De Triangel

Gerard Terborghstraat 1 7545 BV Enschede

  • De kleuters zijn zelfstandig aan het werk en de leerkracht geeft via een vaste looproute individuele instructie/hulp.
  • Het digitale schoolbord wordt hier gebruikt om een groep leerlingen extra uitleg te geven (verlengde instructie).
  • ...dat voldoet aan de nieuwste inzichten..
Ook ruimte voor peuters, kinderopvang, buitenschoolse, voorsch. opvang, fysioth. en logopedie.
  • Alle 22 groepen van gr. 1 t/m 8 krijgen Engelse les op kwalitatief goed niveau! Dit i.v.m. de toenemende globalisering.
  • Het schoolhockey toernooi. Tegen-woordig doen we hier ieder jaar  met een aantal leerlingen uit groep 6 aan mee.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op grond van de wet werk en zekerheid hebben wij afspraken gemaakt om vervangingen optimaal te kunnen regelen binnen de kaders van die wet. Dit om te voorkomen, dan wel zoveel mogelijk te beperken, dat er geen vervanging beschikbaar is bij afwezigheid van personeel. In het kort komen die maatregelen hier op neer:·       

In overleg met de GMR is er een vervangingsbeleidsplan opgesteld, waardoor optimaal geanticipeerd kan worden op de gevolgen van de wet werk en zekerheid. KOE heeft een aantal mensen aangenomen om in de vervangingspool werkzaam te zijn en daarmee continue beschikbaar te zijn voor invalwerkzaamheden. Daarnaast maken we gebruik van de mogelijkheden om tijdelijke invalkrachten optimaal in te zetten.

In combinatie met bovenstaande maakt KOE deel uit van het mobiliteitscentrum van het Onderwijsbureau Twente.  Binnen het mobiliteitscentrum zijn speciale afspraken gemaakt met de schoolbesturen van het Convent. Op grond van dit laatste hebben we een grotere beschikbaarheid van invallers, omdat we invallers binnen zo’n samenwerking optimaler kunnen inzetten.Ondanks bovenstaande maatregelen is het in piekperiodes van veel ziekte niet uit te sluiten dat er geen invallers beschikbaar zijn. In die gevallen hanteren we een invalprotocol.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De organisatie van onze school is in principe klassikaal, waarbinnen gedifferentieerd wordt en flexibel wordt gewerkt. We bieden daarin de duidelijkheid en geborgenheid die volgens ons onmisbaar zijn voor het kind. Zelfstandig werken en leren probleemoplossend te denken zijn onderdeel van het programma. Binnen de eenheid van de groep is er plaats voor werken in kleinere groepen. Het team bestaat uit ruim 45 leerkrachten. De 550 leerlingen zijn verdeeld over 23 groepen. Ook is er een schakelklas en zijn er twee plusgroepen.

Onze school kent een vakdocent gym en een combinatiefunctionaris voor bewegingsvorming in de groepen 1 en 2.  Een groot aantal leerkrachten is ondertussen Anglia- of Classroom English afgestudeerd, hetgeen wil zeggen dat ze zowel goed Engels spreken als inzicht hebben in de vakdidactiek inzake het aanleren van een tweede taal (Engels in dit geval). Een 20-tal leerkrachten volgde de verdiepingscursus Let's Talk. De Triangel heeft Erasmus Plus subsidie 2020 (KA1) ontvangen voor een studiereis naar Engeland (Oxford)bij het taalinstituut Pilgrims. Het team is in 2023 met 34 leerkrachten op studiereis naar Oxford geweest.

Sinds augustus 2014 zijn we op de Triangel in groep 1 begonnen met Engels. We hebben gekozen voor het programma en de ondersteuning van EarlyBird en werken toe naar volledige EarlyBird certificering (= EarlyBird kwaliteitskeurmerk voor vroeg vreemde talen onderwijs) met de EarlyBird Kijkwijzer. EarlyBird straalt ambitie en kwaliteit uit, zij biedt een duidelijke methodiek en veel ondersteuning om kwaliteit te borgen. Wij denken daarom dat dit goed past bij onze school.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Vanuit het handelingsgericht werken onderkennen we de verschillen tussen leerlingen en daarbij hun onderscheidende onderwijsbehoeften. Hieraan komen we op de volgende manieren tegemoet:  het EDI-model:  Het EDI-model is een instructiedidactiek die leerkrachtgestuurd is. Het is gebaseerd op twee principes:  de leerkracht demonstreert doelgericht en geeft uitleg en de leerlingen leren door oefening en herhaling. Zowel de instructie als de verwerking en oefening vindt gedifferentieerd plaats. Ons uitgangspunt hierbij is dat alle leerlingen aan dezelfde lesdoelen werken en de behoefte aan instructie om het lesdoel te bereiken verschillend is.

