Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Ireneschool kent 6 kleinere groepen met veel persoonlijke aandacht voor de leerlingen. We kennen zowel enkele groepen als combinatiegroepen. Voor de combinatiegroepen hebben we de lesdag zo ingericht dat alle leerlingen voldoende aandacht ontvangen. Mocht deze aandacht in de knel komen, zorgen we ervoor dat de leerkracht ondersteuner aanwezig is voor de extra ondersteuningsbehoefte.
Vanuit het de gedacht 'ik oke, jij oke' stimuleren we leerlingen verantwoordelijkheid te nemen over hun ontwikkeling. Feedback op het proces en zelfstandig werken horen daarbij. Daarom werken onze leerlingen binnen als buiten de groep. We zorgen wel voor voldoende rust in de school, zodat de leerlingen elkaar niet afleiden.
Kinderen met een andere of aangepaste onderwijsbehoefte worden door de leerkrachten ondersteund en wordt andere leerstof aangeboden. Onze Remedial Teacher geeft leiding aan dit proces. Zodra wij handelingsverlegen zijn zoeken wij de kennis en kunde buiten onze school. Een orthopedagoog en andere deskundigen ondersteunen ons in ons handelen.
Leerlingen die onze school zijn toegelaten, krijgen en verdienen de aandacht. Onderwijs en leren staan voorop, maar nooit los van de sociale ontwikkeling. In een heel enkel geval zullen ouders en school vaker met elkaar in gesprek zijn, omdat het leren of de sociaal emotioneel ontwikkeling niet goed ontwikkelen. Dit gaat dus om de leerlingen die binnen ons onderwijs klem lopen. Zorgvuldig nemen we ouders en school de stappen die voor de leerling nodig is.
In de groepen 1 en 2 wordt het meeste onderwijs spelenderwijs aangeboden. Spelen=leren. Het opdoen van vaardigheden en leerdoelen worden binnen een thema verwerkt. Zo kun je met een bouwhoek niet alleen de spel ontwikkeling vergroten, ook rekenvaardigheden opdoen en ruimtelijk inzicht trainen. De kinderen mogen uit de kieskast leermateriaal pakken wat afgestemd is op de leerontwikkeling van de leerling. Gelukkig zijn we niet allemaal gelijk, dus mogen onze leerlingen ook die vaardigheden opdoen die zij nodig hebben.
Positieve visie op leren en ontwikkeling
“Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’ Hieruit spreekt een positieve en optimistische kijk op de ontwikkeling van kinderen. In Passend Onderwijs is het essentieel dat goede leerlingenzorg gebaseerd is op een optimistische en positieve manier van kijken naar en praten over kinderen. Niet denken in tekortkomingen, maar een rotsvast vertrouwen in de mogelijkheden en kansen van kinderen helpt de kinderen met speciale onderwijsbehoeften vooruit. Niet het repareren van gebreken, maar het proactief zoeken naar antwoorden op de uitdagingen die kinderen ons stellen, moet centraal staan in ons zorgbeleid. Dit geldt op alle niveaus binnen de Zeeluwe, ons samenwerkingsverband, de scholen en in de interactie tussen leerkrachten en kinderen.
Zorg naar het kind “Geen kind de wijk of het dorp uit” Hiermee spreken we de ambitie uit dat we onze zorg zo willen organiseren dat kinderen thuis nabij onderwijs kunnen krijgen. We realiseren ons dat we hiermee de lat hoog leggen en in sommige gevallen te hoog. Toch denken wij door het inrichten van allerlei vormen van “breedtezorg” meer kinderen thuis nabij opgevangen kunnen worden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De laatste jaren ervaren we dat leerlingen het zelfstandig eren steeds prettiger ervaren. Wat heb ik nodig en wie kan mij daarin ondersteunen. Ook vanuit de Overheid stimuleert dit. Onze school speelt hier op in door met weektaken leerlingen, naast het gewone schoolwerk, ook eigen ontwikkelingsdoelen mee te geven. Vooral in de bovenbouwgroepen is dit van belang.
Peuterspeelzaal "De Blokkendoos" onderdeel van Prokino is in onze school gehuisvest. Er is sprake van een goede samenwerking. Ook met andere peuterspeelzalen en kinderdagverblijven is een nauwe overdracht van de leerlingen die naar de Ireneschool komen.