Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school wordt gewerkt in Units. De groepen 1, 2 en 3 noemen we de Unit Onderbouw, de groepen 4 en 5 noemen we de Unit Middenbouw en groep 6 t/m 8 de Unit Bovenbouw. De Units worden geleid door de stamgroepleerkracht. Hoewel de kinderen gegroepeerd zijn qua leeftijd, wordt toch zo veel mogelijk aandacht besteed aan het individuele kind. Via zelfstandig werken en speciale instructiegroepjes wordt de leerstof waar mogelijk op maat aangeboden Wij gebruiken het CITO leerlingvolgsysteem (CITO LOVS) om tijdig te kunnen signaleren waar leerlingen extra aandacht nodig hebben. Die extra hulp vindt in principe plaats binnen de groep.
Basisschool A Hermkes is een reguliere basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. We streven naar een juiste balans van leren (kennis en vaardigheden), leren omgaan met elkaar en met de omgeving (socialisatie) en te investeren in de persoonsvorming (karaktervorming) van elk kind. Dat betekent dat we het maximale uit leerlingen willen halen, zowel cognitief, sociaal - emotioneel als in de persoonsvorming. Dit bereiken we ook door te werken vanuit hoge ambities. Onze instructies verlopen volgens het directe instructiemodel waarin de "4 sleutels voor een effectieve" les centraal staan. Onze school biedt kinderen een open, veilige en uitdagende leeromgeving waarbij zowel op cognitief als op sociaal - emotioneel gebied geleerd kan worden. We willen de kinderen een leeromgeving aanbieden die licht en rust uitstraalt, maar ook kinderen prikkelt om te leren. Kinderen moeten kansen en ruimte krijgen om initiatieven te ontwikkelen en te ontplooien. Het vertrouwen van kinderen in zichzelf en in een goede afloop van het leerproces is belangrijk en wordt gestimuleerd door de leerkracht die zijn vertrouwen in het kind uitstraalt. De leerkracht draagt er zorg voor dat hij een goede relatie heeft met elk kind. Dit zijn basisvoorwaarden voor een goede werkhouding. We willen de kinderen tot actief en samenwerkend leren laten komen door de zelfstandigheid te vergroten en hen te begeleiden en uit te dagen in dit proces.