Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken in de combinatiegroepen (0)-1-2, 3-4-5 en 6-7-8. Bij sommige vakken (gym, GVO) worden er andere combinaties gemaakt. In de ochtenden zijn er meer leerkrachten beschikbaar, zodat er voldoende tijd is om goede instructie te geven aan alle leerjaren en ook de leerling te helpen die moeite heeft met de lesstof.
Zowel technisch als begrijpend lezen worden vanaf groep 4 groepsdoorbrekend op niveau gegeven. Iedereen oefent tenminste op het niveau van zijn leerjaar. Kinderen die meer kunnen, oefenen op hoger niveau. Bij de jongere kinderen, die nog niet goed technisch kunnen lezen, oefenen we begrijpend luisteren.
Het bewegingsonderwijs doen we in groep 1 t/m 4 en groep 5 t/m 8. Binnen deze combinatiegroepen wordt er gedifferentieerd op niveau. We gaan met de bus naar de gymzaal in Opijnen op dinsdagochtend en donderdagochtend.
Wij werken in groep 1/2 doelgericht met behulp van thema's. In ieder thema komen rekendoelen, taaldoelen, bewegingsdoelen en creatieve doelen aan de orde. De focus kan per thema iets verschillen.
Omdat wij combinatiegroepen hebben, delen de leerlingen hun zelfstandige werktijd zelf in. Het is daarom moeilijk te bepalen hoeveel een leerling gemiddeld aan een vak werkt. Een leerling die meer moeite met een vak heeft zal er meer tijd aan besteden. Een leerling die de doelen al beheerst, minder.
Doordat wij deel uitmaken van stichting Fluvium en het samenwerkingsverband BePO, kunnen we een grote groep specialisten raadplegen. Zodoende willen wij aan alle leerlingen binnen de school passende ondersteuning geven.
Wij zorgen er met ons team voor dat onze leerlingen de onderwijsondersteuning krijgen die zij nodig hebben om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen en daarbij de kerndoelen van het basisonderwijs behalen. Dit doen we in samenspraak met de ouders en/of verzorgers. Sommige leerlingen hebben hele specialistische ondersteuning nodig vanuit (zeer) specifieke onderwijsbehoeften. Als de school niet voldoende mogelijkheden heeft om aan de hulpvraag van de leerling tegemoet te komen, zoeken we naar een andere, meer passende onderwijsplek voor deze leerling. De belangrijkste vraag is wat ons betreft: 'Lukt het voldoende om deze leerling tot leren te brengen?'
We werken hiervoor optimaal samen binnen het samenwerkingsverband. Hier gaan wij samen op zoek naar een passende oplossing voor het kind binnen de school, of buiten de school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen ons focussen op goed onderwijs aan leerlingen met een achterstand op het gebied van taal.
Sinds januari 2022 vormen we met Chapeau een IKC. We zorgen voor een doorgaande lijn van 0 t/m 12 jaar. Ook wordt de ontwikkeling van uw kind al gevolgd vanaf het moment dat het bij ons op het IKC komt. De GGD komt langs voor een logopedische screening, we hebben regelmatig contact met de fysiotherapeut en er is logopedie binnen de school. Om te zorgen dat de leerlingen genoeg letterkennis hebben om succesvol te starten in groep 3, maken we gebruik van het programma 'Bouw'. De methode 'Schatkist' heeft veel aandacht voor de ontwikkeling van taal. We kunnen extra inzetten op woordenschat onderwijs.