Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepen zijn ingedeeld op leeftijd van de leerlingen. Binnen die groepen is er mogelijkheid tot differentiatie in de lesstof en aanpak. Er wordt in groep 1 t/m 8 gewerkt met het instructiemodel EDI (Expliciete Directe Instructie) dat uitgaat van ten hoogste drie niveaus. Soms zijn er mogelijkheden voor een individuele aanpak, afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte van de leerling en de mogelijkheden die de school heeft.
Jonge kinderen leren door te doen en daarbij speelt spelen een grote rol. Het zorgt ervoor dat de kinderen geboeid zijn en plezier hebben. Wij werken in groep 1 en 2 met de methode Onderbouwd. Het is een methode waarbij spelend leren voorop staat. Onderbouwd verbindt leren en spelen door met ontwikkelingsmateriaal gericht te werken aan leerdoelen.
In de ochtend staan de kernvakken rekenen, taal, lezen en schrijven op het lesprogramma. De overige vak- en vormingsgebieden zijn daarnaast verspreid over de dagen van de week. Er zijn richtlijnen voor het opstellen van een lesrooster. Daar kan in afstemming met de directie en de intern begeleider van afgeweken worden om af te kunnen stemmen op de behoeften van de groep.
Het schoolondersteuningsprofiel geeft een beeld van de ondersteuning en begeleiding die de school in het kader van Inclusiever onderwijs biedt en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. De basisondersteuning is de ondersteuning die de school biedt aan alle leerlingen. Bij een enkele leerling is de basisondersteuning niet voldoende en wordt intensievere ondersteuning ingezet. Binnen stichting KOE zijn er goede mogelijkheden en indien nodig wordt ook daarbuiten gekeken. Het kan namelijk voorkomen dat de school de begeleiding en ondersteuning die een leerling nodig heeft niet kan bieden. Er wordt dan in afstemming met de ouders/verzorgers gesproken over mogelijkheden extern. De school onderhoudt met die reden contacten met externe partijen.
Naast het schoolondersteuningsprofiel heeft de Bomans een onderwijsondersteuningsstructuur. In dit document staat specifieker beschreven op welke wijze de onderwijsondersteuning is vormgegeven vanaf de start op school tot aan de verwijzing naar de vervolgschool. Het document kunt u vinden op de website van de school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen willen we meer uitbouwen. Momenteel wordt er een aanbod op individueel niveau ingezet. We werken in deze vanuit de praktijk en stellen van daaruit beleid op.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.