Wat is de klachtenregeling?
Vragen, opmerkingen of klachten
Hebt u vragen, opmerkingen en/of klachten, komt u er dan mee naar school. Meestal kunnen we bepaalde problemen meteen oplossen. Soms moeten we er eerst in het team over praten.
Aanspreekpunten zijn:
- de groepsleerkracht bij vragen over uw kind en het onderwijs in de klas;
- de groepsleerkracht als u van mening bent dat er in de klas iets mis gaat;
- de directeur bij vragen over het functioneren van een leerkracht, nadat u bij de leerkracht geen gehoor vond;
- de directeur over algemene schoolzaken en het beleid van de school;
- medezeggenschapsraad en het bestuur bij vragen over het beleid van het bestuur en het functioneren van de directeur en de bovenschoolse directie.
Klachtenregeling/geschillenregeling
Er kan iets gebeuren waarover u een klacht wilt indienen. Of het nu gaat om leerlingen, hun ouders, om leerkrachten, om bestuursleden of om vrijwilligers, alle mensen die bij school betrokken zijn, hebben de mogelijkheid om een klacht in te dienen over iets waar ze het niet mee eens zijn. Natuurlijk en gelukkig kunnen heel wat problemen door de school zelf worden opgelost. Als iemand niet tevreden is over iets, dan kan hij of zij naar degene toegaan die daar direct bij betrokken is. Bijvoorbeeld een leerkracht, de directie of een bestuurslid. Als het probleem niet tot tevredenheid kan worden opgelost of als het om een ernstig probleem gaat dan kan contact worden opgenomen met de interne vertrouwenspersoon, die eventueel kan doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon.
Als de vertrouwenspersoon niet kan bemiddelen in het probleem, dan heeft de klager het recht om een klacht in te dienen bij de GCBO (Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs). Gaat de klacht over een strafbaar feit dan kan de vertrouwenspersoon ook helpen bij het doen van aangifte bij Politie of Justitie. Door samen te werken aan een veilige school voor leerlingen en leerkrachten, ouders en betrokkenen hoeven we hopelijk geen gebruik te maken van deze regeling. Binnen onze vereniging is een uitvoerig veiligheidsplan opgesteld dat we volgen ten behoeve van de veiligheid van leerlingen, ouders en personeel. Uiteraard hanteren wij de wettelijke verplichting zoals die beschreven staat in de meldcode.
Er bestaat nu één loket voor klachten en geschillen in het onderwijs. Ouders, leerlingen, schoolbesturen en medewerkers kunnen hier terecht.
Stichting GCBO
Postbus 8232
2508 EH Den Haag
Tel.: 070-3861697
e-mail: info@gcbo.nl
website: www.gcbo.nl
Externe vertrouwenspersoon:
Henk Grit
Tel: 06-24321661
e-mail: h.grit@viaa.nl