Protestants Christelijke Basisschool Irene

Dirk Staalweg 38 3851 LJ Ermelo

  • De uitvoering van de eindmusical groep 8
  • lekker buiten
  • Jong leert aan en van oudere kinderen

Het team

Toelichting van de school

Heel belangrijk voor een school zijn de leerkrachten die er werken. Dat zijn immers de mensen waar kinderen en hun ouders dagelijks mee te maken hebben. Zij zorgen ervoor dat kinderen goed begeleid worden en zich thuis voelen op school. Daarom zijn we heel blij dat we als Ireneschool een enthousiast en hecht team hebben. Naast de leerkrachten beschikken we ook over een leerkrachtondersteuner die de leerkracht ondersteunt in de groep en groepjes leerlingen extra begeleidt wanneer en waar nodig. We hebben op school een intern begeleider, die de leerlingenzorg coördineert en daarnaast beschikken we ook over een administratief medewerkster en een conciërge.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij ziekte

Vervanging voor verlof van leerkrachten wordt in de meeste gevallen geregeld met een vaste invalleerkrachten. Het is in de huidige praktijk soms lastig om invallers te krijgen die afwezigheid of ziekte van een leerkracht kunnen opvangen. Zeker bij (onverwachte) afwezigheid van één of meerdere leerkrachten. Soms nemen we interne maatregelen zoals de leerlingen verdelen over andere groepen. Als er geen andere oplossing mogelijk is kan het zijn dat we als noodmaatregel leerlingen naar huis moeten sturen. Hierbij zijn er twee mogelijkheden: naar huis sturen op de dag zelf of leerlingen thuis laten blijven op één van de daarop volgende dagen. Indien leerlingen op de dag zelf naar huis worden gestuurd, nemen we eerst telefonisch contact op met de ouders of het noodadres. Tijdens dat telefoongesprek wordt afgesproken of het kind gehaald wordt of dat het zelfstandig naar huis gaat. In het tweede geval blijven de kinderen (een van) de volgende dag(en) thuis. De leerlingen krijgen een brief mee waarin dat besluit wordt medegedeeld. De kinderen waarvan de ouders geen opvang kunnen regelen komen gewoon naar school. Het blijven noodoplossingen en gelukkig komt het niet vaak voor, maar de praktijk leert dat we niet altijd een keuze hebben.

Bij duurzaamheidsverlof van leerkrachten wordt een structurele oplossing gezocht.

Bij incidenteel verlof en ziekteverlof wordt gewerkt met een vervangingspool.

Op schoolniveau is er een invalprotocol voor als er geen invaller beschikbaar is om de groep te vervangen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Ireneschool kent 4 groepen met veel persoonlijke aandacht voor de leerlingen. We werk in combinatiegroepen. Voor de combinatiegroepen hebben we de lesdag zo ingericht dat alle leerlingen voldoende aandacht ontvangen. Mocht deze aandacht in de knel komen, zorgen we ervoor dat de leerkracht ondersteuner aanwezig is voor de extra ondersteuningsbehoefte. 



Vanuit de gedachte "ik oké, jij oké" stimuleren we leerlingen verantwoordelijkheid te nemen over hun ontwikkeling. Feedback op het proces en zelfstandig werken horen daarbij. Daarom werken onze leerlingen zowel binnen als buiten de groep. We zorgen wel voor voldoende rust in de school, zodat de leerlingen elkaar niet afleiden.



Kinderen met een andere of aangepaste onderwijsbehoefte worden door de leerkrachten ondersteunt en krijgen andere leerstof aangeboden. Onze Intern Begeleider geeft leiding aan dit proces. Zodra wij handelingsverlegen zijn zoeken wij de kennis en kunde buiten onze school. Een orthopedagoog en andere deskundigen ondersteunen ons in ons handelen.



Leerlingen die onze school zijn toegelaten, krijgen en verdienen de aandacht. Onderwijs en leren staan voorop, maar nooit los van de sociale ontwikkeling. In een heel enkel geval zullen ouders en school vaker met elkaar in gesprek zijn, omdat het leren of de sociaal emotioneel ontwikkeling anders dan verwacht ontwikkelen. Dit gaat dus om de leerlingen die binnen ons onderwijs vast lopen. Zorgvuldig nemen we als school samen met de ouders de stappen die voor de leerling nodig is. 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 wordt het meeste onderwijs spelenderwijs aangeboden, want spelen is leren. Het opdoen van vaardigheden en leerdoelen worden binnen een thema verwerkt. Zo kun je met een bouwhoek niet alleen de spelontwikkeling vergroten, maar ook rekenvaardigheden opdoen en ruimtelijk inzicht trainen. De kinderen mogen uit de kieskast leermateriaal pakken wat op hun leerontwikkeling zijn afgestemd. Gelukkig zijn we niet allemaal gelijk, dus mogen onze leerlingen ook die vaardigheden opdoen die zij nodig hebben. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Positieve visie op leren en ontwikkeling

“Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst" Hieruit spreekt een positieve en optimistische kijk op de ontwikkeling van kinderen. In Passend Onderwijs is het essentieel dat goede leerlingenzorg gebaseerd is op een optimistische en positieve manier van kijken naar en praten over kinderen. Niet denken in tekortkomingen, maar een rotsvast vertrouwen in de mogelijkheden en kansen van kinderen helpt de kinderen met speciale onderwijsbehoeften vooruit. Niet het repareren van gebreken, maar het proactief zoeken naar antwoorden op de uitdagingen die kinderen ons stellen, moet centraal staan in ons zorgbeleid. Dit geldt op alle niveaus binnen de Zeeluwe, ons samenwerkingsverband, de scholen en in de interactie tussen leerkrachten en kinderen.            

Zorg naar het kind “Geen kind de wijk of het dorp uit”. Hiermee spreken we de ambitie uit dat we onze zorg en onderwijs zo willen organiseren dat kinderen nabij huis onderwijs kunnen krijgen. We realiseren ons dat we hiermee de lat hoog leggen en in sommige gevallen te hoog. Toch denken wij door het inrichten van allerlei vormen van “breedtezorg” meer kinderen nabij huis opgevangen kunnen worden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De laatste jaren ervaren we dat leerlingen het zelfstandig leren steeds prettiger ervaren. Wat heb ik nodig en wie kan mij daarin ondersteunen. Ook de overheid stimuleert dit. Onze school speelt hier op in door met weektaken voor de leerlingen te werken en naast het gewone schoolwerk, ook eigen ontwikkelingsdoelen mee te geven. Vooral in de bovenbouwgroepen is dit van belang.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We hebben een goede samenwerking met peuterspeelzaal "De Blokkendoos" (onderdeel van Prokino) die in onze school gehuisvest. Ook met andere peuterspeelzalen en kinderdagverblijven is er sprake van een warme overdracht van de kinderen die naar de Ireneschool komen.

Terug naar boven