Katholieke Basisschool De Hasselbraam

Beukenlaan 45 4871 VG Etten-Leur

  • In onze school kom je binnen op de rode loper! Je wordt gezien en je bent welkom! En op de rode loper, wandel je natuurlijk door de school.
  • In onze school geven Hassan en Benthe het goede voorbeeld. Heb jij ze al gezien?

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het resultaat is naar verwachting, een passend bij de gegeven schooladviezen.

Voor het komende jaar blijft de focus op de basisvaardigheden. Daarnaast zullen we goed kijken naar passend aanbod op streefniveau.

We nemen op De Hasselbraam de eindtoets van AMN af.

Deze eindtoets heeft verschillende voordelen:

  • de toets is adaptief, dat wil zeggen dat de toets zich aanpast aan het niveau van de leerling
  • de toets wordt digitaal afgenomen (met de computer)
  • de leerling krijgt steeds maar één opdracht te zien
  • de leerling kan nog even terug naar een opdracht die hij nog eens wil bekijken

Daarnaast biedt AMN 'Aansluiting' een rapportage die de doorstroom van Primair Onderwijs (PO) naar Voortgezet Onderwijs (VO) in beeld brengt. Deze rapportage wordt gevuld met een door de leerlingen gemaakte toets en vragen over de leerling aan de ouders, de leerkracht en het kind zelf.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van de leerlingen van groep 1 en 2 wordt gevolgd met behulp van het KIJK!-registratiesysteem.

In beeld wordt gebracht:

  • Basisgegevens: basiskenmerken, betrokkenheid en risicofactoren
  • Ontwikkelingsleeftijd per ontwikkelingsaspect met daarbij relevante observatiegegevens
  • Een ontwikkelprofiel met daarin een samenhangend overzicht van de ontwikkelingsgegevens en basisgegevens op verschillende registratie momenten.

De ontwikkeling van de leerlingen van groep 3 t/m 8 wordt gevolgd door methode en niet- methode gebonden toetsen. Deze laatsten worden 2 keer per schooljaar afgenomen.

Om de leerlingen zo kansrijk mogelijk door te verwijzen naar het voortgezet onderwijs maken wij gebruik van ‘Aansluiting PO-VO’ in groep 7 en de AMN-eindtoets in groep 8.

Het document Hasselbraam in beeld - zicht op opbrengsten, het groepsoverzicht en de groepsplannen zijn kerndocumenten waarmee we de ontwikkeling van kinderen in relatie tot de gestelde doelen en het onderwijsaanbod plannen, volgen en evalueren.

Het groepsplan wordt uitgevoerd door de leerkracht van de groep, eventueel bijgestaan door een onderwijsassistent.

In de laatste twee weken van elke periode vinden de groepsbesprekingen plaats. Ten aanzien van de leerlingenzorg hanteren we vijf ondersteuningsniveaus en daarnaast een schema op basis waarvan we bepalen hoeveel begeleiding er naar een kind dient uit te gaan. In de groepsplannen per deelgebied wordt dit meegenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We zien in de gegevens terug dat we een reëel schooladvies geven. De leerlingen floreren op het adviesniveau en vooral bij de start in een vmbo-t/HAVO klas stromen de kinderen vaak door naar HAVO.

We willen kinderen laten profiteren van de nieuwe start en hen mogelijkheden bieden om te slagen. Wij zien dat onze leerlingen meestal de leerlijn van het schooladvies afmaken. Daarnaast stromen er meer kinderen op naar een hoger niveau, dan dat er kinderen terug gaan naar een lager niveau.

Dat betekent dat wij in overleg met het VO ook gezien worden als waardevol gesprekspartner, omdat we een juiste inschatting maken van het niveau van onze leerlingen. En dat wij de kinderen de kans hebben gegeven om zich optimaal te ontwikkelen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We streven twee belangrijke voorwaarden na:

1. een stevige emotionele basis:

We bieden kinderen de ruimte en de omgeving waarbinnen ze leren omgaan met emoties. Ze ontwikkelen een positief zelfbeeld door een warme, positieve benadering van kinderen. We aanvaarden alle kinderen waarvan we de ontwikkeling kunnen stimuleren onvoorwaardelijk. Kinderen zijn competent en de competentie waarover ze beschikken kunnen ze volop uiten en uitbreiden.

2. respect voor elkaar:

De kinderen krijgen de ruimte om eigen keuzes te maken, om zelf stappen te zetten in hun leerproces en zelf verantwoordelijkheid daarvoor te nemen en te dragen. 

Het PBS-traject zorgt dat deze voorwaarden ook in de dagelijkse gang van zaken op school levend blijft.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Een stevige emotionele basis
  • Respect voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2020-2021 heeft de Inspectie van het onderwijs een heraudit uitgevoerd op De Hasselbraam. Het resultaat van deze audit is een (dikke) voldoende. 

"De school verzamelt nu cyclisch gegevens over de kwaliteit van het onderwijs. De school kan de resultaten die zij behaalt nu in verband brengen met de geconstateerde kwaliteit op het onderwijsproces. Hierdoor kan de school ‘aan de juiste knoppen draaien’ om de kwaliteit daar waar nodig te versterken. Het jaarplan biedt hiervoor nu meer houvast omdat er meer concrete verbeterdoelen geformuleerd zijn." 

Terug naar boven