SBO De Bolder

IJsbaanweg 2 8801 ER Franeker

  • Schoolfoto van SBO De Bolder
  • Schoolfoto van SBO De Bolder
  • Schoolfoto van SBO De Bolder
  • Schoolfoto van SBO De Bolder
  • Schoolfoto van SBO De Bolder

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen maken de doorstroomtoets van route 8. Om zicht te hebben op de eindresultaten van onze school kijken we ook naar de leerlijnen van de leerlingen. Met de Cito toetsen controleren we of de leerlingen zich ontwikkelen volgens de door ons ingeschatte ontwikkelingslijnen. 

Jaarlijks vraagt de inspectie om de resultaten van de eindgroep aan de hand van de Citotoetsen die in januari worden afgenomen. De resultaten liggen jaarlijks boven de norm die aangegeven wordt door de inspectie. (De scores worden afgezet tegen het gemiddelde IQ van de groep leerlingen) 


Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken met onze leerlingen volgens een vooropgesteld plan via een aantal doelen naar vooraf gestelde einddoelen. Het plan en de doelen zijn toegespitst op de individuele leerling. We houden nauwkeurig in de gaten of de ontwikkeling van de leerling ook volgens dat plan verloopt en of de gestelde doelen worden gehaald. Dit doen we door middel van observaties en methode gebonden en niet methodegebonden toetsen.

De gegevens die uit de observatie en toetsen naar voren komen, bekijken we nader. We proberen de gegevens te duiden. Wanneer blijkt dat de ontwikkeling van de leerling stagneert of juist versnelt en de leerling dus specifieke onderwijsbehoeften heeft, is er voor ons reden om de plannen bij te stellen. Kortom: plannen, uitvoeren, toetsen, diagnosticeren, plannen. Dit is de kern van het handelingsgericht werken.

Het ontwikkelings- en uitstroomperspectief van de individuele leerling is telkens het ijkpunt waaraan we zijn ontwikkeling afmeten.   

Het handelingsgericht werken doorloopt in het schooljaar een vaststaande route en vindt zijn weerslag in het rapportagedeel van het OPP, dat we voor iedere leerling schrijven en bijhouden.

In januari en juni worden de methode onafhankelijke toetsen van CITO afgenomen en de OPP's geëvalueerd. Bekeken wordt of de doelen zijn gehaald en er wordt een analyse gemaakt van de toetsresultaten. Dit mondt uit in nieuwe plannen, waarin nieuwe doelen worden geformuleerd.

Van alle plannen die binnen het handelingsgericht werken worden gemaakt, stellen we onze ouders op de hoogte. We vragen ze voor akkoord te ondertekenen. Ook van de specifieke handelingsplannen wordt u, meestal telefonisch, op de hoogte gesteld. Zowel de rapportages als specifieke plannen slaan we op in het individuele leerling dossier.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen uit groep 8 maken met ingang van 2024 in de eerste twee weken van februari de zogenaamde doorstroomtoets.

Voor het schooladvies aan de leerlingen die naar het voortgezet onderwijs doorstromen, gebruiken wij de Plaatsingswijzer. De Plaatsingswijzer is een hulpmiddel om tot een goed doordacht en goed onderbouwd advies te komen op basis van de gegevens uit het leerlingvolgsysteem van Cito.

Ouders en leerlingen worden bij ons op school al vanaf groep 4 meegenomen in de leerlijnen die de kinderen volgen. De leerlijnen zijn gekoppeld aan het uiteindelijke uitstroomperspectief van de leerlingen. De resultaten van de doorstroomtoets kunnen leiden tot een heroverweging en aanpassing van het schooladvies.  Als  de leerling een hoger toetsadvies krijgt dan het voorlopige advies dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Ouders worden tijdens de informatieavond in het schoolverlatersjaar over de procedure geïnformeerd.

De leerlingen in het overzicht waar 'onbekend' voor staat, zijn naar de schakelklas gegaan tussen praktijkonderwijs en vmbo-b.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen moeten, net als bij rekenen en taal, leren hoe je met anderen om moet gaan. Dit leren de kinderen natuurlijk in eerste instantie van de ouders/verzorgers. Als school zien wij dat ook als een belangrijke taak. 

Onze leerlingen leren het beste door te doen. Daarom hebben we methodieken gezocht die daar rekening mee houden. Bij Rots en Water zijn de leerlingen actief bezig. Met de soemokaarten worden sociale situaties geoefend tijdens spellen en toneelstukjes. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Positieve verwachtingen
  • School- en teamaanpak
  • Heel veel oefenen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste bezoek van de inspectie van onderwijs was in november 2019. De inspectie heeft een uitgebreid kwaliteitsonderzoek gedaan op de volgende indicatoren:

OP 1 Aanbod: VOLDOENDE

OP2 Zicht op ontwikkeling: VOLDOENDE

OP2SN Zicht op ontwikkeling en begeleiding: VOLDOENDE

SK1 Veiligheid: VOLDOENDE

KA1 kwaliteitszorg: VOLDOENDE

KA2 Kwaliteitscultuur: VOLDOENDE

Terug naar boven