Scola Elburg

Arent toe Boecoplaan 41 8081 VZ Elburg

Schoolfoto van Scola Elburg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij nemen de doorstroomtoets van CITO LIB af. De uitslag van de doorstroomtoets geeft informatie over het referentieniveau dat de leerling beheerst én een advies voor het VO. De score op lezen, rekenen & wiskunde en taalverzorging als totaal en per vakgebied wordt voor een optimaal advies gewogen. De rapportage van doorstroomtoets bestaat uit: leerlingenrapporten, een groeps- en schooloverzicht.

Analyse en conclusie eindtoets 2022-2023
De resultaten zijn van 7 leerlingen staan en 1 leerling heeft ontheffing. Zoals we nu tellen zien we 6 leerlingen in groep 8. Er is 1 leerling die wel meegedaan heeft met de IEP eindtoets, maar is geëmigreerd voordat de IEP uitslag bekend werd. Deze leerling telt dan ook niet mee in het schoolgemiddelde. 
De resultaten op 1F niveau zijn na 3 jaar wederom 100% gebleven. Op het 2F niveau zien we een daling in het lezen, maar een stijging bij taalverzorging en rekenen. Het gemiddelde percentage behaalde referentieniveaus zien we op 1F niveau stabiel blijven en is op 2F/1S niveau ook redelijk stabiel.
Ondanks het hoge spreidingsgetal blijven de referentieniveaus boven de ondergrens. Daar zijn we trots op.
Het onderwijsteam heeft zich het afgelopen schooljaar georiënteerd op een nieuwe methode voor het technisch lezen en begrijpend lezen --> Atlantis. We ronden dit proces volgend schooljaar af. We houden vooral rekening met de schoolpopulatie en of de methode aansluit bij het lesgeven in een 3-combigroep. Wat sluit hierop het beste aan. Volgend schooljaar heeft het onderwijsteam de ambitie om meer aandacht te schenken aan het onderdeel van EDI: 'het aanleren van leerstrategieën: stimuleer het gebruik van controle activiteiten'.

Noot: Deze analyse en conclusie is gebaseerd op de resultaten van de eindtoets van de leerlingen van Innova Elburg.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Scola Elburg worden de leerlingen als volgt gevolgd in hun ontwikkeling: 

Groepen 1-2:
Vanaf augustus 2022 maken wij voor het volgen van de ontwikkeling van kleuters geen gebruik meer maken van schoolse toetsen met opgavenboekje, pen en papier. Wij doen dit aan de hand van observaties, hiervoor gebruiken wij de Parnassys Leerlijnen. 

De groepen 3 t/m 8:
De methode gebonden toetsen worden gebruikt om te evalueren of de (tussen) doelen behaald zijn. Tevens wordt met de toetsing bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoefte van de leerling. Voor de tussen- en eindmeting wordt m.i.v. het schooljaar 2023-2024 het Cito LIB afgenomen.
De resultaten van de (methode en niet-methode) toetsen worden geanalyseerd, de ingezette interventies worden  geëvalueerd. Op basis van deze conclusies worden er nieuwe doelen opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt.  

Voor alle groepen:
Twee keer per jaar presenteert de intern begeleider de opbrengsten op schoolniveau. Vervolgens presenteren de leerkrachten de resultaten aan het team. Doel: welke interventies zijn wel/ niet effectief gebleken. We proberen de volgende vraag te beantwoorden: wat heeft deze groep nodig om zich zo optimaal mogelijk verder te ontwikkelen? Ook vinden er een groeps- en leerling besprekingen plaats. De leerkracht kan dan zijn/ haar ondersteuningsvragen bespreken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen de leerlingen van school een advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt gegeven aan de hand van een aantal elementen en wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkracht(en)van groep 8 (en ev. groep 7) in overleg met de interne begeleiding en de directeur. Bij het advies is onder andere de schoolloopbaan van uw kind (met name de laatste jaren) van belang evenals de verschillende resultaten van bijvoorbeeld observaties, methodetoetsen, halfjaarlijkse CITO LIB toetsen en gedrag en werkhouding.
Het voorlopige advies wordt in een gesprek (uiterlijk eind januari) met leerling en ouder(s)verzorger(s)gedeeld voorafgaand aan de afname van de CITO LIB doorstroomtoets (afname is in de 1e 2 weken van februari). Op deze manier wordt er gelegenheid gegeven aan leerling en ouder(s)verzorger(s) om met de leerkracht van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld over hoe het advies tot stand is gekomen en hoede verdere aanmelding bij het voortgezet onderwijs verloopt. Als school vinden we het belangrijk hier aandacht voor te hebben.
Na de uitslag van de doorstroomtoets (uiterlijk 15 maart) volgt uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.
Als ouder(s)verzorger(s) het niet eens zijn met het advies, is er gelegenheid om in gesprek te gaan metde leerkracht, eventueel samen met de intern begeleider en/of de directeur. In het uiterste geval kan daarbij verwezen worden naar de klachtenregeling van de school.

Noot: De resultaten van de schooladviezen zijn gebaseerd op de leerlingen van Innova Elburg.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op Scola Elburg monitoren we de sociale opbrengsten met het observatiesysteem Sociaal Emotioneel Functioneren van Cito LIB.
Kinderen komen tot leren als er aan deze kernwaarden aandacht wordt besteed, kinderen zich veilig weten, betrokken zijn bij de school en zich goed voelen. Naar aanleiding van de observatielijsten en vragenlijsten gaan de leerkrachten in gesprek met de kinderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid
  • Veiligheid
  • Welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven