Basisschool Bomans

Veldhoflanden 92 7542 LX Enschede

  • Ons speelplein is voor alle leeftijden een speelplek met veel mogelijkheden en uitdagingen.
  • De leerlingen van de bovenbouw helpen bij het werken met I-pads in de onderbouw.
  • Onze kinderen leren om de gevoelens van zichzelf en anderen te begrijpen en om daar goed mee om te gaan.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school heeft op dit moment een schoolweging van 33,08. Onderstaande resultaten zijn behaald in 2022-2023 op de eindtoets:

Lezen: <1F: 0% (0 leerlingen)     1F: 36,4% (8 leerlingen)     2F: 63,6% (14 leerlingen)

Rekenen: <1F: 9,1% (2 leerlingen)     1F: 50% (11 leerlingen)     1S: 40,9% (9 leerlingen)

Taalverzorging: <1F: 4,5% (1 leerling)     1F: 27,3% (6 leerlingen)     2F: 68,2% (15 leerlingen)

Totaal op alle gebieden over 3 jaar 1F: 94,2%     landelijk gemiddelde: 95%     signaleringswaarde: 80%     +14,2% tov signaleringswaarde

Totaal op alle gebieden over 3 jaar 1S/2F: 53%     landelijk gemiddelde: 55,1%    signaleringswaarde: 33,3%    +21,8% tov signaleringswaarde

Bovenstaande zegt ons dat we tevreden kunnen zijn met de resultaten. Aandacht gaat uit naar het aantal leerlingen dat 1S op rekenen haalt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de onderbouw wordt gewerkt met Onderbouwd Online. Die wijze van werken maakt het mogelijk dat continue de resultaten in beeld zijn en bijgewerkt worden, waarna er afgestemd wordt op de resultaten. In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met de Grote Kring en de Kleine Kring. Ook worden leerlingen individueel begeleid.

In groep 3 staat het leren lezen voorop en daarvoor wordt de methode Lijn 3 ingezet. Bij die methode hoort dat de leerlingen elke drie tot vier weken worden getoetst. Vanaf groep 3 worden dagelijks resultaten gemonitord en door een aantal vakken digitaal te laten verwerken kan tijdens het werken direct bijgestuurd worden. Daarnaast lopen leerkrachten hulprondes om te ondersteunen waar nodig.

Ook wordt gewerkt met het instructiemodel EDI dat het mogelijk maakt leerlingen bij een aantal vakken in te delen op niveaugroepen, die afhankelijk van het onderwerp wisselend zijn.

Er worden methodegebonden toetsen afgenomen en ook worden toetsen van Boom (methode onafhankelijk) afgenomen. Groep 8 maakt als doorstroomtoets Route 8. Allemaal instrumenten om de resultaten te monitoren en op de resultaten de ondersteuning voor een leerling af te stemmen. Tijdens de periodieke groepsbesprekingen worden de resultaten besproken en worden afspraken gemaakt. 

Vanaf groep 6 wordt gewerkt met het ToekomstPersPectief (TPP). Met leerlingen en ouders wordt besproken wat de te verwachten uitstroom is. Er wordt uitgegaan van hoge verwachtingen en leerlingen worden gestimuleerd met wat ze zouden moeten blijven doen en wat nog wat aandacht vraagt. Op die manier kan toegewerkt worden naar het ambitieuze einddoel. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 wordt het eindadvies gegeven voor de middelbare school dat past bij het niveau van de leerling. De school kijkt daarvoor onder andere naar leerprestaties, werkhouding, motivatie, sociaal emotionele ontwikkeling, studiehouding en studievaardigheden. De school voor voortgezet onderwijs plaatst de leerling op het niveau dat de basisschool adviseert.

In groep 6 starten we met de gesprekken met de leerling en de ouder(s)/verzorger(s) over de verwachtingen van het uitstroomniveau. Daarvoor gebruiken we onder andere de toetsscores van de niet methoden- en de methodengebonden toetsen. Dit wordt opgesteld in het zogenoemde ToekomstPersPectief (TPP). Er wordt uitgegaan van hoge verwachtingen. Bij het schooladvies wordt ook rekening gehouden met aspecten zoals ze hierboven zijn genoemd. 

Het kan voorkomen dat er afgestemd wordt met het voortgezet onderwijs om in gezamenlijkheid tot een passend advies te komen. Daarvoor legt de kwaliteitscoördinator contact met het voortgezet onderwijs. Ook kan het onderdeel van dit proces zijn dat de kwaliteitscoördinator met de leerling en de ouders/verzorgers een bezoek brengt aan het voortgezet onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het veilig voelen van eenieder in de school komt tot stand door respectvol met elkaar om te gaan. Daarop is onze schoolregel ook gebaseerd; Samen maken we er een fijne school van. Er wordt gewerkt aan saamhorigheid en het groepsgevoel en streven ernaar dat leerlingen geluk ervaren. Elk schooljaar wordt daarom bijvoorbeeld gestart met de Gouden Weken.

Daarnaast hebben wij het programma KiVa in school voor de bevordering van de sociaal emotionele ontwikkeling. Wij zijn er immers van overtuigd dat vaardigheden aangeleerd moeten worden en dat het zinvol is bewust keuzes te leren maken. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respectvol
  • ervaren van geluk
  • gezamenlijke verantw.heid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie van onderwijs wil stimuleren dat de kwaliteit op álle scholen verder verbetert. Dat doen ze door in gesprek te gaan met het bestuur van de stichting en door een aantal scholen te bezoeken. De eigen verantwoordelijkheid van besturen en scholen én hun ambities vormen het uitgangspunt van het toezicht. Om zelf inzicht te hebben in de kwaliteit van de scholen is stichting KOE gestart met het afnemen van audits in de scholen.

In 2016 is de onderwijsinspectie op school geweest en heeft haar tevredenheid uitgesproken over de school.

Terug naar boven