Mochten er problemen zijn, dan is het natuurlijk prettig dat u die eerst probeert op te lossen met de direct betrokkene(n). Wanneer dit niet naar tevredenheid verloopt, kunt u contact opnemen met de directie of een vertrouwenspersoon.
Interne contactpersonen
Iedere school heeft een interne contactpersoon. Op de website van de school vind u de namen hiervan. Onze interne contactpersoon is gemakkelijk aanspreekbaar, zowel voor de kinderen als voor de ouders. Wat doet de interne contactpersoon?
- luisteren naar de klacht;
- informatie geven over de klachtenregeling;
- doorverwijzen naar de volgende stap in de klachtenprocedure.
Coördinator pestbeleid
Pesten wordt op onze school niet getolereerd. Toch gebeurt het (vaak minder zichtbaar: digitaal, uitsluiten, negeren) wel eens. Voor ouders en leerlingen is het van belang om dan een laagdrempelig aanspreekpunt te hebben op school wanneer er gepest wordt: de coördinator pestbeleid. Op de website vindt u de naam.
Aandachtsfunctionaris
Dreigen, intimideren of geweld gebruiken op onze school is absoluut onacceptabel. Veiligheid op school voor iedereen is voor ons heel belangrijk om ons werk voor de kinderen goed te kunnen doen. De aandachtsfunctionaris is het aanspreekpunt m.b.t. onveilige situaties op school zoals beschreven in het veiligheidsplan. Daarnaast geeft de aandachtsfunctionaris uitvoering aan de meldcode bij vermoeden van kindermishandeling en seksueel misbruik in samenspraak met collega’s, directie en interne begeleiding. Op de website vindt u de naam.
Externe vertrouwenspersoon
Wij werken met externe, onafhankelijke vertrouwenspersonen. Zij ondersteunen u als u een klacht heeft die u niet kunt afhandelen met de betrokkene(n) of de directie van onze school:
Eveline Voncken
[email protected]
06-51955369 / 085-0043224
El Theuws
[email protected]
06-12407652
Mocht ook dit geen oplossing bieden, dan kunnen zij u in contact brengen met de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC).
Landelijke Klachtencommissie
De school is voor de behandeling van klachten ook aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Zowel ouders en leerlingen als personeelsleden kunnen een klacht voorleggen aan de LKC.
De LKC biedt verschillende mogelijkheden om de klacht te behandelen en op te lossen. Een medewerker van Onderwijsgeschillen neemt contact op met de klager en het schoolbestuur of degene over wie is geklaagd en bespreekt dan welke route het beste gekozen kan worden om de klacht op te lossen. Dit gesprek kan leiden tot interne klachtbehandeling door het schoolbestuur of de school, mediation of een formele procedure bij de Commissie. Meer informatie over de mogelijkheden en de procedure bij de LKC vindt u op www.onderwijsgeschillen.nl
De LKC is bereikbaar bij Onderwijsgeschillen, Zwarte Woud 2 Utrecht, telefoon 030-2809590. U kunt ook een e-mail sturen naar [email protected]. Op de website www.onderwijsgeschillen.nl is meer informatie te vinden over klachtbehandeling.