald.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

  • In groep 7 krijgen de leerlingen een preadvies. Dit preadvies komt tot stand na overleg met de leerkracht(en) van groep 7, de leerkracht(en) van groep 8 en de intern begeleider. De gegevens van de leerkrachten met betrekking tot gedrag, motivatie, taakwerkhouding, methode gebonden toetsen en het LIB* worden in dit advies meegenomen.

  • Naar aanleiding van het preadvies wordt het voorlopige advies vastgesteld door de leerkracht(en) van groep 8 in samenspraak met de intern begeleider.

  • Na de uitslag van de doorstroomtoets ontvangen de kinderen hun definitieve schooladvies. Na de doorstroomtoets kan het definitieve advies eventueel naar boven worden bijgesteld. Dit gebeurt op initiatief van de leerkracht en/of ouders en deze licht het mondeling toe aan ouder(s)/kind. Mochten ouders met de vraag komen om het advies aan te passen, dan zal de leerkracht met ouders in gesprek gaan over wat het best passend is voor het kind.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven