Basisschool Liduina

Scholten Reimerstraat 8 7524 CS Enschede

Schoolfoto van Basisschool Liduina

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Liduina is een relatief jong team. Er werken dertien leerkrachten, twee vakleerkrachten, een onderwijsassistent, een conciërge, een administratief medewerker, een kwaliteitscoördinator en een directeur. 

Binnen het team zijn de taken verdeeld en worden medewerkers zoveel mogelijk op de gebieden ingezet waar ze affiniteit mee hebben of extra scholing in hebben gevolgd. Op die manier wordt gebruik gemaakt van alle expertise die er is op de Liduina. 

Het team is zeer ambitieus en gemotiveerd. Er wordt heel goed naar de doelgroep van de school gekeken en daarop wordt het onderwijs afgestemd. In de onderwijsontwikkelingen worden nieuwe inzichten vanuit onderzoek meegenomen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Stappen bij vervanging

Er wordt een vervangingsaanvraag ingediend bij Onderwijsbureau Twente. Zij kijkt naar een vervanger uit pool A van onze stichting KOE. Daarna wordt gekeken of er een vervanger uit pool B van andere besturen beschikbaar is. 

Er wordt intern gekeken naar een mogelijkheid om een leerkracht in te zetten op de groep. Mogelijk moeten daarvoor verschuivingen plaatsvinden of mogelijk kan een collega extra werken.  

Er wordt gekeken of een stagiaire of LIO-er iets kan betekenen voor het vervangingsprobleem.  

Als blijkt dat er geen vervanger beschikbaar is krijgen leerlingen vrij. Dit wordt middels Parro kenbaar gemaakt bij ouders/verzorgers.   

Indien het vervangingsprobleem langer aanhoudt krijgen de groepen om de beurt vrij.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 wordt thematisch en geïntegreerd gewerkt. Alle doelen (SLO) worden verweven in de thema's. De opbouw van een dag ziet er globaal als volgt uit:

Zelfstandig werken en kleine kring

Grote kring

Speelwerktijd

Pauze/ eten en drinken

Bewegingsontwikkeling

Kring

Pauze/ eten en drinken

Speelwerktijd

Dagafsluiting

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In elke groep wordt op de Liduina gewerkt met een rooster per dag. Aan de basisvakken, als (begrijpend) lezen, taal en rekenen  wordt de meeste tijd besteed. In alle groepen wordt Engelse les gegeven. De roosters zijn intern afgestemd en waar nodig wordt afgeweken voor een groep of een individuele leerling. We kijken naar maatwerk. 

In de groepen 1 en 2 wordt thematisch en geïntegreerd gewerkt. In groep 3 zijn de leerlijn van Lijn 3 en de reken- en wiskundemethode Wereld in Getallen de leidraad voor het opstellen van het rooster. In 2024-2025 wordt ook in groep 5 t/m 8 thematisch en geïntegreerd gewerkt. Dat betekent dat bijna alle taaldomeinen zijn gekoppeld aan de zaakvakken biologie, aardrijkskunde, geschiedenis en techniek. Ook is burgerschap in deze leerlijn verweven. 

Bij benadering zijn hierboven dan ook de uren ingevuld op een aantal vak- en vormingsgebieden. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In de bijlage staat omschreven welke specifieke ondersteuning de school kan bieden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Doordat EDI goed is geïmplementeerd is het didactisch handelen in de groepen meer afgestemd op de leerlingen. Het uitgangspunt is dat de leerlingen zoveel mogelijk in de eigen groep zijn. Bijna dagelijks vindt er extra instructie plaats in de eigen groep voor leerlingen die een doel nog niet hebben behaald. Ook is er pré-teaching, uitleg voorafgaand aan de les, voor leerlingen van wie de leerkracht weet dat zij moeite zullen hebben met de instructie die nog gaat komen. Nu we meer thematisch en geïntegreerd gaan werken wordt lesstof betekenisvoller en meer aan elkaar gekoppeld, waardoor deze leerlingen daar baat bij hebben. Ook blijkt uit onderzoek dat deze leerlingen veel baat hebben bij onderwijs in de heterogene groep. Het zou een valkuil zijn om al jong laag in te zetten op de doelen. 

Door de inzet van EDI en het versterken van het onderwijsaanbod in de groep wordt tegemoet gekomen aan leerlingen die de lesstof over het algemeen goed aankunnen en ook voor leerlingen met een hoger leerpotentieel. Daar draagt thematisch, geïntegreerd werken aan bij. Groep Expeditie (start 2024-2025) is met name bedoeld voor leerlingen met een hoog leerpotentieel. Leerlingen, die specifiek aanbod nodig hebben, krijgen wekelijks les in de groep Expeditie.

