Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen

Roerdompplein 9 1602 RW Enkhuizen

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoets worden geanalyseerd door de intern begeleider samen met de betrokken leerkrachten.
Wat betreft de fundamentele niveaus zijn de resultaten positief t.o.v. vergelijkbare scholen. Wat betreft het streefniveau kunnen we aflezen dat we onder het niveau zitten t.o.v. vergelijkbare scholen.
We hebben verbeterpunten gesignaleerd. Deze nemen we op in ons jaarplan om ons onderwijsaanbod verder te versterken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. In de eerste plaats moeten de leerkrachten daarom de leerlingen goed kennen: Hoe verloopt het ontwikkelproces? Daarnaast moet elk kind goed gevolgd worden: Wat is hun onderwijsbehoefte?  Hierop volgt passende ondersteuning en begeleiding.

Dit doen we volgens de cyclus van Handelingsgericht werken: Waarnemen, begrijpen, plannen, realiseren.
Wij volgen de ontwikkeling van leerlingen op onderstaande manieren:

  • via observaties; De leerkrachten in groep 1 en 2 observeren veel. Ze volgen het kind in zijn/haar ontwikkeling. Op motorisch gebied, taal- en rekengebied en over de sociaal-emotionele ontwikkeling worden lijsten ingevuld. Hiervoor gebruiken we de Leerlijnen Jong Kind van ParnasSys.
  • met methodegebonden toetsen door het jaar heen. 
  • met methode-onafhankelijke toetsen; Voor spelling, begrijpend lezen en rekenen gebruiken we vanaf dit schooljaar IEP en voor technisch lezen AVI/DMT. De afname van deze toetsen vindt twee keer per jaar plaats, vanaf groep 3.

De resultaten worden geanalyseerd door de groepsleerkracht. En worden besproken met de intern begeleider. Zo kunnen we vroegtijdig signaleren. Er kan extra ondersteuning nodig zijn als een kind moeite heeft met lesstof, meer uitdaging behoeft of bij de sociaal emotionele ontwikkeling steun nodig heeft. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van groep 7 wordt gestart met de procedure voor advisering voor het voortgezet onderwijs.
Ouders en kind vullen een vragenlijst in over aan welk type onderwijs zij denken én over de werkhouding van het kind. De leerkracht vult de schoolvorderingen in en geeft een advies voor het type voortgezet onderwijs.
Aan het begin van groep 8 wordt op school een onderzoek gedaan naar de aanleg op het gebied van de taal en het ruimtelijk inzicht door een medewerker van de OBD (Onderwijs begeleidingsdienst). Dit onderzoek is de NIO-toets (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau). Tevens wordt de  NPV-J (Nederlands Persoonlijkheids Vragenlijst – Junior) en een schoolvragenlijst ingevuld, waarin de interesse in leren en huiswerk maken worden gepeild.
Op basis van de resultaten van de NIO-toets, de ingevulde vragenlijsten van ouders en school, de methodegebonden toetsen, de methode-onafhankelijke toetsen en de werkhouding wordt een voorlopig advies gegeven voor het voortgezet onderwijs. Dit wordt gedaan door de leerkracht van groep 8, de leerkracht van groep 7, de intern begeleiders, de directeur en een orthopedagoog.
Daarna volgt een voorlopig adviesgesprek met de ouders en het kind.
Nieuw dit schooljaar: In februari maken de kinderen van groep 8 een doorstroomtoets. Deze toets is in plaats van de eindtoets. 
Uiterlijk 24 maart* geven we een definitief schooladvies aan het kind en de ouders.
Uiterlijk 31 maart* schrijven de ouders het kind in bij een school voor Voortgezet Onderwijs.
De toelatingscommissie van de VO school waar het kind wordt aangemeld, beslist over de toelating. Na toelating is er voor de zomervakantie een kennismaking op de nieuwe school.
Ouders die het niet eens zijn met het schooladvies kunnen hierover in gesprek gaan met de leerkracht of directeur van de basisschool. Zijn zij niet tevreden over de uitkomst van de gesprekken dan kunnen zij een klacht indienen volgens de klachtenregeling. 

*Als deze datum wijzigt, i.v.m. de nieuwe doorstroomtoets informeren we de ouders van de kinderen uit groep 8 hierover.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen een leer- en leefomgeving zijn, waar een ieder zich optimaal kan ontwikkelen en optimaal kan presteren.
Dit gebeurt in een veilige sfeer, waarbij het welbevinden van leerlingen, leerkrachten en ouders een voorwaarde is. Wij houden ons daarom dagelijks met de kinderen bezig met de bewustwording van omgangsvormen, normen en waarden in het dagelijks leven.
De deskundige leerkrachten hebben oog voor de diversiteit van de kinderen. Bij het opstellen van het aanbod houden zij rekening met de ontwikkeling en welbevinden van de leerlingen. Zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Verbinding
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven