Christelijke Basisschool Het Mosterdzaadje

Oranjeweg 116 8166 JD Emst

De oude tweeklassige lagere school die tot 1972 dienst deed als schoolgebouw. De moestuin op de voorgrond.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De term ‘opbrengstgericht werken’ was jarenlang een term die gebruikt werd om scholen te attenderen op het belang van de resultaten in relatie tot de kwaliteit van het onderwijs. Het Mosterdzaadje heeft een werkt richting een cultuur waar opbrengsten van belang zijn. De toetskalender, groepsbespreking en kindgesprekken zijn stevig verankerd in onze organisatie Het gebruik van ParnasSys is een voorbeeld van de ontwikkeling van een sturing op basis van resultaten. Scholen zetten de opbrengsten van de leerlingen af tegen de landelijke standaard. Toetsen zijn voor scholen van belang en helpen bij het vervolg in het leerstofaanbod. In het verlengde van de opbrengsten ligt het hanteren van vaardigheidsscores en referentieniveaus.

Bij de tem ‘opbrengstgericht werken’ ligt de focus op de opbrengsten. Op het gevaar af dat opbrengsten of resultaten een doel op zich worden en (cito-)resultaten worden overgewaardeerd. Wij waken voor een school waar angst regeert en resultaatnormen leidend zijn voor het leerkrachthandelen. Opbrengsten zijn geen doel maar een middel. Resultaten (ook Cito) blijven van belang als indicator voor het bepalen van de onderwijsbehoeften. De opbrengsten helpen de leerkracht zich bewust te maken van de vervolgstappen. Na de analyse bepaalt de leerkracht zijn leerstofaanbod. Jaarlijks stelt de Intern Begeleider samen met de leerkrachten mede op basis van een opbrengstenanalyse de nieuwe doelen vast.

Op Het Mosterdzaadje stellen wij de doelen in vaardigheidsscores (VS) en in referentieniveaus. Omdat in de meeste klassen weinig leerlingen zitten heeft de score van 1 leerling grote invloed op het gemiddelde. Daarom vinden we het nog belangrijker om elk kind afzonderlijk in beeld te hebben en doelen te stellen voor de leerlingen individueel. Daarbij staat het welbevinden van de leerling voorop omdat dit een voorwaarde is om te kunnen leren. Voor elke leerling van onze school worden de kindkenmerken, de belemmerende en compenserende factoren in kaart gebracht. Vervolgens wordt voor elke leerling de onderwijsbehoefte geformuleerd. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De laatste contactavond van het jaar is altijd facultatief. De ouders van de leerlingen van groep 7 worden echter op school verwacht. In juni wordt dan namelijk een indicatie afgegeven voor het schooladvies. Deze indicatie is uitsluitende gebaseerd op de resultaten van het leerlingvolgsysteem IEP. 

Waar de overige groepen het IEP LVS meet moment hebben in januari, heeft groep 8 dit in november. Deze gegevens gebruikt de leerkracht van  groep 8 samen met de 'gewone schoolresultaten' om een schooladvies uit te brengen. 

In februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets. Deze toets leidt tot een definitief schooladvies. 

Ouders wordt gevraagd hun kun uiterlijk de eerste helft van maart aan te melden bij de VO school van hun keuze. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De visie van Het Mosterdzaadje op sociale opbrengsten is ingebed in onze visie op leren als geheel. Ons uitgangspunt is dat onze Schepper ons het vermogen heeft gegeven om te leren. Daarmee is leren een unieke en persoonlijke activiteit, waar het gaat om persoonlijke betekenisverlening. Voor ons als leerkrachten van Het Mosterdzaadje betekent dit dat wij, in navolging van de Grote Leraar, gericht zijn op het hart (de emotie) van zijn leerlingen. Door dat te doen bevorderen we naast de persoonlijke ontwikkeling van het kind ook betrokkenheid, welbevinden en (leer)rendement. De basis waaruit het leren geïnitieerd wordt is een klimaat van vertrouwen in het leervermogen van het kind waarbij hij mag worden wie hij is. Leren is zowel gave als opgave (inspannen en dienstbaar zijn/verantwoordelijkheid geven en nemen). 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • betrokkenheid
  • welbevinden
  • vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 21 januari 2020 is het rapport vastgesteld van de inspectie voor het onderwijs, waarin zij verslag doet van haar onderzoek naar bestuur en school in het kader van het vierjaarlijks onderzoek. Bekijk het rapport door hieronder te klikken en vervolgens naar onderen te scrollen.

Terug naar boven