Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Scola Elburg telt bij de start van het schooljaar 2023-2024 rond de 130 leerlingen. Deze leerlingen zijn evenwichtig verdeeld in 8 groepen.
Groep 1/2, groep 3/4, 2 groepen 5/6 en 2 groepen 7/8.Daarnaast hebben wij twee gemengde taalklassen; Onderbouw en Bovenbouw. Hierin zitten leerlingen van statushouders en Oekraïense leerlingen.
In de onderbouw wordt gewerkt vanuit het ‘Beredeneerd Aanbod’. Daaronder verstaan we een thematisch onderwijsaanbod van betekenisvolle, samenhangende activiteiten, op basis van vooraf gestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Aangepast aan het niveau van het kind.
Rond het thema bieden wij verschillende activiteiten, deze worden aangeboden in de grote of kleine kring als het gaat om instructie. Kinderen kiezen of plannen de activiteiten op het keuzebord of de weektaak.
Op Scola Elburg blijft lezen een belangrijke plaats innemen binnen het onderwijs. In het taalonderwijs wordt aandacht besteed aan mondeling- en schriftelijk taalgebruik, spelling en woordenschat. In de groepen 3 t/m 8 leren de kinderen zelf oplossingen te zoeken voor rekenproblemen. Ze leren rekenen met inzicht. Voor het wiskunde onderwijs in het voortgezet onderwijs geeft dit een goede basis.
Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband Zeeluwe
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden. Onze school is aangesloten bij het SWV Zeeluwe PO 2509. Meer informatie vindt u op de website van Zeeluwe: www.zeeluwe.nl.De leerkrachten zijn als eerste verantwoordelijk voor het bieden van passende ondersteuning aan alle kinderen van hun groep, zowel op pedagogisch als didactisch gebied. Een leerkracht kan daarbij gebruik maken van de ervaring en expertise van zijn/haar collega’s en uiteraard van de ouders/verzorgers. Als een leerkracht een zekere handelingsverlegenheid ervaart en behoefte heeft aan adviezen, dan wordt de interne begeleider (IB-er) geraadpleegd. De interne begeleider is een specialist op het gebied van leerlingenzorg. Leerkracht, IB-er en ouders/verzorgers maken afspraken op welke wijze passende extra-ondersteuning geboden gaat worden en leggen deze afspraken vast in een plan. Na uitvoering wordt het plan geëvalueerd en mogelijk bijgesteld. Plannen en evaluaties worden bijgehouden in het zogeheten “groeidocument” in Parnassys; op deze wijze kunnen alle betrokkenen het proces volgen en bewaken. Naast het raadplegen van de interne begeleider kan ook worden besloten de leerling te bespreken met een orthopedagoog van het Kenniscentrum van Proo. Dit gebeurt in een HGPD-gesprek tussen leerkracht, IB-er en de orthopedagoog. HGPD staat voor handelingsgerichte procesdiagnostiek. Op deze wijze wordt nog meer expertise gebundeld om beter antwoord op de vragen van het kind en het handelen van de leerkracht te kunnen geven. Tot slot kan er voor gekozen worden specialisten van het Steunpunt Onderwijszorgkoepel in te schakelen. Dit zijn specialisten uit het speciaal onderwijs. Belangrijk is dat ouders/verzorgers vanaf het eerste moment bij de ondersteuning van hun kind betrokken worden en blijven. Ouders en school hebben één gemeenschappelijk belang: het belang van het kind! Dit vraagt van allen een oplossingsgerichte benadering. In het SOP wordt bovenstaande uitgebreid uitgelegd.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Scola Elburg is een gepersonaliseerde Daltonschool. Er is al heel veel aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van het individuele kind.
Er wordt nauw samengewerkt met de specialisten van Aurora Basisonderwijs op zowel het cognitieve- als op het sociaal- emotionele gebied.
Vanuit het gemeentelijk project "Samenwerken voor de jeugd van Elburg" wordt er extra inzet op een kwaliteitsimpuls op het gebied van het VE- aanbod.
De komende twee jaren wordt er ingezet op de volgende drie pijlers:
* Kwaliteitsimpuls VE
* Uitvoeren van een 0 meting
* Inrichten van een VE netwerk.
In de onderbouw wordt gewerkt vanuit het beredeneerd aanbod. Daaronder verstaan we een thematisch onderwijsaanbod van betekenisvolle samenhangende activiteiten, op basis van vooraf gestelde leer- en ontwikkelingsdoelen.
Hierbij wordt er rekening gehouden met de leerdoelen uit de Parnassys leerlijnen. Dit sluit aan op het onderwijs van groep 3 en verder. Er is een beredeneerd aanbod, alleen deze is gepersonaliseerd per kind.