Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De Alfonsus kenmerkt zich door;
- het leren met hoofd, hart en handen;
- leerkrachten die aandacht hebben en rekening houden met de verschillen tussen kinderen;
- Rots en water trainingen.
- specifieke aanbod voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben (verlengde instructie, RT) of kinderen die meer aankunnen en/of excelleren (Deltagroep, aanbod Wiskunde/Duits);
- 1 keer per week "beweegwijs "op het schoolplein
- W&T en onderzoekend en ontwerpend leren middels thema's tijdens wereldoriëntatie;
De Alfonsus heeft deze faciliteiten in huis;
- Remedial teaching
- Plusmateriaal
- Aanwezigheid van specialistische expertise (op gebied van rekenen, taal, gedrag, ICT en IBI)
- Geschoolde leerkrachten voor Rots en water.
Op de Alfonsusschool zijn ontwikkelingsleerlijnen voor de jongste kinderen vastgesteld en vastgelegd. Het betreffen ontwikkelingslijnen op het gebied van:
- taalontwikkeling (ontluikende geletterdheid/fonemisch bewustzijn);
- taal/denken;
- auditieve waarneming;
- rekenen (ontluikende gecijferdheid);
- ruimtelijke oriëntatie;
- visuele waarneming;
- motorische ontwikkeling (grove en fijne motoriek/voorbereidend schrijven);
- muzikale ontwikkeling;
- sociale ontwikkeling.
Deze ontwikkelingsleerlijnen komen gedurende leerjaar 1 en 2 in de diverse speelwerkthema’s (zie verder) aan bod. De leerkracht houdt een registratie bij m.b.t. de leerlijnen. We proberen een dusdanige omgeving aan te bieden die kinderen uitnodigt tot ontwikkeling. Er wordt gewerkt vanuit een (speelwerk)thema. Deze thema’s worden enerzijds door de leerkrachten gekozen, anderzijds vanuit de belevingswereld van de kleuter. De leerkracht speelt daarop in, door te zorgen dat er veel materiaal is dat de kleuters uitdaagt om te leren. Het materiaal wordt zowel klassikaal als in subgroepen aangeboden. De vormingsgebieden die in groep 1 en 2 aan bod komen zijn:
- taalvorming;
- bewegingsvorming;
- muzikale vorming (expressie);
- werken met ontwikkelingsmateriaal.
De leerlijnen vormen een ‘rode draad’ in de diverse vormingsgebieden. De volgorde waarin de vormingsgebieden aan bod komen wordt bepaald door de leerkracht, waarbij de totaaltijd per week en per vormingsgebied vastligt. Binnen deze vormingsgebieden neemt de sociaal emotionele ontwikkeling van de kleuters een centrale rol in. Voor het ‘werken met ontwikkelingsmateriaal’ wordt er door de kinderen gebruik gemaakt van het planbord; dit gebeurt zowel ’s morgens bij de inloop als op de andere momenten. De activiteiten die op het planbord gepland worden, zijn door de leerkracht bepaald of zijn naar ‘eigen keuze’ van het kind. De vorderingen van de leerling, waarbij gebruik gemaakt wordt van observatielijsten, worden bijgehouden in een leerling-map en drie keer per jaar besproken met de ouders/verzorgers op de tien-minutenavond. Kinderen die extra aandacht verdienen, omdat ze zich niet gezien hun leeftijd voldoende ontwikkelen, krijgen extra hulp. Er vindt dan altijd overleg met ouders/verzorgers plaats. Kinderen die zich sneller dan andere ontwikkelen, krijgen ook zoveel mogelijk kansen zich te ontwikkelen. De inrichting van diverse hoeken komt onder andere aan de mogelijkheden van deze kinderen tegemoet. Het is niet vanzelfsprekend dat een leerling, ingestroomd na oktober, doorgaat naar groep 2. Er wordt hiervoor altijd gekeken naar de rijpheid en leerbehoefte van de leerling. Uiteraard wordt deze keuze gemaakt in overleg met u als ouder.