Basisschool Klavertje Vier

Kanariestraat 1 6287 BB Eys

  • Schoolfoto van Basisschool Klavertje Vier
  • Schoolfoto van Basisschool Klavertje Vier
  • Schoolfoto van Basisschool Klavertje Vier
  • Schoolfoto van Basisschool Klavertje Vier
  • Schoolfoto van Basisschool Klavertje Vier

Het team

Toelichting van de school

De inzet van de vakleerkracht geeft enerzijds een vakinhoudelijke boost en anderzijds worden de leerkrachten vrij geroosterd voor kindgesprekken en collegiale visitatie. We werken met externe partners:

Bewegingsonderwijs: Riskcare preventie: https://riskcarepreventie.nl/

Muziekonderwijs: In Uitvoering: https://www.inuitvoering.com/

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging is in Zuid-Limburg een steeds groter probleem. Ondanks het feit dat op clusterniveau* ook wordt samengewerkt om dit op te lossen, is bezetting van de groepen bij uitval van collega's een voortdurende zorg. Zwangerschaps- en bevallingsverlof zullen we vanaf nu zelf organiseren. Hiervoor worden regelmatig gepensioneerde collega's benaderd. Kortdurend ziekteverlof wordt door de ondersteuners opgevangen (2,8 FTE). Aan parttimers (leerkrachten) wordt gevraagd om extra te komen werken.* Het cluster Heuvelland betreft de scholen: de Triangel en Bernardus (te Gulpen), Klavertje Vier (Eys), A Hermkes (Epen), Op de Top (Vijlen) en De Kleine Wereld (Vaals) en Witheim (Mechelen).

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd

Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven. De school bepaalt hoe het lesrooster en de pauzetijden eruit zien. De pauzes moeten een onderbreking van de schooldag zijn. Ze moeten voorkomen dat leerlingen aan 1 stuk bezig zijn met leren. De basisschool moet zorgen voor een goede verdeling van de activiteiten over de dag.

https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html

De leerlingen van onze school nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten. Op verzoek van ouders/verzorgers kan een leerling worden vrijgesteld van deelname aan de gymnastieklessen op basis van een medische indicatie. In dat geval kan de school in plaats van de gymnastiekles een alternatief lesprogramma aanbieden wanneer dit organisatorisch uitvoerbaar is.

https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De groep 1/2 gaat vanaf komend schooljaar werken met kleuter in beeld, aangevuld met kleuteruniversiteit. Vakonderdelen worden vaak geïntegreerd aangeboden.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Alle groepen hebben hun eigen lesrooster, waarbinnen de beschreven vakgebieden over de week zijn verdeeld. Elk schooljaar kijken we kritisch naar de leertijden per vakgebied. De verdeling van de onderwijstijd over de verschillende domeinen kan variëren. Wanneer we daartoe aanleiding zien, passen we de tijd aan omdat bv. op basis van de onderwijsresultaten tijdelijk extra tijd gestoken moet worden in technisch lezen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basisschool Klavertje Vier is een reguliere basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. De aandacht gaat uit naar het zorgvuldig in kaart brengen van onderwijsbehoeften van het kind. Op basis daarvan wordt een gedifferentieerde basisaanpak verzorgd met waar nodig een aanvullende ondersteuning (waaronder ook voor meerbegaafden).
De school werkt met stamgroepen, waarin leerlingen bij elkaar zitten op basis van hun leeftijd. De leerlingen krijgen dagelijks instructie volgens het Effectieve Directe Instructiemodel (EDI) en er wordt gewerkt met groepsplannen. De school is ingericht met zorghoeken, instructieruimte en werkplekken waar kinderen zelfstandig de geplande weektaken kunnen uitvoeren. Zo komt de school tegemoet aan de onderwijsbehoefte van ieder kind. Het Schoolondersteuningsprofiel is ook te vinden op de website van onze school.

We werken samen binnen het cluster Heuvelland. Binnen het cluster zijn er specialisten op alle gebieden. De verschillende expertises zijn voor alle scholen beschikbaar.

