De Leest

Gruiterstraat 1 4871 KS Etten-Leur

  • Schoolfoto van De Leest
  • Schoolfoto van De Leest
  • Schoolfoto van De Leest
  • Schoolfoto van De Leest
  • Schoolfoto van De Leest

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gedurende het jaar brengen we de tussenresultaten van onze leerlingen in beeld. 

We volgen de ontwikkelingen van onze leerlingen door het jaar heen met methode en niet-methodegebonden toetsen. We gebruiken als  niet-methodegebonden toetsen de toetsen van Leerling In Beeld.

Methodegebonden toetsen gebruiken we om de parate kennis te testen. Deze toetsen meten of de leerlingen de kennis uit het desbetreffende hoofdstuk goed heeft begrepen of onthouden (korte termijn). Niet-methodetoetsen testen of leerlingen kennis over een langere periode kunnen onthouden en reproduceren. Ook wordt hierin kennis getest die de leerlingen nog niet aangeboden hebben gekregen. Zo kan er een meer accuraat beeld van het niveau van een leerling gevormd worden. 

De methodetoetsen geven ons handvaten om onze ondersteuningsstructuur goed in te richten. We zien aan de resultaten welke leerlingen behoefte hebben aan extra aanbod, verlengde instructie of extra uitdaging. Per periode van 10 weken, richten we hier onze ondersteuning op in. 

2x per jaar maken we van de resultaten van de niet-methodetoetsen en resultatenanalyse. We analyseren dan de resultaten op school- en groepsniveau en hieraan koppelen we brede interventies om het niveau omhoog te halen. Deze resulaten bespreken we ook altijd met het bestuur. 

Mocht u meer willen weten over ons toetsbeleid, dan gaan we natuurlijk graag met u in gesprek!  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In de groepen 7 en 8 ontvangen de leerlingen een voorlopig advies en vervolgens een definitief advies. Hieronder beschrijven we kort en bondig het proces om te komen tot het definitieve VO-advies. Voor vragen kunt u altijd terecht bij onze bovenbouwcoördinator of de directie/IB. 

Beschrijving van de werkwijze

  • Midden groep 7: Leerlingen ontvangen een regulier rapportgesprek. In januari/ februari groep 7 bespreekt de leerkracht de prognoses vanuit Parnassys, wanneer ouders hiernaar vragen. Deze prognoses geven n.a.v. de Cito-toetsen aan welk niveau vervolgonderwijs hierbij past. De uitdraai van deze prognoses leggen leerkrachten klaar bij de reguliere rapportgesprekken.
  • Einde groep 7: voorlopig adviesgesprek. Aan het eind van groep 7 geeft de leerkracht een voorlopig advies a.d.h.v. de Cito-toetsen tot nu toe, methodetoetsen en werkhouding. De leerkracht vult hiervoor de notitie ‘Adviesgesprek groep 7 en 8’ in. Hierin beoordeelt de leerkracht de werkhouding. De leerkracht noteert hierin de prognoses en vormt a.d.h.v. deze punten een voorlopig advies. Bij voorkeur een dubbel advies, zodat er later nog gespecificeerd kan worden. Deze adviezen worden besproken met het MT. Bij het gesprek laat de leerkracht de ouders de notitie ‘Adviesgesprek groep 7 en 8’ tekenen voor gezien.
  • Start groep 8: Het welbevindengesprek. De leerkracht voert met ouders en leerlingen het reguliere welbevindengesprek wat in de overige groepen ook gevoerd wordt. In dit gesprek blikt de leerkracht van groep 8 nog even terug op het voorlopig advies van eind groep 7 en bespreekt aan welke doelen de leerling kan werken komende periode.
  • B-8 toetsen: In november nemen we de Leerling in Beeld-toetsen B8 af. De leerlingen maken digitaal de B8 toetsen voor eind november. Voor een enkele leerling kan ervoor gekozen worden om de papieren versie af te nemen.  
  • Midden groep 8: De leerkrachten noteren de prognoses in notitie ‘Adviesgesprek groepen 7 en 8’. De leerkracht vormt op basis van alle beschikbare data (rapport, prognoses, methodetoetsen en werkhouding) het definitieve advies. Deze adviezen worden besproken met het MT. De leerkrachten vullen het addendum in. Leerkrachten verzamelen inschrijfformulieren van de diverse VO-scholen. De leerkracht vult in Parnassys het advies in en zet het OSO (overstapdossier) klaar. Tijdens het adviesgesprek wordt het addendum, het advies en het OSO op papier doorgenomen en het addendum ondertekend. Deze formulieren krijgen ouders mee naar huis voor aanmelding op de gekozen VO school. Het addendum wordt tweemaal ondertekend. Een van deze documenten blijft op school, zodat de leerkracht deze kan inscannen voor Parnassys. Het oudergesprek duurt 15 minuten.
  • De doorstroomtoets februari: De kinderen maken digitaal de landelijke doorstroomtoets.  
  • Heroverwegen: Wanneer de doorstroom-resultaten binnen zijn, wordt gekeken welke leerlingen een hogere score hebben gehaald dan het gegeven schooladvies in midden groep 8. Leerkrachten, Ib en directie bepalen samen of het advies van deze leerlingen wel/niet zal veranderen. Er wordt een notitie van gemaakt met korte onderbouwing waarom het advies wel/niet verandert. Ouders worden (telefonisch) op de hoogte gebracht van het wel of niet heroverwegen van het advies. Bij aanpassen advies worden documenten aangepast en ouders uitgenodigd om nieuwe documenten te ondertekenen. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze leerlingen maken deel uit van een mini-maatschappij binnen de school. Binnen de basisvaardigheid 'burgerschap' leren wij onze kinderen om zich op een positieve manier te bewegen in deze maatschappij. Als openbare basisschool zien wij verschillen als een kracht en leren wij de kinderen om deze verschillen te waarderen en in te zetten. 

