Wat is de klachtenregeling?
Voor veruit de meeste vragen, problemen en opmerkingen kunnen leerlingen en ouders terecht bij de groepsleerkracht. Onze teamleden staan u buiten de lestijden graag te woord. Wanneer zo’n gesprek meer tijd vraagt, is het verstandig even een afspraak te maken. Als zaken niet naar tevredenheid worden opgelost, kan er overleg plaatsvinden met de directie. Wanneer dit ook niet tot een passende oplossing leidt, kunt u zich wenden tot het schoolbestuur van stichting Fluvium. In sommige gevallen kan het zijn dat u van mening bent dat het probleem niet juist is afgehandeld en dat u ook met het bestuur niet tot een oplossing komt. In dat geval kunt u zich wenden tot de Landelijke Klachtencommissie onderwijs. (LKC)(sinds 2009 opgegaan in de nieuwe organisatie Onderwijsgeschillen). U kunt met de LKC in contact komen met de volgende contactgegevens:
Landelijke Klachtencommissie onderwijs
Postbus 85191, 3508 AD Utrecht
Telefoon: 0303-2809590
E-mail: [email protected]
Website: www.onderwijsgeschillen.nl
Wanneer u niet direct naar de schooldirectie of het schoolbestuur wilt toegaan of hier hulp bij wilt hebben, kunt u ook contact opnemen met een vertrouwenspersoon. De interne vertrouwenspersonen op onze school zijn: N. van Overdam en M. van der Velden. S. van Wijk is onze anti-pestcoördinator. Ook is het mogelijk om een externe vertrouwenspersoon te benaderen. Het is hun taak u te begeleiden tijdens de klachtenprocedure.
Het betreft: Herman Tuning en Alie Leutscher
Beide vertrouwenspersonen zijn gecertificeerd en ervaren. Wanneer je contact opneemt met Bureau De Vertrouwenspersoon, zul je vaak dezelfde dag nog (uiterlijk binnen twee werkdagen) in contact gebracht worden met één van de externe vertrouwenspersonen. Wanneer je een voorkeur hebt voor een vrouwelijke of mannelijke vertrouwenspersoon, geef dat dan gerust aan. Uiteraard is het contact met de vertrouwenspersoon vertrouwelijk, je identiteit zal niet zonder jouw toestemming worden gedeeld met de organisatie. Wanneer het contact is gelegd met de externe vertrouwenspersoon, zal er eerst in alle rust naar je verhaal worden geluisterd. Daarna zoekt de externe vertrouwenspersoon samen met jou naar een oplossing voor het probleem. Vaak verloopt het contact telefonisch, maar het kan natuurlijk ook op locatie. Je kunt de externe vertrouwenspersonen bereiken via:E: [email protected] of via T: 088-1119910
De volledige klachtenprocedure ligt op school ter inzage, deze is op te vragen bij de directie en de vertrouwenspersoon. Tot slot willen wij benadrukken dat u in geval van een klacht ook altijd rechtstreeks zelf de landelijke klachtencommissie kunt benaderen. Alle hierboven gestelde opties kunnen dus overgeslagen worden. U bent uiteraard volkomen vrij te kiezen welke weg u wilt bewandelen.