Alfonsusschool

Pastoor Geertmanstraat 10 7535 BZ Enschede

  • Schoolfoto van Alfonsusschool
  • Schoolfoto van Alfonsusschool
  • Schoolfoto van Alfonsusschool
  • Schoolfoto van Alfonsusschool
  • Schoolfoto van Alfonsusschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Na analyse van de Eindtoets bleek dat (op een uitzondering na) bijna alle kinderen met een HAVO/VWO advies, niet optimaal gescoord hebben. 

De motivatie (het VO advies voor de eindtoets) speelt hierin de belangrijkste rol.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten worden geanalyseerd (door leerkrachten, IB-er en directie). met name de vaardigheidsgroei van het individuele kind is speerpunt. Waar nodig wordt een plan van aanpak geschreven, uitgevoerd en vervolgens geevalueerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Alfonsus is het erg belangrijk dat de kinderen met veel plezier naar school gaan én dat ze zich veilig en geborgen voelen. Vertrouwen, respect voor elkaar en voor je omgeving, je verantwoordelijk voelen voor je eigen gedrag (houden en taalgebruik) zijn de sleutelbegrippen binnen de Alfonsus. 

Daarnaast vinden wij dat het leren met je hoofd en met je hart in balans moet staan. Naast de cognitieve ontwikkeling en het verwerven van kennis, zijn ontwikkeling, creativiteit, de sociaal emotionele-, culturele- en lichamelijke ontwikkeling net zo belangrijk. Kunst, cultuur, sport en muziek nemen dan ook een belangrijke plaats in op de Alfonsus. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Respect voor elkaar/omgeving
  • Verantwoordelijk eigen gedrag

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het inspectierapport van 25-8-2009 (onderdeel Kwaliteitszorg) zijn de meeste indicatoren als voldoende beoordeeld, op twee indicatoren na. Ten tijde van dit inspectiebezoek was de kwaliteitszorg nog volop in ontwikkeling en is de school, ook volgens de inspectie, op de goede weg. Na het inspectiebezoek is de verdere verbetering van beide indicatoren gecontinueerd en heeft geresulteerd in: De school heeft de cyclus 'Effectief en planmatig werken' ontwikkeld, waarin is vastgelegd hoe de school jaarlijks systematisch de kwaliteit van de opbrengsten evalueert (1.2.) En inmiddels is het ' Kwaliteitshandboek Alfonsusschool' gereed. Het kwaliteitshandboek waarborgt, middels de Plan-Do-Check/Reflect-Act cyclus de kwaliteit op het gebied van o.a. organisatie, onderwijsinhoudelijke processen en onderwijsinhoud (1.3.) Door het functionerende kwaliteitssysteem te beschrijven (borgen) wordt duidelijk hoe een school de processen beheerst om haar doelstellingen te realiseren en de school te ontwikkelen (transparantie).

Terug naar boven