Sinds mei 2022 bieden wij ook een taalklas voor Oekraïense kinderen aan. Ook voor deze kinderen is er een aanbod op maat. Ondanks dat het een speciale groep is, horen deze kinderen bij school. Buitenspelen, sportdag, schoolreisje en alle andere schoolse activiteiten doen we zoveel mogelijk samen. 

Samenwerkingsverband 

https://www.innovo.nl/informatie-samenwerkingsverbanden.html

SWV PO 31-04-05-06 Passend primair onderwijs in Zuid-Limburg  

Schoolbesturen en hun scholen organiseren voor alle leerlingen passend onderwijs. Thuisnabij en zo inclusief mogelijk. Schoolbesturen geven samen invulling aan de zorgplicht. Het samenwerkingsverband organiseert een dekkend aanbod; voor alle leerlingen een passende plek.  

Er zijn drie samenwerkingsverbanden primair onderwijs in Zuid-Limburg:

Regio Westelijke Mijnstreek: Beek, Beekdaelen (Schinnen), Sittard-Geleen en Stein.

Regio Maastricht-Heuvelland: Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul.

Regio Parkstad: Brunssum, Beekdaelen (Nuth en Onderbanken) Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld en Voerendaal.  

Schoolondersteuningsprofiel

Elke school heeft een schoolondersteuningsprofiel: een beschrijving van de onderwijsondersteuning die scholen aan leerlingen kunnen bieden. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u terugvinden op de website van de school en het samenwerkingsverband.

Onderwijsondersteuning

De onderwijsondersteuning bestaat uit 5 niveaus:       

  • Ondersteuningsniveau 1:       Onderwijs in de groep 
  • Ondersteuningsniveau 2:       Ondersteuning in de groep 
  • Ondersteuningsniveau 3:       Ondersteuning op school met interne deskundigen 
  • Ondersteuningsniveau 4:       Ondersteuning op school met externe specialisten
  • Ondersteuningsniveau 5:       Extra ondersteuning speciaal (basis)onderwijs   

Alle basisscholen bieden de basisondersteuning (ondersteuningsniveau 1 tot en met 4). Dit doen zij zelf of met behulp van netwerkpartners. Bij verschil van inzicht over de inzet van onderwijsondersteuning in niveau 1 t/m 4, voorziet het samenwerkingsverband in onafhankelijk extern deskundig advies. Ondersteuningsniveau 5 is extra ondersteuning op het speciaal (basis)onderwijs. Hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband nodig.  

Gemeentelijke ondersteuning

Jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en schoolmaatschappelijk werk vallen onder verantwoordelijkheid en regie van de gemeenten. Als een kind thuis of op school gemeentelijke ondersteuning nodig heeft, wordt dit aanvullend aan de onderwijsondersteuning ingezet. Dit betreft o.a. (individuele) begeleiding, behandeling en persoonlijke verzorging in het kader van de Jeugdwet.   

Zorgondersteuning

Als een kind zorgondersteuning uit de Wet Langdurige Zorg of Zorgverzekeringswet nodig heeft, worden met ouders afspraken gemaakt over inzet en omvang tijdens schooltijd.

Knooppunt

Indien een school onvoldoende tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling wordt een knooppunt georganiseerd. In het knooppunt zitten kernpartners (ouders, school, jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk, leerplicht en gemeentelijke toegang) en incidentele partners. Partners sluiten aan op maat en naar behoefte.

Aanmelding, zorgplicht en toelaatbaarheid tot speciaal (basis) onderwijs

Ouders melden hun kind schriftelijk (minimaal 10 weken voor de gewenste plaatsing) aan bij een school van voorkeur. Aanmelding betekent niet automatisch plaatsen. Aan een verzoek tot aanmelding geeft een school gehoor. De afspraak is dat niet mondeling wordt doorverwezen. Er is geen uniform aanmeldformulier vanuit het samenwerkingsverband voorgeschreven. Besturen en scholen hanteren eigen formulieren; deze staan altijd op de website van de school. De plaatsingstermijn start vanaf het moment dat een ouder het kind schriftelijk aanmeldt bij een school. Ouders stellen de school op de hoogte als zij weten of vermoeden dat hun kind ondersteuning nodig heeft. De school van aanmelding vraagt altijd informatie op bij de school van herkomst of de kinderopvang (bij eerste aanmelding). Deze informatie is noodzakelijk om te beoordelen of de school van aanmelding de ondersteuning kan bieden die het kind nodig heeft.  

De school beslist, binnen zes weken na schriftelijke aanmelding, of het kind kan worden toegelaten. Deze periode kan met vier weken worden verlengd. Als de school niet kan plaatsen, zoekt de school (of het schoolbestuur) een passende onderwijsplek op een andere school. Dat kan een andere basisschool zijn of een school voor speciaal (basis)onderwijs. Belangrijk daarbij is dat een goede balans wordt gevonden tussen de mogelijkheden van het kind, de wensen van ouders en de mogelijkheden van scholen. Als extra ondersteuning in het speciaal (basis)onderwijs nodig is, dan wordt een toelaatbaarheidstraject gestart via de trajectbegeleider van het samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband bepaalt of en voor hoelang een leerling toelaatbaar is tot het speciaal (basis)onderwijs.  

Stapt een leerling over naar een andere school, dan zorgen de betrokken scholen - in overleg met de ouders - voor een goede, soepele overgang en informatieoverdracht volgens de afspraken binnen het samenwerkingsverband.    

Informatie samenwerkingsverbanden  

Voor meer informatie : zie www.passendonderwijszuid.nl    

Hier is ook de medezeggenschap in het samenwerkingsverband (OPR) opgenomen.  

Samenwerkingsverband Maastricht-Heuvelland

  • Adres:            Nieuw Eyckholt 290E 6419 DJ Heerlen
  • Directeur:       Doreen Kersemakers
  • Telefoon:        085 - 488 12 80E-mail:                   
  • info-po@swvzl.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Formatief handelen, werken vanuit de doelen op het gebied van rekenen en lezen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuterspeelzaal de Blokkendoos is in ons gebouw onze partner. Wij hebben diverse afspraken gemaakt over onder andere programmatische samenwerking, organisatorische samenwerking en de warme overdracht. Driemaal per jaar vindt er een koppeloverleg plaats tussen peuterspeelzaal en school, hierin worden allerlei belangrijke zaken besproken, waaronder de doorgaande leerlijnen. De doorgaande lijn heeft betrekking op het beredeneerd aanbod en het opbrengstbewust handelen van de pedagogisch medewerkers en de leerkrachten in groep 1-2. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten kennen de doorgaande lijn en ze weten hoe ze kinderen met specifieke ondersteuningsbehoefte kunnen stimuleren in hun ontwikkeling.

Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over de procedure voor de intake van kinderen voordat ze naar de basisschool komen. Voorafgaand aan het startmoment op de basisschool, hebben de leerlingen recht op 5 wenochtenden, de leerlingen mogen komen proeven in de keuken van groep 1-2. Vervolgens zal er een warm overdrachtsgesprek plaatsvinden tussen de leidsters van de peuterspeelzaal, leerkracht groep 1-2 en de ouder(s). In het gesprek wordt de ontwikkeling van het kind besproken, zoals kenmerken, onderwijsbehoeften, e.d. 
Op deze manier kan de leerkracht zich voorbereiden op de komst van uw kind.  

Daarnaast werken wij samen met BSO Bijdehand in Simpelveld, onze BSO partner in de buurt. Dit is een gezellige, kleinschalige opvang. Kinderen verzamelen zich na schooltijd in de school en worden opgehaald en naar de BSO gebracht. Bij BSO Bijdehand worden veel sportactiviteiten aangeboden zodat het kind al zijn energie kwijt kan. Maar wil het liever even ‘chillen’, schilderen of bijvoorbeeld buiten spelen? Dan kan dat ook natuurlijk. Op deze locatie is onlangs een pilot warm eten gestart.

Terug naar boven