De gedragswaarden: respect - veiligheid - vertrouwen - verantwoordelijkheid spelen hierin een centrale rol. Deze dragen we uniform uit via onze PBS-aanpak. Welke gericht is op het versterken van ons positieve schoolklimaat. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid & Respect
  • Vertrouwen & Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In schooljaar 2022-2023 is de onderwijsinspectie op Obs De Leest langs geweest voor een waarderend kwaliteitsonderzoek. Net als in 2019 is Obs De Leest opnieuw gewaardeerd met de beoordeling GOED. Op maar liefst 8 van de 11 standaarden heeft Obs De Leest GOED gescoord en daar zijn we natuurlijk heel trots op. Als positieve punten noemde de inspectie onder andere:

  • Op Obs De Leest werkt een team dat gericht is op onderzoeken en continu verbeteren.
  • De kinderen worden écht gezien en gehoord op school en krijgen goede lessen en begeleiding.
  • Naast de aandacht voor de basisvaardigheden, weet de school zich te onderscheiden van anderen door het zeer rijke en doelgerichte aanbod bij de kleuters en het aanbod voor de motorische ontwikkeling.
  • De school doet wat zij beloofd: betekenisvol onderwijs, coöperatief leren en volop aandacht voor het welbevinden van de leerlingen. De school realiseert hierdoor zoveel mogelijk effectieve leertijd. 

Ook in november 2019 hebben de inspecteurs van het onderwijs een kwaliteitsonderzoek op Obs De Leest gedaan en toen werd het onderstaande geconcludeerd:

'Wij waarderen de kwaliteit op Openbare Basisschool De Leest als GOED. De Leest is een school waar een betrokken en onderzoekend team werkt dat passende ondersteuning wil bieden aan alle kinderen en daar in de praktijk succesvol in is. Er is veel aandacht voor kinderen die extra ondersteuning en begeleiding nodig hebben, of juist extra uitdaging. Binnen de kwaliteitsgebieden Onderwijsproces en Schoolklimaat zijn verschillende standaarden met Goed gewaardeerd. Zo biedt de school in de onderbouw een zeer uitdagend aanbod in een rijke leeromgeving, en maakt de school waar dat zij de leerlingen zien en hen een passend aanbod bieden. De basis hiervoor is het ondersteunende en uitdagende pedagogische klimaat'.  

Wilt u meer weten? Beide volledige rapportages zijn terug te vinden op de website: www.obsdeleest.nl. U kunt het rapport ook opzoeken op de website van de onderwijsinspectie met het brin-nummer van de school: 31WN.

Terug naar boven