Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Mattheusschool kijkt naar de onderwijsbehoefte van elk kind. U zult in onze school een dynamisch en groep-overstijgend aanbod zien. Komend schooljaar geeft weer de mogelijkheden om groepen met elkaar te laten samenwerken, groepen te splitsen en een apart aanbod voor wie dit nodig heeft te organiseren. De leerkrachten zullen u hier nader over informeren.
We werken op de Mattheusschool met portfolio's waarin leerlingen hun ontwikkeling zichtbaar maken.
Groep 1-2: In het begin van het schooljaar krijgen de kinderen een placemat, met daarop vragen over hun kwaliteiten, hobby's,dromen en ontwikkelpunten, mee naar huis wat samen met de ouders wordt ingevuld. Gedurende het schooljaar vullen de kinderen hun portfolio met werkjes waar ze trots op zijn.
Vanaf groep 3 t/m groep 8 krijgen alle kinderen in de 1e week een placemat mee naar huis. De kinderen vullen dit samen met hun ouders in en de inhoud wordt gebruikt als uitgangspunt voor startgesprekken met ouders en kind in oktober. Vanuit de inhoud van het placemat en de gesprekken worden leerdoelen geformuleerd voor de eerste periode tot het rapport in februari.
Ook dit is een indicatie.
Omdat de Mattheusschool werkt met een aanpak waarbij wordt gekeken naar de onderwijsbehoefte van ieder kind is de bovenstaande urenindeling een indicatie en kunnen de uren per vakgebied verschillen per leerling. We spreken van een gedifferentieerde aanpak waardoor maatwerk voor iedere leerling nagestreefd wordt. De instructie wordt door alle leerlingen tegelijkertijd gevolgd, maar de uitwerking en aanbod van opdrachten kunnen onderling verschillen.
Het team van de Mattheusschool is een gezonde mix van jong en oud. Omdat we een klein team zijn hebben we elkaars expertise en inzet hard nodig en helpen we elkaar om alle taken op de school op een verantwoorde manier te volbrengen. Onze stichting heeft een Deltaklas waar meer-en hoogbegaafde leerlingen lessen kunnen volgen. Onze gepersonaliseerde werkwijze streeft ernaar te voorzien in de onderwijsbehoefte van alle leerlingen.
Ook hebben we zitting in het cluster "Breda buiten", waarin een groot aantal scholen vertegenwoordigd zijn uit de buitengebieden rondom de gemeente Breda. Dit cluster werkt samen met het RSV (Regionaal Samenwerkingsverband) Breda om school- en stichting overstijgend in een groter gebied een expertisevraag te kunnen wegleggen om "thuisnabij" onderwijs te realiseren voor zoveel mogelijk leerlingen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We werken samen met andere scholen binnen de stichting en binnen het samenwerkingsverband. Indien wij bepaald specialisme nodig hebben en dit niet binnen het team aanwezig is, proberen we dit bij onze partners te halen.
We werken samen met andere scholen binnen de stichting en binnen het samenwerkingsverband. Indien wij bepaald specialisme nodig hebben en dit niet binnen het team aanwezig is, proberen we dit bij onze partners te halen.
Het samenwerken met een professionele organisatie als kinderopvang PUUR betekent dat we kinderen van 0-13 jaar onderwijs en opvang onder 1 dak kunnen bieden, wat voldoet aan de eisen van deze tijd. Het succes van deze formule kenmerkt zich door onze groei en het vertrouwen dat men heeft in onze beide organisaties.