Christelijke Basisschool Het Mosterdzaadje

Oranjeweg 116 8166 JD Emst

De oude tweeklassige lagere school die tot 1972 dienst deed als schoolgebouw. De moestuin op de voorgrond.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer sprake is van verlof wordt als regel de duo-collega van degene die verlof heeft, gevraagd voor vervanging. Wanneer dit niet mogelijk blijkt zal één van de eigen invalkrachten worden benaderd. Wanneer onverhoopt geen invaller voorhanden is, dan zullen in uitzonderlijke gevallen klassen worden samengevoegd. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Gezien de wisselende aantallen leerlingen in de diverse leerjaren zijn er in 2023-2024 de volgende (combinatie)groepen:

Groep 1, Groep 2, Groep 3-4, Groep 4-5, Groep 7, Groep 6-8

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Minder nog dan bij de groepen 3-8 wordt in groep 1 en 2 lesgegevens in afgebakende vakken. Evenals bij de hogere groepen neemt de Bijbelles een belangrijke plaats in. De leerdoelen worden ingezet rondom een thema's die doorgaans een week of zes duren. De methode Kleuterplein speelt een belangrijke rol bij de doorgaande leerlijn. Er wordt gebruik gemaakt van het Educo planbord om kinderen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bij te brengen. Voor nadere uitleg omtrent het werken in de kleutergroep kunt het borgingsdocument Kleuteronderwijs op school opvragen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Gezien de identiteit van de school neemt de Bijbelles een belangrijke plaats in. Aan het begin van elke dag is een half uur speciaal daarvoor ingeroosterd. Die tijd wordt gevuld met gebed, zingen, het vertellen van een Bijbelverhaal, het lezen van de Bijbel (al dan niet met kanttekeningen), het behandelen en overhoren van een psalm, Bijbeltekst of Namen en Feiten. Ook is er dan vaak gelegenheid om in een klassengesprek dieper door te spreken over de wezenlijke dingen van het leven. De concrete invulling is afhankelijk van de leeftijd van de kinderen en dus de groep waarin ze zitten. Hoewel we het afzonderlijk benoemen als godsdienstonderwijs, zitten er veel componenten in van andere vakken, zoals Taal en Wereldoriëntatie.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school biedt basisondersteuning aan zoals is afgesproken binnen ons samenwerkingsverband Berséba. Als kleine school met sterke betrokkenheid op leerlingen die een extra ondersteuningsbehoefte hebben, is in de praktijk vaak meer mogelijk dan het basisondersteuningprofiel. Onze bevlogen leerkrachten willen niets liever dan passend onderwijs bieden voor ieder kind. Er zal altijd worden gezocht naar wat het beste bij het kind past. Ons enige belang daarbij is dat wij ieder kind willen bieden wat het nodig heeft. Vaak is dat bij ons op school, maar soms is een ander plek beter passend. Aan het schoolondersteuningsprofiel hebben we een handig overzicht toegevoegd, waarin de ondersteuning die wij bieden op één a4 is samengevat. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

n.v.t.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven