Hervormde basisschool Boaz-Jachin

Ds. Kalshovenweg 15 8075 AE Elspeet

  • Een prachtig gerestaureerd gebouw uitgerust met een klimaatsysteem en omtuind door een groen plein.
  • Een zandbak met schaduwdoek en een voorziening met water.
  • Een open en toegankelijk klauterrek met een zandbed als ondergrond.
  • Kleine voetbalveldjes waarin kinderen in kleine groepjes voetballen. Hiermee realiseren we optimaal bewegen.
  • Een gastvrij onthaal in een lichte school met natuurkleuren en veel glas.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de CITO-eindtoets liggen al jaren boven het landelijk gemiddelde. In een vroeg stadium houden we de uitstroomprognose in beeld. Samen met ouders en kinderen proberen we tijdens contactavonden en kindgesprekken hierop bij te sturen om een kansrijk advies naar het voortgezet onderwijs mogelijk te maken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 3 t/m 8 nemen we 2 x per jaar Leerling in Beeld-toetsen af. De resultaten worden besproken in een opbrengstgesprek, waarbij naast de leerkracht ook de intern begeleider (IB-er) en de directeur aanwezig zijn. Leerlingen waarbij we ontwikkelingen zoals achterblijvende resultaten constateren, krijgen extra hulp en begeleiding. In principe gebeurt dit binnen de groep, maar als een leerling aan bepaalde voorwaarden voldoet, kan deze ook in het RT-rooster geplaatst worden. Dan krijgt de leerling individueel aanbod buiten de groep van een gespecialiseerde remedial teacher.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na gemiddeld acht jaar maken de leerlingen de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Wij stellen hiervoor teambreed een schooladvies voor elke leerling op. Hierbij worden de volgende elementen meegenomen: NIO intelligentietest, LVS-resultaten, werkhouding, motivatie en de sociale emotionele ontwikkeling.

Begin groep 8 wordt tijdens de startgesprekken een eerste indicatie gegeven voor wat betreft het schooladvies. Dit advies is niet bindend. Tijdens een informatieavond aan het begin van het jaar worden de ouders meegenomen in de procedure van het schooladvies en de keuze van de middelbare school. Na de kerstvakantie wordt er een voorlopig schooladvies opgesteld. Dit advies wordt meegegeven op papier en tijdens een verwijzingsgesprek met de ouders besproken.

Begin februari maken de leerlingen de Leerling in Beelddoorstroomtoets. In maart worden de uitslagen hiervan verwacht. Als uw kind de doorstroomtoets beter gemaakt heeft dan verwacht, dan wordt het voorlopige schooladvies heroverwogen. In overleg met IB, directie, ouders en leerling kan besloten worden dat het schooladvies wordt aangepast. Wanneer het advies van de doorstroomtoets lager is dan verwacht, dan wordt het voorlopige schooladvies niet aangepast.

Tijdens de centrale aanmeldweek kunnen ouders hun kind aanmelden bij de middelbare school van hun keuze. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor de aanmelding. De middelbare scholen beslissen uiteindelijk over de toelating en plaatsing.  

Jaarlijks worden onze uitstroomgegevens geëvalueerd, waardoor we zicht houden op de kwaliteit van het schooladvies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een sociaal veilige school is een school waarin iedereen wordt beschouwd en behandeld als een waardevol schepsel van God en als een gerespecteerd lid van de leer-en werkgemeenschap van leerlingen, ouders en personeelsleden, die door Gods leiding in de school zijn samengebracht. De veiligheid van de ander wordt niet aangetast, maar bevorderd, op een manier die past binnen de kaders van de grondslag van de school.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • geborgenheid
  • liefde
  • uniciteit

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie onderzoekt minstens één keer in de vier jaar ieder schoolbestuur in Nederland. In 2023 hebben zij onze school bezocht en onderzocht of de sturing door het bestuur op de kwaliteit van het onderwijs op school op orde is; of er een deugdelijk financieel beheer is en hoe dit bijdraagt aan de kernfuncties van het onderwijs (zie Onderzoekskader 2021). De sturing van het bestuur op genoemde punten is als voldoende beoordeeld.



Terug naar boven