Openbare Basisschool de Klapwiek

Marseillelaan 100 A 5627 GM Eindhoven

Schoolfoto van Openbare Basisschool de Klapwiek

Het team

Toelichting van de school

Op SALTOschool de Klapwiek zijn ruim vijfentwintig personeelsleden werkzaam.

Het team verdeelt zich in het management team, het onderwijzend personeel en het ondersteunend personeel.

De school wordt geleid door het management team (MT).
Het MT bestaat uit:

  • Directeur: Karin Keijzer
  • Intern begeleider, groep 1 t/m 4: Chantal Hüngens
  • Intern begeleider, groep 5 t/m 8: Maud Brand
  • Teamcoördinator: Dennis van de Weijer
  • Teamcoördinator: Marjan Heijnen

De directie wordt administratief/ secretarieel ondersteund door Marijke de Rooij.
Onze conciërge Mark Oomes is ondersteunend in facilitair en huisvesting.

Het onderwijzend personeel (OP) bestaat uit 18 leerkrachten, van wie een deel parttime werkt. Zij hebben met een duo-partner samen de verantwoordelijkheid voor een groep.

Het onderwijs ondersteunend personeel (OOP) wordt ondersteund door drie onderwijsassistenten en één leraarondersteuner.

SALTOschool de Klapwiek is een opleidingsschool. Wij bieden stagebegeleiding voor PABO-studenten (voltijd, deeltijd en zij-instroom), ALO-studenten en studenten van Summa college.    

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht door ziekte, verlof of een andere reden niet aanwezig kan zijn, zoekt de directie zo snel mogelijk een vervanger.

SALTO beschikt over een eigen vervangerspool en vervangers via Driessen HRM.
Door overmacht kan het gebeuren dat een leerkracht, ’s morgens voor schooltijd, zich afmeldt. Als dan niet tijdig vervanging gevonden kan worden, wordt het probleem via een noodplan tijdelijk intern opgelost.
Indien er geen vervangers beschikbaar zijn en het intern niet lukt om een goede opvang te organiseren, zijn we genoodzaakt een groep kinderen naar huis te sturen. We hopen op uw begrip.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onderwijssysteem

Onze visie is dat één bepaald onderwijssysteem nooit alle kinderen kan aanspreken. Onze aanpak past zoveel mogelijk bij de leerlingen die we voor ons hebben. Daarbij verliezen wij het gewenste eindniveau niet uit het oog. We sluiten daarbij aan op de idealen van de basisschool en combineren die met kenmerken van de effectieve schoolgedachte. Dat houdt in dat we ons onderwijs zo goed mogelijk willen afstemmen op de voortgang in de ontwikkeling van de kinderen.

Groepssamenstelling

De Klapwiek heeft een jaarklassensysteem. De leerlingen worden in leeftijdsjaargroepen geplaatst. De kleutergroepen zijn heterogeen samengesteld. Indien nodig wordt er in de loop van het jaar een nieuwe kleutergroep gestart. Instructie voor rekenen en taal vindt plaats in niveaugroepen in het leerjaar. 

Groepsgrootte

We streven ernaar de groepen niet groter te maken dan 30 leerlingen. Soms moeten we groepen combineren, als er te veel leerlingen in een bepaald leerjaar zitten. Bij de samenstelling van deze groepen houden we zoveel mogelijk rekening met de kindkenmerken en de samenstelling van de groep. Leerlingen die vier jaar worden, komen in de kleutergroep. De instroom wordt zo evenredig mogelijk verdeeld over de groepen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Samen als het kan, apart als het moet.
Saltoschool de Klapwiek heeft als taak voor zoveel mogelijk kinderen adequaat onderwijs te realiseren.
Daaronder wordt verstaan een voor het kind passend onderwijsaanbod, zowel in pedagogisch (opvoedkundig) als didactisch(onderwijskundig) opzicht, dus zoveel mogelijk afgestemd op wat een kind nodig heeft. 
Passend onderwijs betekent dat wij rekening houden met wat wenselijk en haalbaar is voor het kind. Daarbij komen vragen aan de orde als: wat heeft het kind precies nodig; welke kennis heeft het al; welke knelpunten moeten worden opgelost en wie kunnen ons daarbij eventueel helpen. De school heeft ook haar beperkingen, om de eenvoudige reden dat er grenzen zijn aan de mogelijkheden in het begeleiden van kinderen.
De volgende grenzen worden onderscheiden:
- Als door het gedrag van de leerling een zodanig ernstige verstoring van rust en veiligheid binnen de groep (dan wel de school)wordt veroorzaakt, dat het leerproces wordt belemmerd
- Als het onderwijsaanbod substantieel in gedrang komt in verhouding met de verzorging/behandeling. Met andere woorden: het onderwijsproces dient voorop te staan                             
- Als er sprake is van een te lage specifieke deskundigheid binnen het team, waardoor een adequate opvang op niet alleen korte, maar ook iets langere termijn niet mogelijk is                                                   
- Als de gebouwelijke toerusting onvoldoende blijkt te zijn en niet binnen een redelijke termijn aangepast kan worden                                                                                                                                       
- Als er gebrek aan opnamecapaciteit is.

Voor kinderen die meer aan kunnen hebben we een plusklas. 


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

xxx

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuteraanbod
In de Achtse Barrier staat een aantal kinderdagverblijven waar een specifiek peuteraanbod wordt gerealiseerd.
Korein Kinderopvang realiseert dit in ons Spilcentrum. De samenwerking wordt vanuit het pedagogisch plan vormgegeven. Er is een doorgaande lijn in voor- en vroegschool vanuit het programma VVE. In het gebruikersoverleg en managementoverleg worden afspraken gemaakt over programma en activiteiten. Sommige thema’s worden samen uitgewerkt en in de organisatie verder vormgegeven.

Terug naar boven