Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De school geeft kwalitatief goed onderwijs. Door middels van (methode afhankelijke- én onafhankelijke) toetsen monitoren wij de ontwikkeling van het kind. De toets is als het ware een soort van spiegel voor de leerkracht. Om maar in 'Lichtschiptermen' te spreken: Blijft het kind op koers? Hoe ziet die koers er uit? Behoeft de koers specifieke aanpassingen om zo de ontwikkeling van het kind beter te laten slagen?
De tussentoetsen van CITO (januari) worden als meetmoment gehanteerd. Op velerlei vakken wordt een CITO-toets ter hand genomen. Deze reeks CITO's worden ook afgenomen in juni. In tussenliggende tijd spelen de methodetoetsen een belangrijke rol. Aan de hand van deze 'foto's' ziet de leerkracht (de ontwikkeling) van het kind.
De toetsresultaten worden bekeken, geanalyseerd. Deze analyse geeft, mogelijk, handvatten die de leerkracht inzet in zijn/haar onderwijs. Zo kan er bijvoorbeeld extra instructie op een onderdeel worden gegeven als blijkt dat dit noodzakelijk is. Er kan een aparte leerlijn worden opgezet of verdiepingswerk worden aangeboden aan het kind.
Op Het Lichtschip worden door de groepsleerkracht van groep 8 jaarlijks ouderbezoeken (bij het kind thuis) afgelegd om gezamenlijk, ouders, kind en school, een goede en weloverwogen keuze te maken voor het voortgezet onderwijs. Deze gesprekken vinden plaats in de periode november tot en met januari en zijn gebaseerd op de resultaten en de ontwikkeling van het kind gedurende de gehele schoolloopbaan. In februari wordt de Cito Eindtoets afgenomen. Het schooladvies en de score van de Eindtoets worden besproken met de school van voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het Lichtschip heeft aan het einde van het schooljaar 2011-2012 het basisarrangement van de inspectie toegekend gekregen. Dit betekent dat de inspectie ons onderwijs als voldoende beoordeelt.
Toch blijft jaarlijks een aantal verbeterpunten aan de orde komen. Aan de hand van het schoolplan 2011-2015 en een jaarlijks opgesteld plan werkt het team aan ontwikkelpunten om haar onderwijs zo optimaal mogelijk gestalte te geven. Om een goed onderwijsaanbod te kunnen realiseren bestuderen we o.a. op welke wijze we de samenwerking tussen leerlingen kunnen stimuleren en hoe we het helder leren denken kunnen bevorderen.