Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onderwijssysteem
Onze visie is dat één bepaald onderwijssysteem nooit alle kinderen kan aanspreken. Onze aanpak past zoveel mogelijk bij de leerlingen die we voor ons hebben. Daarbij verliezen wij het gewenste eindniveau niet uit het oog. We sluiten daarbij aan op de idealen van de basisschool en combineren die met kenmerken van de effectieve schoolgedachte. Dat houdt in dat we ons onderwijs zo goed mogelijk willen afstemmen op de voortgang in de ontwikkeling van de kinderen.
Groepssamenstelling
De Klapwiek heeft een jaarklassensysteem. De leerlingen worden in leeftijdsjaargroepen geplaatst. De kleutergroepen zijn heterogeen samengesteld. Indien nodig wordt er in de loop van het jaar een nieuwe kleutergroep gestart. Instructie voor rekenen en taal vindt plaats in niveaugroepen in het leerjaar.
Groepsgrootte
We streven ernaar de groepen niet groter te maken dan 30 leerlingen. Soms moeten we groepen combineren, als er te veel leerlingen in een bepaald leerjaar zitten. Bij de samenstelling van deze groepen houden we zoveel mogelijk rekening met de kindkenmerken en de samenstelling van de groep. Leerlingen die vier jaar worden, komen in de kleutergroep. De instroom wordt zo evenredig mogelijk verdeeld over de groepen.
Samen als het kan, apart als het moet.
Saltoschool de Klapwiek heeft als taak voor zoveel mogelijk kinderen adequaat onderwijs te realiseren.
Daaronder wordt verstaan een voor het kind passend onderwijsaanbod, zowel in pedagogisch (opvoedkundig) als didactisch(onderwijskundig) opzicht, dus zoveel mogelijk afgestemd op wat een kind nodig heeft.
Passend onderwijs betekent dat wij rekening houden met wat wenselijk en haalbaar is voor het kind. Daarbij komen vragen aan de orde als: wat heeft het kind precies nodig; welke kennis heeft het al; welke knelpunten moeten worden opgelost en wie kunnen ons daarbij eventueel helpen. De school heeft ook haar beperkingen, om de eenvoudige reden dat er grenzen zijn aan de mogelijkheden in het begeleiden van kinderen.
De volgende grenzen worden onderscheiden:
- Als door het gedrag van de leerling een zodanig ernstige verstoring van rust en veiligheid binnen de groep (dan wel de school)wordt veroorzaakt, dat het leerproces wordt belemmerd
- Als het onderwijsaanbod substantieel in gedrang komt in verhouding met de verzorging/behandeling. Met andere woorden: het onderwijsproces dient voorop te staan
- Als er sprake is van een te lage specifieke deskundigheid binnen het team, waardoor een adequate opvang op niet alleen korte, maar ook iets langere termijn niet mogelijk is
- Als de gebouwelijke toerusting onvoldoende blijkt te zijn en niet binnen een redelijke termijn aangepast kan worden
- Als er gebrek aan opnamecapaciteit is.Voor kinderen die meer aan kunnen hebben we een plusklas.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
xxx
Peuteraanbod
In de Achtse Barrier staat een aantal kinderdagverblijven waar een specifiek peuteraanbod wordt gerealiseerd.
Korein Kinderopvang realiseert dit in ons Spilcentrum. De samenwerking wordt vanuit het pedagogisch plan vormgegeven. Er is een doorgaande lijn in voor- en vroegschool vanuit het programma VVE. In het gebruikersoverleg en managementoverleg worden afspraken gemaakt over programma en activiteiten. Sommige thema’s worden samen uitgewerkt en in de organisatie verder vormgegeven.