Wat is de klachtenregeling?
Gesprek
Soms gebeuren er dingen op school waar ouders (of leerlingen) het niet mee eens zijn. Door middel van gesprek komen we graag met u tot een oplossing. Bent u ergens ontevreden over met betrekking tot de situatie in of rondom de klas? Dan is de leerkracht uw eerste aanspreekpunt voor een gesprek. Komt u er samen niet uit of heeft de situatie meer betrekking op de schoolorganisatie of het schoolbeleid? Dan gaat de schoolleiding (directie) graag met u in gesprek.
Klachtenregeling
Als u er met de leerkracht en de schoolleiding niet uitkomt, kunt u gebruikmaken van de klachtenregeling van SKPO. In voorkomende gevallen komt er een gesprek met het bestuur. U treedt dan eerst in contact met de bestuurssecretaris van SKPO: mw. J. de Jonge Baas, [email protected] U vindt de klachtenregeling inclusief tips hoe te handelen op de website: www.skpo.nl. De volledige klachtenregeling, waarin de procedure klachtbehandeling beschreven staat, ligt tevens ter inzage bij de schoolleiding.
Klachten ongewenst gedrag
Bij klachten over ongewenst gedrag op school, zoals pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie, agressie en geweld, kunnen ouders en kinderen een beroep doen op de ondersteuning van de interne vertrouwenspersoon op school. U kunt zich op ieder moment door hem of haar laten adviseren en ondersteunen. Deze vertrouwenspersoon luistert naar u en geeft informatie over mogelijke vervolgstappen. Daarnaast heeft SKPO een onafhankelijke externe vertrouwenspersoon waar u voor begeleiding of advies terechtkunt.
Contactgegevens interne vertrouwenspersoon
Naam: Esther Lemmens
Telefoonnummer: 040-2111844
Email: [email protected]
Contactgegevens externe vertrouwenspersoon Zie voor de actuele gegevens van de externe vertrouwenspersoon de website: www.skpo.nl
Meldplicht seksueel geweld
Bij klachten van ouders en leerlingen over de schoolsituatie, waarbij mogelijk sprake is van ontucht, aanranding of een ander zedendelict door een schoolmedewerker jegens een minderjarige leerling, is de school wettelijk verplicht het bevoegd gezag te informeren. Vervolgens is het bevoegd gezag verplicht aangifte te doen bij politie/justitie.
Vertrouwensinspecteur
Voor een onafhankelijk advies in geval van een klacht, kunt u ook contact opnemen met een van de vertrouwensinspecteurs van de Onderwijsinspectie via telefoonnummer 0900-111 3111 (lokaal tarief), op weekdagen van 8.00 uur tot 17.00 uur.
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC)
Voor meer informatie kunt u verder terecht bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs.
Contactgegevens: https://onderwijsgeschillen.nl/over-ons/contact