Het Compas

Wikkel 3 7881 BA Emmer-Compascuum

  • Schoolfoto van Het Compas
  • Schoolfoto van Het Compas
  • Schoolfoto van Het Compas
  • Schoolfoto van Het Compas
  • Schoolfoto van Het Compas

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het Compas is zoals bekend een fusieschool die dit schooljaar voor het eerst start. 
Omdat er van de doorstroomtoets van Het Compas nog geen resultaten kunnen zijn, zijn gegevens ook niet te delen.

De groep 8 leerlingen van Het Compas zullen dit schooljaar een eerste resultaat van de nieuwe school halen. Ons doel is niet de hoogste score landelijk, maar de hoogst mogelijke haalbare score voor het kind. Het uiterste uit de capaciteiten van het kind halen, is voor ons dan ook van groot belang. De IEP toets is onze doorstroomtoets. 

De doorstroomtoets wordt na het definitieve advies voor het voortgezet onderwijs afgenomen. Dit advies wordt met ouders en leerling besproken. Na aanmelding van de leerling bij een van de scholen voor voortgezet onderwijs is er een gesprek tussen een vertegenwoordiger van het VO en de leerkracht van groep 8. In dit gesprek worden alle leerlingen besproken. Ook worden de leerlingen die een jaar eerder naar het VO zijn gegaan doorgenomen. Gedurende een schooljaar ontvangen wij van het voortgezet onderwijs rapportoverzichten van de oud-leerlingen.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten komen tot stand door het gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP. Tussenresultaten worden twee keer per jaar gemonitord en worden besproken in het team of tijdens een groepsbespreking met de intern begeleider. Voor ons als school zijn het momenten, waarop we bevestiging krijgen van onze verwachtingen en op basis van analyse kinderen gerichter tot leren te laten komen op hun eigen niveau.

Wij hebben als school de opdracht om alle leerlingen te helpen zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. We brengen de leerlingen basisvaardigheden bij die de sleutel vormen voor het succesvol verloop van hun verdere schoolcarrière. Om de kinderen goed te kunnen volgen maken we gebruik van betrouwbare, valide en adequaat genormeerde toetsen. Rond januari en juni toetsen we de kinderen met behulp van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van IEP. We analyseren de resultaten van de toetsen van ieder kind. De analyse vormt de start van een volgende periode waarin kinderen samen met de leerkracht hun doelen formuleren. We gebruiken de toetsen dus om kinderen in hun ontwikkeling te volgen en als analyse instrument voor de leerresultaten.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Hoeksteen en Braakhekke kregen veel positieve feedback uit het voortgezet onderwijs het afgelopen schooljaar. Zo krijgen we signalen dat we de kinderen goed verwijzen naar het voortgezet onderwijs. Met betrekking tot de verwijzing naar het voortgezet onderwijs (VO) valt ons op dat dubbele adviezen passender zijn. Na drie jaar VO zitten leerlingen die een dubbel advies kregen nog steeds op één van de twee niveaus. Bij enkele adviezen is er nog wel eens sprake van af- of opstromen. De VO-scholen geven ook de voorkeur aan een dubbel advies.

Voor Het Compas is de gerede verwachting dat de signalen vanuit het voortgezet onderwijs gelijk zullen zijn met die van het vorige schooljaar toen de aparte scholen nog hun eigen verwijzing verzorgden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Relatie vanuit een goed zelfbeeld met de omgeving is essentieel. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn:

Veiligheid

Relatie(s)

Samen vertrouwen en plezier

KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Ons motto vwb de sociale ontwikkeling: Jij ok! Ik OK!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Relatie(s)
  • Samen/ vertrouwen en plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Een oordeel van de onderwijsinspectie is nog niet voorhanden voor Het Compas.

Terug naar boven