Openbare Basisschool Jan Harmenshof

Koninginnelaan 4 4191 EE Geldermalsen

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Jan Harmenshof
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Jan Harmenshof
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Jan Harmenshof
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Jan Harmenshof

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen hebben naar verwachting gepresteerd en hiermee heeft de school boven de norm van de schoolweging gescoord.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 1 t/m 8 wordt gebruik gemaakt van de middenmeting (januari/februari) en de eindmeting (juni/juli) van het leerlingvolgsysteem CITO. De resultaten van deze methode-onafhankelijke toetsen vormen samen met de methodetoetsen, de observaties van de leerkrachten en het werk van de leerlingen, de input van de groepsplannen waar de leerkrachten mee werken.

De groepsplannen vormen een belangrijke basis voor de leerkrachten om te bepalen welke onderwijsaanpak (instructie en materialen) het beste aansluit bij de ontwikkeling van de leerlingen. Meerdere keren per jaar wordt met de intern begeleider geëvalueerd en gekeken of het aanbod per leerling nog steeds passend is.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het hele traject van schoolkeuze naar het VO kunt u vinden op onze website www.janharmenshof.nl 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen verwachten een schoolomgeving waarin ze tot hun recht komen en kunnen leren. Ouders verlangen een school die goede leerresultaten weet te behalen en de veiligheid van hun kinderen weet te waarborgen. Leerkrachten verlangen een school waar ze op een normale manier les kunnen geven. De Kanjertraining heeft lesmateriaal ontwikkeld voor het basisonderwijs en de brugklassen van het voortgezet onderwijs. De Kanjerlessen zijn effectief, duidelijk, verhelderend en helpen kinderen een keuze te maken in hun gedrag. De lessen gaan uit van een positieve levensvisie en zijn toekomst- en oplossingsgericht voor zowel kinderen, leerkrachten als ouders. Met Kanjerlessen kunnen veel gedragsproblemen worden voorkomen. Maar het is ook mogelijk een moeilijke klas weer “goed op de rails” te zetten, zodanig dat de leerlingen zich weer op een normale manier kunnen en durven uiten. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd om de lessen te geven. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Positieve levensvisie
  • Toekomst- en oplossingsgericht
  • Jezelf durven en mogen zijn

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2016, 2019 en in januari 2023 heeft de inspectie de Jan Harmenshof bezocht. Uit alle drie de rapporten blijkt dat de inspecteurs zeer tevreden zijn en de beoordeling Goed heeft afgegeven. Tevens heeft de school het predicaat Excellente school verkregen in 2016 en in 2019 geprolongeerd t/m 2022, ook de jury Excellente Scholen was zeer tevreden. Het juryrapport is terug te vinden op de schoolwebsite. In juni 2023 verwachten wij wederom het predicaat Excellent te prolongeren.

Terug naar boven