Als het voor een leerling, die meer moeite heeft met het behalen van doelen, noodzakelijk is om buiten de eigen groep extra instructie te krijgen, dan kan dat ook in de groep Expeditie. Door de versterking van de instructie en het aanbod in de groep zal dit naar verwachting niet vaak voorkomen. 

Voor het thematisch en geïntegreerd werken zetten we de methode Wetenswaardig in. De methode heeft de vakken Nederlandse taal, begrijpend lezen, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, techniek en burgerschap geïntegreerd. Voor de taalontwikkeling worden spelling en grammatica apart aangeboden. 

Voor de sociaal emotionele ontwikkeling en burgerschap zetten we de methode Kwink in. Daarbij vormen we een kalender met activiteiten per groep die aansluiten op thema's en lessen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor de start op school

Er vindt altijd een warme overdracht plaats wanneer een kind van Humankind de overstap maakt naar de Liduina. De kwaliteitscoördinator van de Liduina heeft contact met de intern begeleider van de voorschool Humankind. Er wordt gesproken over de onderwijsbehoeften van het kind, waar de Liduina direct op kan aansluiten. Het komt voor dat vooraf de kwaliteitscoördinator een observatie doet bij de voorschool. Zorgvuldigheid vinden we heel belangrijk, dat een goede aansluiting ten goede komt. Ouders zijn hiervan altijd op de hoogte en ook met hen wordt een gesprek gevoerd op de Liduina. Allereerst is er een kennismaking met een rondleiding, dat wordt gedaan door de directeur van de Liduina. Indien wenselijk wordt een gesprek gevoerd met de kwaliteitscoördinator. Daar kan de intern begeleider van Humankind bij aansluiten. 



Bovenstaande geldt ook voor kinderen die niet bij Humankind hebben gezeten of die zij-instromer zijn vanuit een andere school. 



Het onderwijsaanbod

In de onderbouw werken ook Jonge Kind-specialisten. Zij zijn extra opgeleid in het onderwijs aan het jonge kind. De leerlingen in de groepen 1 en 2 ontvangen hun onderwijs aan de hand van de kerndoelen en de SLO-doelen. Deze zijn verwerkt in het systeem van 'Mijn Kleutergroep'. Dit is het leerlingvolgsysteem waarin de leerkrachten de ontwikkeling van de leerlingen bijhouden. 



De lesdoelen worden aangeboden middels het instructiemodel EDI (Expliciete Directe Instructie). Er wordt uitgegaan van de hele heterogene groep (grote kring) en de leerlingen worden allemaal actief betrokken bij de les. Vanuit observatie bepaalt de leerkracht of een leerling het lesdoel heeft behaald of nog moet behalen. Ook wordt gezien of een leerling het lesdoel vlot oppakt of mogelijk al beheerst voorafgaand aan de les. Dit bepaalt de samenstelling van de kleine kringen. In de kleine kring zitten leerlingen die voor dat lesdoel meer op hetzelfde niveau zitten. Zij ontvangen extra instructie. Leerlingen die een lesdoel al beheersen of vlot beheersen krijgen uitdagendere uitwerkingen of lesdoelen aangeboden. Dit betekent dat er waar nodig dagelijks bijgestuurd kan worden op de inhoud van de les en de verwerking daarvan. 



Er wordt gewerkt met thema's. Er zijn thema's die jaarlijks terugkomen en daarnaast wordt afgewisseld in de thema's. Een thema wordt vooraf voorbereid door de leerkrachten van de groepen 1 en 2. Er wordt nauwgezet afgestemd met elkaar om de doorgaande lijn te bewaken. 



Drie keer per jaar vindt de groepsbespreking plaats. De eerste keer in oktober is deze meer gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling van de groep. De overige twee keer (januari en juni) is de bespreking gericht op de didactische en sociaal emotionele ontwikkeling. Er is ruimte om in te zoomen op een individuele leerling. Dit kan echter het gehele jaar door op aanvraag bij de kwaliteitscoördinator. Vanuit de groepsbespreking worden doelen opgesteld op de groep. 

Aansluitend op de groepsbespreking vinden de oudergesprekken plaats. Daarin wordt door de leerkracht de ontwikkeling van de leerling besproken. Wat is de zienswijze van school; wat gaat goed en wat verdient nog aandacht?



Extra spelen en leren indicatie (voorheen VVE)

Als een leerling vanuit de voorschool deze indicatie heeft dan wordt een programma op maat gemaakt door de leerkracht in afstemming met de kwaliteitscoördinator. Daarin wordt afgesproken wat de doelen zijn en hoe de organisatie eruitziet om deze doelen te kunnen realiseren. Die doelen worden elke acht weken geëvalueerd door de leerkracht met ouders en waar nodig bijgesteld. De focus ligt doorgaans op het leren van de Nederlandse taal. 


Terug naar boven