Openbare School voor Speciaal Basisonderwijs De Catamaran

Wendeling 112 7824 TK Emmen

Schoolfoto van Openbare School voor Speciaal Basisonderwijs De Catamaran

Het team

Toelichting van de school

SBO Catamaran heeft drie dagen (maandag, dinsdag en donderdag) een vakleerkracht spel en beweging in dienst. Deze vakleerkracht geeft eenmaal in de week aan alle groepen afzonderlijk les. Verder is deze vakleerkracht verantwoordelijk voor het aanbod Rots en Water. Dit is een maal in de week. Hiervoor worden maximaal 6 leerlingen uitgenodigd. Een begeleidingstraject duurt maximaal 10 weken. 

Elke week is er extern een logopediste aanwezig. Zij is vier dagdelen beschikbaar. Na aanleiding van onderzoek en/of vraag van de ouders of leerkracht pleegt zij begeleiding. De resultaten van deze begeleiding sluiten aan op de lessen in de groepen. 

Iedere week komt ook een externe kinderfysiotherapeut. Zij is drie dagdelen beschikbaar. Na aanleiding van onderzoek en/of vraag van de ouders of leerkracht begeleidt zij de betrokken leerlingen. 

Vanaf september 2023 biedt de Catamaran geen zwemonderwijs meer aan. Wel is er voldoende gelegenheid tot bewegingsonderwijs. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer de leerkracht afwezig is, wordt deze vervangen door een andere bevoegde (inval)leerkracht. De inzet van invallers wordt bovenschools geregeld. Bij de vervanging wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van dezelfde personen. Dit is echter niet altijd mogelijk. Mocht er geen invaller beschikbaar zijn, dan zoekt de school naar andere opvangmogelijkheden op school. Voor deze situaties heeft het bestuur het protocol 'vervanging bij ziekte' vastgesteld. Dit protocol ligt ter inzage op school bij de locatiedirecteur.

Na de Coronapandemie heeft de school ook een beleidsdocument gemaakt, waarin in het geval van een nieuwe pandemie de maatregelen ten aanzien van onderwijs zijn beschreven. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In het nieuwe schooljaar 2023-2024 start de school met het zogenaamde vijf gelijke dagen model. Dit zorgt ervoor dat alle groepen ruim een uur meer onderwijs krijgen in de week. De exacte invulling van het aanbod zal gaande weg het jaar nog beter worden uitgewerkt. 

Het zwemonderwijs is gestopt. Dit betekent ook dat naast een tweede gymnastiekmoment, er meer tijd in het rooster vrijkomt. Dit omdat de tijdsintensieve periode van verzamelen - busvervoer - omkleden en vice versa is komen te vervallen. 

 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.

De school hoeft het niet alleen te doen.

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl.

De intern begeleider van de school kan u er ook meer over vertellen.

Het SchoolOndersteuningsProfiel binnen OOE

Heeft een kind naast de basisondersteuning extra ondersteuning nodig dan stelt de school, in overleg met ouders en de adviseur onderwijs, een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. In het OPP wordt ingeschat welke ontwikkelingsmogelijkheden de leerling heeft op langere termijn en welk eindniveau van de leerling verwacht kan worden. Op basis van de wet op passend onderwijs is het opstellen van een OPP verplicht voor elke leerling die een arrangement heeft waarbij ook de inzet van ondersteuningsmiddelen passend onderwijs aan de orde is.

Mogelijkheden van de school.

Bij (externaliserend) probleemgedrag wordt altijd een (extern) deskundige ingeschakeld om te bepalen wat de ondersteuningsbehoefte van de leerling is. Per school is een gelimiteerd aantal uren onderwijsassistentie beschikbaar ter ondersteuning van leerlingen met een OPP. Het ontwikkelingsperspectief is een aanvulling op het groepsplan. Voor leerlingen die ondersteuning krijgen vanuit het reguliere ondersteuningsaanbod (basis) stelt de school geen OPP op. Deze leerlingen staan vermeld in het groepsplan of hebben een individueel handelingsplan (‘plan van aanpak’).