Is er sprake van ontwikkelingsvoorsprong of (hoog) begaafdheid? Vanaf de start en zelfs al daarvoor (warme overdracht door voorschoolse instanties) zijn we alert op signalen die wijzen op een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong van een leerling en wordt het onderwijs aangepast aan de mogelijkheden van deze leerlingen om hen verder uit te dagen. Deze leerlingen worden specifiek gevolgd en bij een blijvende ontwikkelingsvoorsprong waarbij sprake is van (hoog) begaafdheid volgt een aangepast leeraanbod. Leerlingen die cognitief zeer sterk zijn, kunnen vanaf leerjaar 5 deelnemen aan een plusklas. De plusklassen worden op de Triangel geleid door resp. een leerkracht die de ECHA(1)-opleiding heeft afgerond en een leerkracht die een andere specialistische opleiding heeft gevolgd.    Is er sprake van een taalachterstand? Dan wordt de mogelijkheid onderzocht het kind in onze schakelklas te plaatsen waar specifiek les wordt gegeven op het gebied van de taal. Hier worden speciale programma’s voor gebruikt. Is er sprake van een stoornis op het gebied van autisme? Dan bieden we de mogelijkheid het kind specialistische begeleiding te geven door een hiervoor opgeleide begeleider. Zij is afkomstig van een organisatie die onderwijs en begeleiding aan leerlingen met een of meer beperkingen in de meest brede zin van het woord, met name op het gebied van autisme, verzorgt.

Heeft het kind extra zorg nodig?  De Triangel zal streven naar het vinden van een passend arrangement. De aanvraag en het vaststellen van de inhoud van het arrangement gaat via het Steunpunt van K.O.E. De arrangementen vinden plaats in het kader van Passend Onderwijs.

(1) ECHA =  European Council voor High Ability. Opleiding aan de Radbouduniversiteit Nijmegen

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Sinds maart 2011 wordt bij onze 4-jarige kinderen, die door het consultatiebureau een VVE-indicatie hebben gekregen, de taalontwikkeling bekeken. Als basisschool zijn wij verplicht de ontwikkeling van deze kinderen nauwlettend te monitoren en gerichte hulp in te zetten. Deze hulp kan bestaan uit extra begeleiding in de klas, deelname aan de inpandige schakelklas en/of begeleiding door een logopediste. 

Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders (ouderbetrokkenheid) een belangrijk onderdeel. Hiertoe heeft De Triangel als onderdeel van het IKC Kinderdomein/Humankind-Triangel-Palet in samenwerking met haar partners een IKC specifiek ouderbeleidsplan ontwikkeld waarin we een gezamenlijke ambitie hebben geformuleerd ten aanzien van ouderbetrokkenheid en de wijze waarop we dat uitgewerkt willen zien in de praktijk. Dit ouderbeleidsplan vormt het basisdocument voor doorontwikkeling van de ouderbetrokkenheid.

We besteden op dit moment specifiek aandacht aan het bevorderen van didactisch partnerschap met ouders. Didactisch partnerschap is gericht op het ondersteunen van het kind door ouders goed te informeren en in te schakelen bij het leerproces van hun kind. Onderwijsondersteunende activiteiten kunnen ook thuis gerealiseerd worden: spelenderwijs oefenen met rekenen tijdens de wekelijkse boodschappen bijvoorbeeld of VVE-programma’s in de kinderopvang.  Er wordt onderkend dat didactisch partnerschap/actieve betrokkenheid een effectief middel is om de resultaten van kinderen positief te beïnvloeden. De Triangel ziet het belang in van en mogelijkheden om juist deze doelgroep ouders te stimuleren en te ondersteunen in het didactisch partnerschap. Onze koffieochtenden hebben als doel verbinding met deze ouders tot stand te brengen. Ouders leren vormen kennen waarmee ze hun kind thuis kunnen steunen. Ook thema’s als zelfredzaamheid en gedrag komen aan de orde.

Terug naar boven