Basisschool Liduina

Scholten Reimerstraat 8 7524 CS Enschede

Schoolfoto van Basisschool Liduina

In het kort

Toelichting van de school

Van harte welkom op het Schoolvenster van basisschool Liduina. We zijn een school met ongeveer 180 leerlingen, verdeeld over acht groepen, gelegen in het mooie Lonneker, dat behoort bij de gemeente Enschede. Naast kinderen uit Lonneker zitten er ook kinderen uit naastgelegen plaatsen op school. Ieder kind is welkom op de Liduina, ongeacht zijn of haar achtergrond en passend bij het onderwijsaanbod op de school. De school heeft de katholieke identiteit. Daar besteden we met name aandacht aan rondom de feestdagen. We handelen vanuit waarden en normen als respect en zorgdragen voor elkaar.

We verzorgen onderwijs aan kinderen van 4 t/m 12 jaar. Het onderwijs is adaptief. We werken in de klas vanuit de heterogene groep en daarnaast met homogene groepen. EDI (Expliciete Directe Instructie) is ons instructiemodel. Er wordt kennis overgedragen en aan vaardigheden gewerkt, ook sociaal emotioneel en creatief. 

Een nieuwe ontwikkeling (2024-2025) is dat we ook vanaf groep 4 thematisch en geïntegreerd blijven werken. Taal wordt voor de meeste domeinen onderdeel van de zaakvakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en techniek. Verweven in deze leerlijn zit ook burgerschap. Kennis is daardoor meer verweven met elkaar, betekenisvoller en blijft beter beklijven. Voor de sociaal emotionele kennis en vaardigheden gaan we een nieuwe methode implementeren. 

Naast de informatie op Vensters en in de schoolgids geeft de schoolkalender aanvullende informatie. 

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Ruimte voor elkaar
  • Thematisch en geïntegreerd
  • Doelgericht
  • Hoge verwachtingen
  • Lef

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Er zitten ongeveer 180 leerlingen op school. De meeste leerlingen hebben een Nederlands culturele achtergrond. Een afspiegeling van de maatschappij zijn we daarmee niet. Iedereen is welkom. Dat betekent dat expliciet aandacht besteed wordt aan andere culturele achtergronden. Dat vinden we belangrijk in het kader van burgerschap.

Kennis heb je nodig om kritisch burger te kunnen zijn. Leven in een democratische samenleving vraagt echter ook om vaardigheden. Vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit zijn in Nederland belangrijke kernwaarden. Wat betekent dat en wat vraagt dit van eenieder?

Gemiddeld is het niveau van de leerlingen goed te noemen. Er zitten op de Liduina ook leerlingen met een hoog leerpotentieel. Zij hebben baat bij een ander passend aanbod, andere uitdagingen. 

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
184
Landelijk gemiddelde
212

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Ervaren sociale veiligheid uit onderzoek DUO mei 2024

Een score van 8,6 of hoger wordt als een 'zeer goede score' gezien. Een score van 6,8 of lager wordt als een 'slechte score' geclassificeerd.

Gemiddeld genomen geven de leerlingen voor de sociale veiligheid op de Liduina een 8,2.

Het minst tevreden zijn de leerlingen over het naleven van de regels door de kinderen (6,4).

Het meest tevreden zijn de leerlingen over het zich veilig voelen in de klas (8,9).

Overige stellingen die bepalend zijn voor de sociale veiligheid

-Leerkrachten doen echt iets tegen pesten: 8,8

-Veilig voelen op school: 8,8

-Veilig voelen op het schoolplein: 8,7

-Duidelijke regels op school: 8,3

-Kan bij juf/meester terecht bij problemen: 8,3 

Onderstaande stellingen zijn voorgelegd over het schooljaar van het onderzoek, waaraan percentages zijn gekoppeld

-Ik word zelf gepest: 67% nooit, 26% soms, 7% vaak

-Ik word door andere leerlingen buitengesloten: 51% nooit, 49% soms

-Ik word door andere leerlingen uitgescholden: 64% nooit, 26% soms, 10% vaak

-Leerlingen op mijn school hebben mij expres pijn gedaan: 71% nooit, 29% soms

We zijn zeer tevreden over de ervaren sociale veiligheid. Al blijft het streven dat er niemand pest en er ook niemand gepest wordt. 

Terug naar boven