Openbare School voor Zeer Moeilijk Lerenden

Balingerbrink 178 7812 SN Emmen

  • Aan de hand van een aangeleerde letter, materialen zoeken met deze letter.
  • Aan de hand van picto's een verhaal lezen.
  • Door beweging komen tot rekenen.
  • Het aanleren van de basisemoties.
  • Er wordt gebruik gemaakt van verschillende methodes.

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we dit jaar om per locatie beleid te ontwikkelen dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie.




Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfredzaamheid
  • zelfstandigheid
  • zelfverantwoordelijkheid

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

Doorstroom SO-leerlingen:  

Dit gebeurt in principe op de leeftijd van 12 jaar.  Het doorstromen van leerlingen vindt plaats op één moment, na de zomervakantie. (enkele uitzonderingen daargelaten). 

Het is van belang dat er zorgvuldig wordt afgewogen in hoeverre een leerling van het SO door kan stromen naar:

  • VSO reguliere onderbouw 
  • VSO TP onderbouw 
  • VSO structuurgroep
  • Andere onderwijsvorm (Praktijkonderwijs, cluster 4 VSO)

Het uitstroomperspectief is hierbij leidend. De doorstroomkeuze is gebaseerd op onderzoek en evaluatie: hierbij zijn met name de volgende items van belang:

  • uitstroomperspectief
  • intelligentieontwikkeling
  • sociale redzaamheid
  • adaptieve vaardigheden
  • sociaal-emotioneel functioneren
  • didactische vorderingen
  • werkhouding

Ouders worden ruim van tevoren betrokken bij de overgang naar het vervolgonderwijs.

Indien er voor verlenging SO-periode wordt gekozen dient dit goed onderbouwd te worden binnen de CVB. Dit kan tot uiterlijk de leeftijd van 13 jaar.   

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In februari 2020 is er een herstelonderzoek geweest naar aanleiding van het feit dat een tweetal indicatoren bij een vorig bezoek als onvoldoende werden beoordeeld. De kwaliteit van het onderwijs is dusdanig verbeterd dat de school als voldoende beoordeeld. Dit werd zowel in de documenten als in de praktijk gezien. De school gaat door met de ingezette ontwikkelingen.

Terug naar boven