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren gaan we aan de slag met de volgende ambities:          

Ambitie 1 - Herijken van de visie en missie van de school. De vraag is gerechtvaardigd of de manier van werken nog (wel) past bij de leerlingen en medewerkers. Vrijwel geen medewerkers die destijds bij de invoering van de Andere Basisschool geweest.     

Ambitie 2 - Thematisch werken (ateliers). Dit onderwerp staat centraal in de komende jaren. Op welke wijze kan de school de maatschappij (w.o. thuis en de directe omgeving) koppelen aan de kernvakken, waar liggen kansen om andere manieren van onderwijs te geven en hoe kunnen we op een uitdagende, afwisselende en leuke manier lesgeven. De talenten van leerlingen benutten en eigenaarschap creëren bij de leerlingen.     

Ambitie 3 - Opbrengsten verhogen en inzicht krijgen in de resultaten van andere SBO-scholen. De wijze waarop nu de opbrengstrapportages worden vormgegeven is weliswaar kloppend, de vertaling naar de leerkrachten (wat betekent het en wat kun je doen) is nog onvoldoende. Daarbij zal de deelname aan het landelijke project opbrengsten van Effectief Onderwijs de school zicht geven over haar eigen niveau, wat verwacht kan worden van een speciale basisonderwijs leerling en welke ambities haalbaar zijn.     

Ambitie 4 - Populatiebeschrijving. SBO Catamaran wil graag meewerken aan landelijke projecten, kennis hebben en maken met relevante spelers in veld. Door zitting te hebben in de resonansgroep gespecialiseerd onderwijs (voorheen SBO werkverband), overleg met Effectief Onderwijs (project doelgroepenmodel SBO), dichtbij de ontwikkeling van het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld (CITO), is de voeding meer dan voldoende. De populatiebeschrijving zal gemakkelijker te genereren moeten zijn vanuit de systemen. Deze “tool” wordt op dit moment gebouwd.       

Ambitie 5 - Taal-leesonderwijs verbeteren. Dit moet gebeuren door een taalrijke en betekenisvolle omgeving te creëren. We zetten in op scholing en begeleiding. Het technisch lezen wordt goed bekeken op de werking (zijn er lessen te leren uit elkaars instructies), het begrijpend lezen (onder andere de aanpak van Close Reading) staat centraal. Daarbij hoort de invulling van het voortgezet technisch lezen. Niet de methode staat bij het lezen centraal, maar de leesmotivatie.     

Ambitie 6 - Verbeteren rekenonderwijs. Door goede analyses, gebruik maken van Bareka, te maken, krijgen we nog beter zicht op de behoeften. Schoolbreed heldere afspraken hoe we het rekenonderwijs aanbieden. De doelen zijn helder. Op deze wijze willen we de resultaten verbeteren en verhogen. Opstellen en borgen van het rekenbeleidsplan.     

Ambitie 7 - Muziekonderwijs en creatieve vorming (cultuur). De school wil de leerlingen een duidelijke leerlijn aanbieden. Dit hoeft niet direct vanuit een methode, het thematisch werken, nemen van andere wegen die ook tot leren kan leiden, staat centraal.     

Ambitie 8 – Verbeteren doorgaande lijn omgaan met gedrag (w.o. achterwacht). De populatie van de Catamaran verandert (snel). Er zijn meer leerlingen binnen de school met complexe gedragsvragen, er wordt meer en meer gevraagd van de leerkrachten, onderwijsassistenten om alle voorkomende gedragingen goed te kunnen begeleiden. Het onderwerp wordt samen met de achterwacht in het team besproken om te komen tot (ver)nieuw(d)e afspraken. Ook de ontwikkelingen t.a.v. opzetten van een zogenaamde huiskamer komen in deze ambitie aan de orde.    

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven