Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In de groepen 1-2 willen we kleuters laten leren en ontwikkelen door ervaren en ontdekken in betekenisvol spel en handelen in een rijke en uitdagende leeromgeving. Dit doen ze in hun eigen groep en ook groepsdoorbroken met de andere kleutergroep tijdens de speelwerktijd op het speelleerplein en tijdens het buiten spelen. Ook wordt samengewerkt met de peutergroepen.
Vanaf groep 3 werken we hoofdzakelijk vanuit bestaande lesmethoden. We gaan uit van klassikale basisstof. Deze stof sluit aan bij doelen die gesteld zijn per leerjaar. De leerkracht geeft een groepsinstructie, waarna de leerlingen de leerstof zelfstandig verwerken. Hierbij neemt de leerkracht alle ruimte om leerlingen individueel of in kleine groepjes te begeleiden. Belangrijke aspecten bij de instructie en begeleiding zijn inoefenen van strategieën, voldoende variatie in werkvormen en de afstemming op de verschillen tussen leerlingen. Daarom wordt op verschillende momenten gedurende de schoolweek groepsdoorbroken gewerkt.
In de groepen 1-2 leren en ontwikkelen de kinderen m.b.v. spelend leren en de begeleiding van de leerkracht hierbij. We bieden de kinderen gedurende de dag betekenisvolle activiteiten. Deze activiteiten bieden we aan in de kring, speelwerktijd, gym en buiten spelen.
De kansen op optimale ontwikkelings- en leerresultaten zijn groot, omdat we aansluiten bij de interesses van kinderen in thema's.
De activiteiten in de thema's zijn verbonden aan de ontwikkeldoelen van leerjaar 1 en 2. Deze zijn gericht op taal, motoriek, rekenen, spel en sociaal emotionele ontwikkeling.Voor de werkwijze in groep 1-2 geven we u bij het intakegesprek een boekje waarin een dag in groep 1-2 beschreven wordt.
In de vakgebieden zit het volgende verwerkt:
- Sociale ontwikkeling
- ICT vaardigheden
- Zelfstandig werken (oefenen, zelfstandige verwerking, plannen)
Binnen ons onderwijs is er sprake van een klassikaal aanbod met ruimte voor differentiatie. De instructiemomenten, verwerkingsopdrachten en de materialen worden aangepast op het niveau van de leerlingen.
Soms hebben leerlingen daarnaast behoefte aan een extra uitleg of juist een uitdagender aanbod.
Dit organiseren de leerkrachten in samenwerking met onze onderwijsassistenten, specialisten en intern begeleiders.
Dit aanbod wordt gegeven binnen en buiten de groep, individueel of in een klein groepje kinderen.
We hebben een aanbod gericht op: meerbegaafde kinderen, Nederlands als tweede taal (NT2), sociaal emotionele ontwikkeling en signalering van leesproblemen.Wanneer een kind versneld ontwikkelt, is het mogelijk om na overleg gebruik te maken van de Leertuin: De Leertuin is een bovenschoolse voorziening voor leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 binnen SKO West-Friesland. Er is een locatie in Obdam, Wognum en Andijk. De Leertuin is er voor leerlingen die op school al verdieping en verrijking krijgen, maar daarnaast meer en andere uitdaging nodig hebben. Het aanbod en de omgang met ontwikkelingsgelijken biedt nieuwe, extra uitdagingen voor deze leerlingen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Komend schooljaar is de professionalisering om kinderen nog beter te kunnen begeleiden:
- Een leerkracht volgt de opleiding tot rekenspecialist.
- De gedragsspecialist volgt een masteropleiding.
- Alle teamleden volgen een training gericht op pedagogisch klimaat.
- Enkele leerkrachten volgen een cursus Rots&water training.
- Twee leerkrachten volgen een opleiding gedragsspecialist.
- Twee teamleden volgen een cursus Nederlands als tweede taal.
- Leerkrachten kleuterbouw scholen zich op Executieve Functies
In de kleutergroepen werken we volgens de ontwikkelingsgerichte methode Startblokken. We bieden de kleuters spelactiviteiten binnen interessante en betekenisvolle thema's. Het is een doelgerichte aanpak die aansluit bij wat de meeste jonge kinderen zelf willen: 'groot zijn', meedoen aan de wereld om zich heen en natuurlijk leren vanuit nieuwsgierigheid.
In het, door de leerkracht begeleide en gestuurde, spel liggen de beste mogelijkheden om taal en denken uit te lokken en te stimuleren. Betekenisvolle spelactiviteiten stimuleren de interesse, enthousiasme en actieve betrokkenheid van de kleuters.
Ook in de peuterspeelgroepen op de Hoeksteen wordt Startblokken gebruikt. Zo is er een doorgaande lijn voor kinderen van 2 t/m 6 jaar op onze school.
De kansen op optimale ontwikkelings- en leerresultaten zijn groot, omdat we aansluiten bij de interesses van kinderen in thema's.
Voordat uw kind begint in groep 1 wordt u uitgenodigd door de groepsleerkracht voor een intakegesprek op school en twee wenochtenden voor uw kind.