Basisschool Bomans

Veldhoflanden 92 7542 LX Enschede

  • Ons speelplein is voor alle leeftijden een speelplek met veel mogelijkheden en uitdagingen.
  • De leerlingen van de bovenbouw helpen bij het werken met I-pads in de onderbouw.
  • Onze kinderen leren om de gevoelens van zichzelf en anderen te begrijpen en om daar goed mee om te gaan.

Het team

Toelichting van de school

Het team heeft 21 medewerkers, bestaande uit een mix van vrouwen en mannen. In de leeftijdsopbouw is een spreiding te zien. De leeftijdscategorie 30 tot 40 jaar is de grootste. Daarop volgt de leeftijdscategorie 50 tot 60 jaar.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van de groepsleerkracht wordt een vervangende leerkracht gezocht. Aangezien er een lerarentekort is, landelijk gezien, kan het voorkomen dat er geen vervanger gevonden wordt. Het kan zijn dat leerlingen verlof krijgen.

Allereerst wordt binnen het eigen team gekeken of er een collega beschikbaar is en mogelijkheid heeft om bijvoorbeeld een extra dag te werken. Er wordt een vervangingsverzoek uitgezet bij het Mobiliteitscentrum ObT en er wordt gekeken of er een leerkracht uit het vervangingsteam van KOE ingezet kan worden. Als dat niet kan is er nog de mogelijkheid van detachering vanuit een ander bestuur.

Als er sprake is van langdurige vervanging wordt bekeken op welke wijze dit vormgegeven wordt en worden alle groepen betrokken in het plan. Ouders/verzorgers worden goed op de hoogte gebracht van de stappen die de school zet. 

Stichting KOE heeft een eigen vervangingsteam dat bijdraagt aan het voorkomen van lesuitval. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepen zijn ingedeeld op leeftijd van de leerlingen. Binnen die groepen is er mogelijkheid tot differentiatie in de lesstof en aanpak. Er wordt  in groep 1 t/m 8 gewerkt met het instructiemodel EDI (Expliciete Directe Instructie) dat uitgaat van ten hoogste drie niveaus. Soms zijn er mogelijkheden voor een individuele aanpak, afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte van de leerling en de mogelijkheden die de school heeft. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Jonge kinderen leren door te doen en daarbij speelt spelen een grote rol. Het zorgt ervoor dat de kinderen geboeid zijn en plezier hebben. Wij werken in groep 1 en 2 met de methode Onderbouwd. Het is een methode waarbij spelend leren voorop staat. Onderbouwd verbindt leren en spelen door met ontwikkelingsmateriaal gericht te werken aan leerdoelen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de ochtend staan de kernvakken rekenen, taal, lezen en schrijven op het lesprogramma. De overige vak- en vormingsgebieden zijn daarnaast verspreid over de dagen van de week. Er zijn richtlijnen voor het opstellen van een lesrooster. Daar kan in afstemming met de directie en de intern begeleider van afgeweken worden om af te kunnen stemmen op de behoeften van de groep.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel geeft een beeld van de ondersteuning en begeleiding die de school in het kader van Inclusiever onderwijs biedt en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. De basisondersteuning is de ondersteuning die de school biedt aan alle leerlingen. Bij een enkele leerling is de basisondersteuning niet voldoende en wordt intensievere ondersteuning ingezet. Binnen stichting KOE zijn er goede mogelijkheden en indien nodig wordt ook daarbuiten gekeken. Het kan namelijk voorkomen dat de school de begeleiding en ondersteuning die een leerling nodig heeft niet kan bieden.  Er wordt dan in afstemming met de ouders/verzorgers gesproken over mogelijkheden extern.  De school onderhoudt met die reden contacten met externe partijen.

Naast het schoolondersteuningsprofiel heeft de Bomans een onderwijsondersteuningsstructuur. In dit document staat specifieker beschreven op welke wijze de onderwijsondersteuning is vormgegeven vanaf de start op school tot aan de verwijzing naar de vervolgschool. Het document kunt u vinden op de website van de school. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen willen we meer uitbouwen. Momenteel wordt er een aanbod op individueel niveau ingezet. We werken in deze vanuit de praktijk en stellen van daaruit beleid op.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven