Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Organisatie van het onderwijs
Binnen het onderwijs blijkt de ZML-school tamelijk uniek te zijn in organisatie en vormgeving. Het is een schoolsoort die de leerling in het centrum van de organisatie plaatst. Rond de leerling is een zorgstructuur aangebracht die ervoor moet zorgen dat er een optimaal leerklimaat kan ontstaan. De behoefte van de individuele leerling is aanleiding voor actie op groepsniveau. De ZML-leerling hoeft nog geen genormeerde einddoelstellingen te behalen. Alle leerlingen hebben een actueel ontwikkelingsperspectief. Op grond daarvan worden de leerlingen geplaatst in een passend uitstroomprofiel.
De school maakt gebruik van 4 uitstroomprofielen, waarbij profiel 2, 3 en 4 de meest voor de hand liggend zijn voor onze doelgroep. Deze uitstroomprofielen hebben als onderlegger het landelijke doelgroepenmodel.
Profiel 2: belevingsgericht dagbesteding/arbeidsmatige dagbesteding
profiel 3: beschutte arbeid met loonwaarde 30-50%
profiel 4: arbeidsmarkt gericht: beschermde en begeleide arbeid/vrije bedrijfswerk met loonwaarde>50%
De Stichting Leerplan Ontwikkeling, SLO, heeft doelen voor het ZML Onderwijs opgesteld die algemeen gehanteerd worden in het land. Leerlijnen worden verder ontwikkeld onder andere door het CED in Rotterdam. De school gebruikt het leerling administratiesysteem en het leerlingvolgsysteem van ParnasSys. Het team volgt hiervoor een continue scholing.
Voor alle leerlingen een Ontwikkelingsperspectief (OPP)
Het gebruik van een ontwikkelingsperspectief is wettelijk verplicht voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Werken aan het ontwikkelingsperspectief draagt bij aan het verhogen van de opbrengstgerichtheid van het onderwijs en het beter verantwoorden van de leerwinst. Hoe ontwikkelt de leerling zich en is de ontwikkeling volgens verwachting.
Het OPP is afgestemd met ouders/verzorgers, er vindt minimaal 2x per jaar een evaluatie plaats met de ouder-verzorger. Het OPP wordt steeds door alle betrokkenen ondertekend. Ouders hebben instemmingsrecht op het handelingsdeel (beschrijving van individuele ondersteuning, inzet van betrokkenen en hulpmiddelen).
Resultaten en (tussen) evaluaties
Halfjaarlijks vindt er een tussenevaluatie van de opbrengsten plaats, aan het eind van het betreffende schooljaar vindt een eindevaluatie plaats. De gegevens die hieruit voortkomen worden geplaatst in de schoolgids van het daarop volgende schooljaar. De resultaten kunnen weer worden gebruikt voor het opstellen van nieuwe jaarplannen voor het schooljaar erna.
Bovenstaande urenverdeling is niet een vast gegeven. Per week kan de verdeling anders uitpakken.
Wat is onderwijstijd?
Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is, de zgn. leerlinggebonden tijd. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs.
In het schooljaar 2023-2024 start de school, na instemming van de MR, met het 5 gelijke dagenmodel. Elke dag gaan de leerlingen van 8.30 tot 14.00 uur naar school.
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-02 Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-02. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.
Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.De school hoeft het niet alleen te doen.
De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.
In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Thriantaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website:
www.swv22-02.nl
De intern begeleider van de school kan u er ook meer over vertellen.
Het SchoolOndersteuningsProfiel binnen OOE
Heeft een kind naast de basisondersteuning extra ondersteuning nodig dan stelt de school, in overleg met ouders en de adviseur onderwijs, een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. In het OPP wordt ingeschat welke ontwikkelingsmogelijkheden de leerling heeft op langere termijn en welk eindniveau van de leerling verwacht kan worden. Op basis van de wet op passend onderwijs is het opstellen van een OPP verplicht voor elke leerling die een arrangement heeft waarbij ook de inzet van ondersteuningsmiddelen passend onderwijs aan de orde is. Dit geldt niet voor de leerlingen van de SO afdeling Thriantaschool.Alle leerlingen op de Thriantaschool hebben een ontwikkelingsperspectief met hun streefplanning en begeleidingsbehoefte.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Thriantaschool heeft ambities vastgesteld in het schoolplan 2019-2023. De schoolplanperiode wordt verlengd met een schooljaar omdat in deze periode 2 Corona jaren vallen en we niet hebben kunnen ontwikkelen wat we wilden gaan doen. Dit in vooroverleg en na akkoord van het schoolbestuur en de MR van de school. Aan het eind van 2023 worden de jaarplannen geëvalueerd en worden er nieuwe jaarplannen gemaakt voor het komende schooljaar. Het nieuwe schoolplan 2024-2028 is reeds in ontwikkeling en zal na het vaststellen van het Koersplan van de St. OOEmmen verder worden gevuld. Het Koersplan van het schoolbestuur bepaalt deels de inhoud van het schoolplan.
- Zicht op ontwikkeling en begeleiding: het systeem ParnasSys optimaal gebruiken om de ononderbroken ontwikkeling optimaal in kaart te brengen;
- Cyclus HGW (Handelings Gericht Werken) de school werkt handelingsgericht;
- ZIEN: Observatiegegevens uit ParnasSys kunnen interpreteren;
- Kwaliteitszorg: de school stelt het percentages vast als schoolstandaard;
- OPP (Ontwikkelings Perspectief): in ParnasSys.
Voorscholen OOE
In juni 2015 heeft de raad van de gemeente Emmen de Hoofdlijnennotitie Ontwikkeling en Onderwijs vastgesteld en sinds 1 augustus 2018 is er op iedere basisschool van OOE een voorschool aanwezig. Hierdoor kan er een doorgaande ontwikkellijn worden opgezet. Deze richt zich op de ontwikkelingsgebieden; Op de SO afdeling van de Thriantaschool is geen voorschool aanwezig, wel is er een school voorbereidende groep van de Trans aanwezig. Deze valt onder verantwoordelijkheid van het KDC de Vuurtoren van de Trans.OOE heeft als ambitie om vanaf volgend schooljaar de kinderopvang binnen de eigen organisatie vorm geven, samen met een kinderopvangorganisatie.
Dit schooljaar is er wel een onderwijszorg groep opgestart. Deze groep biedt plaats aan leerlingen die (nog) niet kunnen participeren in een grotere groep en nog zorgondersteuning nodig zijn, de groepsgrootte is maximaal 6 leerlingen.