Openbare Basisschool De Keikamp

Zonnekamp 13 7274 AX Geesteren (Gelderland)

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Keikamp

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

0

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Na afname van bijvoorbeeld CITO toetsen worden er analyses gemaakt.

Tweemaal per jaar maakt de IB-er een diepteanalyse. In deze rapportage wordt verslag gedaan van de analyse van de gegevens vanuit het Leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS) van CITO.Tevens wordt 1x per jaar de barometer 3.0 ingevuld en deze wordt meegenomen in de evaluatie. Ook wordt deze doorgestuurd naar het College van Bestuur. 

-Het doel van de evaluatie is: Om te kijken of wij ons onderwijsaanbod in de groep/op school kunnen verbeteren. 

-Om te zien of hulp aan bepaalde leerlingen nut heeft gehad. 

-Om te zien of bepaalde procedures uitvoerbaar waren. Om te controleren of wij geen enkele leerling over het hoofd zien. 

-Om een horizontale en verticale analyse te maken: zijn er groepen die structureel uitvallen zijn er vakgebieden die structureel hiaten laten zien. 

-Verantwoording afleggen aan derden. 

Als wij een verbeterpunt tegenkomen, plegen we gerichte interventies om de zorg te optimaliseren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het team van OBS de Keikamp brengt samen met alle leerkrachten een advies uit naar de leerlingen in groep 8. Deze ontvangen ouders en leerlingen voordat ze de CITO eindtoets maken. 

Na het maken van de CITO eindtoets wordt de definitieve keuze gemaakt voor het uitstroomniveau. Het advies van de school is bindend, mocht de CITO score veel hoger uitvallen kan het advies bijgesteld worden naar boven. Mocht de CITO uitslag erg tegenvallen zal het advies niet naar beneden worden bijgesteld. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Indien  de mens sterk staat in zijn eigenheid, zichzelf durft te zijn, sterk in eigen identiteit, dan is de mens beter in  staat om te gaan met zichzelf en de medemens. Dit levert een positieve bijdrage aan de maatschappij en in het bijzonder het  samen leven in deze maatschappij.     

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Samenwerken
  • Zelfredzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

0

Terug naar boven