Het Compas

Wikkel 3 7881 BA Emmer-Compascuum

  • Schoolfoto van Het Compas
  • Schoolfoto van Het Compas
  • Schoolfoto van Het Compas
  • Schoolfoto van Het Compas
  • Schoolfoto van Het Compas

Het team

Toelichting van de school

Onze leerlingen zijn gegroepeerd in 4 basisgroepen.

Groep 1-2                         

  • juf Danielle
  • juf Nathalie
  • juf Lisan

Groep 3-4                         

  • juf Nanet
  • juf Nathalie
  • juf Everdien

Groep 5-6                         

  • meester Jorden
  • juf Christel

Groep 7-8                         

  • meester Jeroen

Conciërge                         

  • Derek Sherwin
  • opa Jan

Ib-ers                               

  • juf Christel
  • juf Rebekka

Onderwijsassistent             

  • juf Marieke

Directeur                           

  • meester Ad-Jan

Naast deze basisgroepen heeft de school een onderwijsassistent, juf Marieke, in dienst. De inzet van juf Marieke is heel divers.  

Daarnaast heeft Het Compas een conciërge, een tweetal intern begeleiders en een directeur. Het team van Het Compas vindt het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste veranderingen en vernieuwingen in het onderwijs. Daarom volgen ze regelmatig cursussen, opleidingen en lezen ze vakliteratuur.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een medewerker zal er een aanvraag voor vervanging worden gedaan bij Slim Personeelsdiensten.
Onze stichting heeft een aantal 'poolers' die staan ingeschreven bij Slim Personeelsdiensten, deze poolers zullen altijd als eerste worden ingezet op vervanging. Zijn deze al ingepland op één van de andere scholen van Primenius dan zal Slim Personeelsdiensten een vervanger zoeken in hun eigen databank. In een enkel geval lukt het niet om een vervanger te vinden, dan wordt er een beroep gedaan op de part-time collega's om deze dag te werken. Lukt dit ook niet dan zullen de leerlingen van de betreffende groepen worden verdeeld over de andere groepen. 
Mocht ook dit geen optie zijn dan worden de ouders via social school tijdig geïnformeerd over "een dag helaas geen school".
Wij vragen u dan vriendelijk de leerlingen thuis te laten. Mocht dit absoluut niet kunnen dan regelt de school voor deze kinderen een "opvangmogelijkheid" in school. Dit wordt dan geen onderwijs gegeven.

Van wijzigingen in de personele bezetting wordt u altijd via social school geïnformeerd. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze leerlingen zijn gegroepeerd in 4 basisgroepen.

- Groep 1-2

- Groep 3-4

- Groep 5-6

- Groep 7-8

Naast deze basisgroepen heeft de school een onderwijsassistent in dienst. Dit is juf Marieke. De inzet van juf Marieke maakt het gedurende de maandag, dinsdag woensdag en donderdag mogelijk om leerlingen individueel of in groepjes les te geven op ons grote leer- en ontwikkelplein. De leerlingen van groep 3 t/m 8 werken vaak zelfstandig of in groepjes op ons leerplein. Ze doen educatieve spellen, lezen elkaar voor en hebben een stilteplek waar ze zelf geconcentreerd kunnen werken.

Onze leerlingen zijn geclusterd naar hun beheersing van de basisvaardigheden. Dat clusteren doen wij vanaf groep 3. Onze leerlingen krijgen passende leerstof, instructie en verwerking. We noemen dat "afgestemde" inhoud, instructie en verwerking. We stemmen zowel pedagogisch als didactisch af. Dat doen de leerkrachten de hele dag en zij passen zich aan naar de situatie en beheersing op dat moment.
De leerlingen ontvangen een weektaak. Omdat er meerdere "clusters" zijn om voor een leerkracht te onderwijzen hebben we gekozen voor een flexibele klasseninrichting. In onze lokalen is een variëteit aan meubilair te zien. Zo zijn er gewoon tafeltje-stoeltje, groepstafels, hoge tafels en wiebelkrukken. De leerlingen in hetzelfde cluster "rekenen bijvoorbeeld" krijgen vandaag instructie van de leerkracht. Zij zitten dus dichtbij de leerkracht en volgen de adaptieve instructie. Leerlingen uit een ander cluster rekenen werken vandaag zelfstandig aan de opdrachten of doen groepswerk. Door een flexibele opstelling van het lokaal te hebben gecreëerd ontstaat er een situatie dat leerlingen elkaar in de klas overal tegen komen en zo dus met en van elkaar leren. Hier benadrukken we wederom "de relatie" in ons onderwijs. Het moet voor alle leerlingen plezierig zijn om in de klas te zijn en tegelijkertijd ook onderdeel van de wereld buiten de school te zijn. Vanuit deze "relatie" die leerlingen hebben met hun klasgenoten, leerkrachten en leerlingen uit andere klassen groeit hun gevoel van "ik hoor erbij". Wederom de "relatie" die wij hiermee onderstrepen. Leerkrachten werken samen met hun leerlingen aan het vergroten van "regie" en "eigenaarschap" van leerlingen.

Persoonlijk Maatwerk! Ook voor jou! Het werken met een "afgestemde weektaak" maakt dat leerlingen afhankelijk van hun eigen beheersing voor dat vakgebied stof aangeboden krijgen die passend is. Niet te moeilijk en ook zeker niet te makkelijk. Nee uitdagend! Zo zetten we dus steeds stapjes verder in het leerproces. Hierin werken we heel doel- en resultaatgericht. Onze aanpak is gekozen omdat de leerlingen op onze school een divers palet hebben aan beheersingsniveau van de basisvaardigheden ( taal, lezen en rekenen). Korte effectieve instructies en daarbij passende verwerking en begeleiding gaan het mogelijk maken dat leerlingen vaardiger worden en sneller naar de volgende stap kunnen. 


We maken geregeld uitstapjes in de buurt van onze school. We bezoeken "onze buren". Voorbeelden hiervan zijn:
Huize Henricus, de winkels, Turfhuus, De Deele en de voorscholen ( bij ons in het gebouw).   

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 1 t/m 2 krijgen een beredeneerd aanbod in hun onderwijstijd.

In de groepen 1 en 2 wordt de beschikbare onderwijstijd van 23,5 uur in de week ingevuld met:

voorwaarden voor rekenen en taal      burgerschap/ identiteit onderwijs
lichamelijke opvoeding                       zelfredzaamheid
sociale redzaamheid                           creatieve vorming
muzikale ontwikkeling

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het onderwijs op Het Compas wordt adaptief aangeboden. Dit betekent dat we voor alle vakken zoveel mogelijk kijken naar de onderwijsbehoefte van de leerlingen en we zetten per vakgebied de uren in een rooster weg.  Vanaf groep 3 werken we gedifferentieerd en gepersonaliseerd.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202 Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.   

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.  Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.   

De school hoeft het niet alleen te doen.  De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.  

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs. In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met specifieke  kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij deze scholen werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een reguliere basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.   

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl.  Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen. 


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning


Onze locatie biedt gelegenheid om samen met de andere scholen in het gebouw nauwere banden aan te gaan met deskundige ondersteuners/ specialisten. Hiermee bedoelen we ondersteuning van schoolmaatschappelijk werk, logopedist en fysiotherapeut.

Het komt voor dat leerlingen een dergelijke ondersteuningsbehoefte hebben die onze "handelingsbekwaamheid" te boven gaat dan is het zaak om gezamenlijk ( wederom in relatie) met ouders de meest passende onderwijsplaats of ondersteuning te vinden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven