Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Hasselbraam is dé school waar je gezien mag worden.
In ons gebouw ervaar je, dat je gezien wordt. De grote glazen puien maken dat je ziet wat er in de klas gebeurt. Kinderen zien ook wat er buiten de klas gebeurt.
Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen al snel merken dat je onderdeel uit mag maken van de maatschappij en dat de wereld om ons heen er toe doet.
Leren doe je zeker in de klas, wij vinden echter dat er op veel meer plaatsen en manieren geleerd wordt. Hier sluiten we dan ook graag op aan. Wij leren op het leerplein, in het 'restaurant', in de doe-zone en buiten. Dit zijn allemaal ruimtes in en om ons gebouw!
Kom een keer kijken, dan ervaar je het vanzelf!
Op De Hasselbraam gaan groep 1 en 2 de hele week samen naar school.
Ouders en leerkracht bekijken samen hoe de leerling van groep 1 mee kan in de 5-daagse schoolweek.
Een kind van groep 1, heeft soms een uitrust moment nodig. In samenspraak met de ouders kunnen we de schooluren wat korter maken.
Naarmate een kind langer naar school gaat, kan het de hele schoolweek beter aan.
Op onze school is de onderwijstijd voor taal en lezen groot. Taal is de sleutel tot ontwikkeling en de bevordering van taal vinden wij daarom heel belangrijk.
Het jonge kind leert door te spelen. Daarom wordt er op onze school tijd ingezet voor spel.
Dit spelend leren is onderdeel van het lesprogramma. We hebben onze reken-, taal- en leesmomenten en daarnaast is er tijd om te spelen.
In dit traject krijgen wij ondersteuning en begeleiding van externe experts.
Op De Hasselbraam speelt de leerkracht dagelijks in op problemen die kinderen kunnen krijgen of ondervinden. Hierbij bekwamen de leerkrachten zich meer en meer in het voeren van een goede interactie waarbij respect voor het kind voorop staat.
Onze zorgstructuur is breed ingericht. Wij bieden ondersteuning aan leerlingen met leer- en gedragsuitdagingen.
De zorg is gericht op vroegtijdige signalering. In dit kader werken we ook met een dyslexieprotocol en een hoogbegaafdheidsprotocol. Een uitgebreid leerlingvolgsysteem ondersteunt de leerkracht om kinderen tijdig te signaleren. Indien de leerkracht vaststelt dat extra zorg gewenst is, zal die worden gegeven. Om de opbrengsten/ resultaten voor wat betreft de lineaire onderwijsinhouden beter te borgen, werken we momenteel met handelingsgericht arrangeren voor de onderdelen rekenen, taal en aanvankelijk en voortgezet technisch lezen en spelling.
Handelingsgericht arrangeren
Handelingsgericht arrangeren is een preventieve werkwijze waarmee planmatig kan worden omgegaan met verschillen tussen kinderen. Op groepsniveau staat de cyclus Handelingsgericht werken centraal. Deze cyclus bestaat uit 6 stappen die de leerkracht viermaal per schooljaar uitvoert:
- Evalueren groepsplan en verzamelen van gegevens van leerlingen in een groepsoverzicht
- Preventief en proactief signaleren van leerlingen die de komende periode extra aandacht nodig hebben.
- Benoemen van de onderwijsbehoeften van de leerlingen, met in het bijzonder aandacht voor de leerlingen die bij stap 2 gesignaleerd zijn.
- Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften, zodat zij van en met elkaar leren.
- Opstellen van een groepsplan.
- Uitvoeren van een groepsplan.
Het groepsplan wordt uitgevoerd door de leerkracht van de groep, eventueel bijgestaan door een onderwijsassistent(e). Gedurende iedere periode worden de leerkrachten geobserveerd door de IB-er en vinden er groepsbesprekingen plaats. Deze groepsbesprekingen hebben tot doel dat de kwaliteit van het onderwijs optimaal zal zijn. En daar waar nodig is, kan er extra zorg in een groep geboden worden.
We onderscheiden 5 ondersteuningsniveaus
Ondersteuningsniveau 1 (algemene reguliere en preventieve zorg in de groep)
- Het onderwijs op de basisschool wordt zo ingericht dat uitgangspunten van adaptief onderwijs in de school zijn te herkennen.
- Basisbehoeften: relatie, competentie, autonomie. Preventief werken.
- Handelen van leerkracht staat centraal, intern begeleider is coach.
Ondersteuningsniveau 2 (extra zorg in de groep)
- Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften waaraan in niveau 1 niet kan worden voldaan.
- Interactie leerkracht - leerling staat centraal.
- Intern begeleider is coach om samen een passend antwoord te vinden (Consultatieve Begeleiding).
Ondersteuningsniveau 3 (speciale zorg in samenwerking met de intern begeleider)
- Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, waarbij de leerkracht extra hulp zoekt op schoolniveau bv RT[1] in de groep, leerlingbespreking, gespecialiseerde collega.
- Onderscheidend zorgprofiel: waar is de school sterk in? B.v. zorgarrangement voor leerlingen met hoogbegaafdheid, leerlingen met een leesprobleem.
Ondersteuningsniveau 4 (speciale zorg met inzet van externen)
- De school is handelingsverlegen en loopt bij het geven van hulp aan leerlingen tegen grenzen aan.
- Extern op zoek naar nieuw perspectief voor onderwijsarrangement, SBO[2]-expertise is vraagbaak.
Ondersteuningsniveau 5 (passend onderwijs met specialistische hulp)
- De school kan geen juist onderwijsarrangement aanbieden.
- Extra ondersteuning op eigen school.
- Verwijzing naar SBO of SO[3].
[1] Remedial Teaching, extra aandacht/les om een leerdoel aan te bieden. Vaak in een klein groepje of individueel, begeleid door een juf/leerkrachtondersteuner.
[2] SBO Speciaal Basis Onderwijs
[3] SO Speciaal Onderwijs
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vanwege ons uitgebreid ondersteuningsaanbod, ligt onze ambitie voornamelijk op het vasthouden en blijven aanbieden van deze ondersteuning.
Daarnaast ligt de ambitie om op taalgebied de doorgaande lijn en ondersteuning van groep 1 t/m 3 te verstevigen in ons basisaanbod en verder door te voeren naar groep 4 en hoger.
Op De Hasselbraam is er een warme overdracht van kinderen vanuit de peuteropvang naar groep 1. Dit wil zeggen dat de pedagogisch medewerker en de leerkracht van groep 1-2 overleg hebben over het kind.
De kinderen die bijna naar school mogen, komen ook een paar keer wennen in hun nieuwe klas. Omdat de kinderopvang in hetzelfde gebouw zit, verloopt dit heel gemakkelijk.
Voor jonge kinderen met een taalachterstand bieden wij een intensief taalprogramma aan, dit gaat in samenwerking met TAEL, Taal Etten-Leur een door de gemeente gefaciliteerd programma.
Kinderen die voor dit programma in aanmerking komen, krijgen een aantal keer per week, taalles in een klein groepje. Ook de ouders van deze kinderen worden actief betrokken bij deze aanpak.