Basisschool De Vlinder

Sint Jozefplein 3 5666 RL Geldrop

  • We creëren een doorgaande leer- en ontwikkelingslijn en volgen onze kinderen van 0-13 jaar. Juffrouw Jeanne is onze IB-er.
  • We werken met de sociaal-emotionele methode 'KiVa'. Dit is een preventief programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid.
  • We zijn een ontmoetingsplaats waar iedereen welkom is en wij elkaar accepteren en respecteren.
  • Alle kinderen van 0-6 jaar hebben maandelijks een gezamenlijke activiteit passend bij het thema. Korein Kinderplein, Kruimel en basisschool.
  • Wij zijn nieuwsgierig naar alle kinderen en hun belevingswereld en zien talenten in ieder kind. Wij zijn actief gericht op samenwerking.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De CITO toetsenworden een of meer keer per jaar afgenomen volgens de richtlijnen van CITO enzoals gepland in de toets kalender. De toetsen worden door de eigen leerkrachtafgenomen, m.u.v. de individuele toetsen zoals AVI en DMT.

Groepsplannen:
De toetsgegevens worden door de leerkracht ingevoerd en geanalyseerd. Het groepsplan wordt geëvalueerd en er wordt een
nieuw groepsplan opgesteld, waarin leerlingenmet gelijke onderwijsbehoeften worden geclusterd enondergebracht worden in aanpak 1/2/3. De leerlingen die normaal mee kunnen komen zitten in aanpak 2, leerlingen die meer kunnen zitten in aanpak 3, leerlingen met extra instructiebehoefte en begeleiding zitten in aanpak 1. De hele groep wordt met de interne begeleider doorgesproken, zodat elk kind in beeld is. Aan de hand van het gesprek worden eventuele vervolgstappen gezet. De cyclus wordt 3 keer per jaar uitgevoerd. Alle resultaten worden teambreed besproken, zodat acties op schoolniveau uitgezet kunnen worden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We hechten op de Vlinder veel waarde aan een goede sfeer. Het team draagt dit ookzelf uit. Een open communicatie, aandacht voor elkaar en betrokkenheid van het kind bij zijn eigen ontwikkelingen waarbij gedacht wordt in oplossingen staat hierin voorop.

We zorgen ervoor dat de directie en de leerkrachten makkelijk te benaderen zijn. Ook onder de kinderen bevorderen we een open communicatie. In de relatie met de leerkrachten proberen we de kinderen een gepast verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen. Dit gebeurt in het dagelijks handelen en speciaal tijdens de “Leefstijl” lessen. 

Ook leren we ze duidelijk welke normen en waarden gelden in deze relatie. Hierbij horen ook orde, regelmaat en duidelijkheid. Dit alles komt terug in: ‘Grip opde groep’ waarvan de afspraken in elke groep te vinden zijn.

Tenslotte streven we naar een warm pedagogisch klimaat waarbij iedereen respect heeftvoor elkaar ongeacht geloof, capaciteiten of afkomst. Alleen in een prettige veilige omgeving waarin ieder zichzelf kan zijn kom je tot optimale ontwikkeling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Open communicatie
  • Warm pedagogisch klimaat
  • Grip op de groep

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven