CBS De Akkerwal

Ypeloschoolweg 2 A 7468 RE Enter

  • Schoolfoto van CBS De Akkerwal
  • Schoolfoto van CBS De Akkerwal
  • Schoolfoto van CBS De Akkerwal
  • Schoolfoto van CBS De Akkerwal
  • Schoolfoto van CBS De Akkerwal

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten worden in februari en juni vastgesteld. Deze resultaten meten we met het IEP leerlingvolgsysteem. 

In het team worden ze geëvalueerd. Daarbij wordt in groepsbesprekingen stil gestaan bij het aanbod van de leerkrachten voor de groepen. Waar nodig wordt het aanbod aangepast.

In groepsplannen worden de resultaten opgenomen en waar nodig direct en adequaat hulp geboden. 

IEP - leerlingvolgsysteem
In tegenstelling tot andere leerlingvolgystemen kiest IEP ervoor om kinderen niet met elkaar te vergelijken. Ze richten zich op groei: het rapport laat heel duidelijk zien op welk vlak een kind iets heeft geleerd tijdens de afgelopen periode. Kinderen begrijpen de grafieken en leergroeimeters van IEP ook goed. Dat motiveert, zorgt dat ze meer betrokken zijn en het geeft vertrouwen.

Gericht werken aan leerdoelen
De overheid heeft bepaald welke kennis en vaardigheden een kind moet leren op school, om straks verder te kunnen op het voortgezet onderwijs en in de maatschappij. Daarvoor bestaan leerdoelen. IEP heeft die leerdoelen opgedeeld in behapbare stukjes die we kunnen toetsen. Zo laat het IEP LVS duidelijk zien of een kind op koers ligt om de leerdoelen te halen. De leerkracht kan vervolgens zien welke onderdelen extra aandacht nodig hebben, en welke juist al goed gaan. Op die manier helpt het IEP LVS de school om een kind te geven wat het nodig heeft.

Een compleet beeld van het kind
Een kind is meer dan taal en rekenen. Doorzettingsvermogen, empathie, vindingrijkheid en motivatie doen er óók toe. Net als de interactie met anderen, kunnen plannen of het omgaan met gevoelens. Daarom kijken we met het IEP LVS niet alleen naar taal en rekenen (hoofd), maar ook naar de sociaal- emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen (hart en handen). Dat geeft een compleet beeld van een kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voorlopig schooladvies

Voor het voorlopig advies wordt er een teambrede leerlingenbespreking gehouden. Alle teamleden geven hun advies met betrekking tot het voorlopig schooladvies. Samen met ouders bespreken we het voorlopig schooladvies, ook de mening en inzichten van ouders worden meegenomen in het advies. Dit voorlopige adviesgesprek vindt plaats aan de eind van groep 7 en opnieuw na de afname van de IEP toetsen aan het begin van groep 8.

Het voorlopig advies komt tot stand door:

  • gegevens uit het leerlingvolgsysteem;
  • leerpotentietest;
  • werkhouding van de leerling;
  • kennis van elke leerkracht over de leerling; 
  • input van de ouders.  

Begin groep 8

Aan het begin van groep 8 worden nogmaals methodeonafhankelijke toetsen van IEP afgenomen. Op deze manier kunnen de leerkrachten inschatten of de leerlingen op de juiste weg zijn voor de beheersing van de benodigde lesstof. Dan kan er waar nodig nog worden ingezet op bepaalde onderdelen.

Doorstroomtoets en definitief advies

In februari vindt de doorstroomtoets plaats, dit is de nieuwe naam van de eindtoets. Deze nemen we af met IEP. 

Ook voor het definitieve schooladvies vindt er een teambespreking plaats, gelet op de voorgenoemde punten. Dit advies wordt dan door de leerkracht van groep 8 met de ouders en leerlingen gedeeld.

Wat als de doorstroomtoets hoger of lager uitvalt?

Het kan zijn dat de uitslag van de doorstroomtoets niet overeenkomt met het schooladvies. Dan zal er vrijwel altijd een gesprek met ouders plaatsvinden.

Rolt uit de doorstroomtoets een hoger niveau dan eerder geadviseerd? Dan moet de school het advies dan alsnog naar boven aanpassen. Let op: de school mag ook besluiten om het niveau niet aan te passen, maar dat mag alleen als de school denkt dat een hoger niveau niet in het belang is van het kind. Vanuit school moeten er voor deze beslissing dan ook goede redenen worden gegeven, dit zal altijd in een gesprek met de ouders plaatsvinden.

Valt de uitslag juist lager uit dan het gegeven schooladvies? Dan wegen de inzichten van de school zwaarder dan de doorstroomtoets. Maar ook in dit geval kan er een extra gesprek met ouders plaatsvinden. Het schooladvies is dan echter leidend en doorslaggevend voor de aanmelding.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elk kind en zijn/haar ouders/verzorgers worden gezien en gehoord, waardoor ze zich veilig en prettig voelen.

De rust binnen de school moet leiden tot acceptatie van alle kinderen, immers iedereen is anders maar samen zijn we de Akkerwal!

Elk kind mag groeien in zijn of haar competenties, zowel in gedrag als in sociale omgang.

Het team van de Akkerwal vindt dat de relatie met de leerlingen en ouders/verzorgers goed moet zijn, dit is immers de basis voor al het andere dat er op school gebeurt. Een kind moet zich prettig voelen en gezien zijn om tot leren te komen. Maar ook een ouder moet zich gehoord voelen om samen met de leerkrachten te kunnen kijken hoe hun kind het beste leert. We kunnen alleen samen met ouders het beste voor een kind bieden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Relatie
  • Rust
  • Ruimte

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven