De Triangel

Gerard Terborghstraat 1 7545 BV Enschede

  • De kleuters zijn zelfstandig aan het werk en de leerkracht geeft via een vaste looproute individuele instructie/hulp.
  • Het digitale schoolbord wordt hier gebruikt om een groep leerlingen extra uitleg te geven (verlengde instructie).
  • ...dat voldoet aan de nieuwste inzichten..
Ook ruimte voor peuters, kinderopvang, buitenschoolse, voorsch. opvang, fysioth. en logopedie.
  • Alle 22 groepen van gr. 1 t/m 8 krijgen Engelse les op kwalitatief goed niveau! Dit i.v.m. de toenemende globalisering.
  • Het schoolhockey toernooi. Tegen-woordig doen we hier ieder jaar  met een aantal leerlingen uit groep 6 aan mee.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De schoolscore van 535,2 op de Centrale Eindtoets lag in het schooljaar 2021-2022 boven het landelijk gemiddelde (534,8). Door het analyseren van de opbrengsten (tussentoetsen, methodegebonden en methodeonafhankelijke toetsen) wordt er planmatig gewerkt aan het verhogen van de opbrengsten passend bij de leerlingpopulatie van onze school. Wij constateren de afgelopen jaren een groei op het behalen van de referentieniveaus. In schooljaar 2021-2022 ligt het percentage leerlingen dat het 2F-niveau heeft behaald hoger dan het percentage landelijk.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentoetsen worden op de Triangel gebruikt om leerlingen en groepen te kunnen monitoren.

Op leerlingniveau:

  • Er wordt gekeken of een leerling de verwachte vaardigheidsgroei heeft behaald.
  • Er worden foutenanalyses gemaakt van de toetsen.
  • Op basis van deze informatie en de informatie verkregen uit observaties en dagelijks werk, wordt het onderwijsaanbod voor de leerling vastgesteld.

Op groepsniveau

  • Er wordt gekeken naar de verwachte vaardigheidsgroei op groepsniveau.
  • Er wordt gekeken naar de fouten die er gemaakt zijn.
  • Op basis van deze informatie wordt gekeken naar het onderwijsaanbod in de groep. Welke vakken, of onderdelen, zijn voor deze groep leerlingen van belang.

Op schoolniveau

  • Alle resultaten worden op teamniveau besproken.
  • Er wordt gekeken naar de sterke onderdelen.
  • Er wordt gekeken naar de onderdelen waar de school zwakker op scoort.
  • Leerkrachten leren hier van elkaar.
  • In het overleg tussen directeur, middenmanagers en intern begeleiders worden de scores besproken en ook gekoppeld aan leerkrachtvaardigheden en eventuele begeleiding die een leerkracht, jaargroep of de school nodig heeft.
  • Op basis van de analyses worden er beleidsvoornemens geformuleerd. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het op de Triangel belangrijk dat kinderen leren en ervaren wat het betekent deel uit te maken van de gemeenschap. En dat ze leren daar zelf een actieve bijdrage aan te leveren.Veiligheid, respect en liefde zijn hierbij onze kernwaarden. 

Wij vinden het op school vanzelfsprekend dat er verschillen zijn tussen leerlingen. In de benadering van onze leerlingen houden we hier rekening mee. Dit betekent dat de leerkrachten, verbonden aan de Triangel, voldoende pedagogische kwaliteiten moeten bezitten. Zij zijn getraind in het scheppen van pedagogisch klimaat in hun groep waarin leerlingen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. Ieder kind heeft de behoefte om gewaardeerd en geaccepteerd te worden (relatie). We geven onze leerlingen het vertrouwen dat ze dingen aan durven te pakken (competentie). We leren kinderen zelf beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag en zichzelf te kunnen en mogen zijn (autonomie). We spreken van pedagogische afstemming wanneer de leerkracht er in slaagt onderwijs te geven dat aansluit bij deze behoeftes en past bij de ontwikkelingskenmerken van de kinderen. De leerkracht stemt zijn interacties af op het kind dat hij voor zich heeft. Hij probeert zich te verplaatsen in de situatie van het kind. Samen zorgen de leerkrachten ervoor dat onze leerlingen met plezier naar school gaan. Dit is een voorwaarde om een goede start te maken met het leren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Liefde

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2018 vond  er o.l.v. de onderwijsinspectie een themaonderzoek op het gebied van Rekenen/ wiskunde plaats. Er werd informatie verzameld over het rekenonderwijs op onze school.  Het bezoek leverde dus geen rapportage op. De heer E.E.J. Thoonen vond  dat over de gehele lijn de basis bijzonder goed staat. Er is sprake van een heldere visie op rekenonderwijs en sterke rekenaars die gedragen wordt door het team. De Triangel als  professionele leergemeenschap met zelfsturende kwaliteitsteams vond hij goed weggezet, hij noemde dit: “een mooi en effectief mechanisme”. Het pedagogisch klimaat en handelen van de leerkracht staat erg goed. De plusklas vond hij een mooie aanvulling op ons aanbod. Ook de kwaliteitszorg staat goed. We kunnen een verdiepingsslag maken op het gebied van: de effectieve instructie, m.n. t.a.v. tempo (kan hoger) en de begeleide inoefening). Over de gehele linie vond hij dat we als school mooie stappen hebben gezet tav de sterke rekenaar.  We maakten volgens de inspecteur een interessante slag met de invoering van voor ieder kind gr. 5 t/m 8 een chromebook, waarmee je procesgerichte feedback naar de leerling gemakkelijker en directer kunt realiseren. 

Terug naar boven