Openbare School voor Speciaal Basisonderwijs De Catamaran

Wendeling 112 7824 TK Emmen

Schoolfoto van Openbare School voor Speciaal Basisonderwijs De Catamaran

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Na iedere toetsperiode worden deze geanalyseerd. Hiervan verschijnt een rapport (opbrengstanalyse). De bijgevoegde hyperlink (..) geeft het gehele rapport weer. Relevant zijn de volgende opmerkingen: 

In april 2022 is het volgende naar voren gekomen in het overleg tussen de school, de bovenschoolse directeur en adviseur onderwijs, over de gestelde doelen in het ontwikkelingsperspectief: “als de vier leergebieden worden bekeken (rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling) zien we dat in alle gevallen dat de doelen (zoveel procent behaald een score conform of boven de doelen uit het ontwikkelingsperspectief) niet behaald worden. Dit gegeven vraagt wel om nuancering. Immers zou het heel gemakkelijk zijn om de gestelde doelen te behalen. We stellen dan het ontwikkelingsperspectief in negatieve zin bij (stellen de doelen minder hoog), om op deze wijze aan een betere score te komen. Immers zullen meer leerlingen doelen halen. Een andere manier kan ook zijn de doelstellingen, de ambities, van de school naar beneden bij te stellen. Immers zullen de resultaten dichter bij de doelstellingen / ambities komen als we bijvoorbeeld van 90% naar 70% gaan. De vraag is om nogmaals te kijken of deze wijze wel recht doet aan de inspanningen van de school en de gemaakte vorderingen van de leerlingen”.  

Een aantal beslissingen zijn voorlopig van kracht:  Het doel waarop leerlingen zich ontwikkelen conform hun ontwikkelingsperspectief gaat voor alle vakgebieden met 10% omlaag (tijdvak: E-toets 2021-2022, M en E toets 2022-2023).  Aan de afzonderlijke leerkrachten wordt gevraagd of ze de individuele doelen (wat denken zij dat het individuele kind kan, zal behalen als deze het aangeboden onderwijs volledig gaat volgen? Op welke wijze spelen de bevorderende en belemmerende factoren een rol in de leerontwikkeling en is / zijn er in het dossier van de leerling aanwijzingen te vinden die nauwkeuriger leiden tot een reële(re) ontwikkelingsperspectief (tijdvak: voor M-toets 2022-2023 gereed)).  In de bouwvergaderingen (onder-, midden- en bovenbouw) wordt in gezamenlijkheid gekeken naar de resultaten van de bouw. Aanwijzingen voor verbeteringen worden omgezet in voorlopige handelingen en zodanig vastgelegd. Deze vergaderingen worden voorgezeten door de betreffende intern begeleider. Het schooljaar 2022-2023 geldt als een “proefjaar”, individuele terugkoppeling (op groepsniveau aan de stamgroep leerkracht) vindt niet plaats (tijdvak: schooljaar 2022-2023).  Bovenstaande afspraken gelden voor een (1) schooljaar en worden op deze wijze ook weggeschreven in het schoolplan. 

Bij afsluiting: voor geen van de vier vakgebieden zijn de gestelde ambities behaald. In paragraaf 1 is aandacht gegeven aan de mogelijke oorzaken, de analyse die al eerder was gemaakt met de aspecten tijd, instructie, aanbod en gestelde ambities, is een goede start voor het vervolg. Dit vervolg, vanaf het schooljaar 2022-2023, zal haar weg vinden in het schoolplan 2022-2026 en mede ondersteuning moeten vinden  door gelden vanuit het Nationaal Programma Onderwijs na Corona.   In de komende periode zullen de resultaten van het project Effectief Onderwijs gekoppeld worden aan deze en de volgende opbrengstrapportage.  De M (of E-) rapportage van 2022-2023 zal tenslotte worden uitgebreid met het doelgroepenmodel.  

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Alle leerlingen op SBO Catamaran hebben een ontwikkelingsperspectief. Dit perspectief wordt tweejaarlijks besproken met ouders, bijstellingen worden gemaakt als dit nodig is. Ouders tekenen dit perspectief altijd voor gezien en als ze instemmen met het perspectief ook voor accoord. 

In groep 7, het jaar voordat de leerlingen de school verlaten, wordt een eerste, voorlopige schooladvies gegeven. Dit advies ondertekenen ouders. 

Het laatste jaar, groep 8, krijgen de ouders in september voorlichting over het laatste jaar, de wijze van toelaatbaarheidsverklaring en de toetsen die van belang zijn. Ook wordt hen gewezen op de meeloopdagen c.q. schoolbezoeken VO die mogelijk zijn. Deze vinden altijd in januari / februari plaats. 

Na het eindonderzoek, uitgevoerd door de externe partij Cedin, worden ouders en betreffende leerling uitgenodigd om te praten over het definitieve schooladvies. Dit advies ondertekenen ouders. Ook wordt hen verteld op welke wijze ze in beroep kunnen gaan tegen dit advies. 

De toelaatbaarheidsverklaringen worden aangevraagd bij het SWV SterkVO2202. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we dit jaar om per locatie beleid te ontwikkelen dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • geborgenheid
  • openheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven