Internet en Sociale Media
Op school gaan we bewust om met sociale media. Daarom hebben we een aantal afspraken gemaakt. Deze staan in het protocol Internet & Sociale Media. Ook gelden natuurlijk de schoolregels en de normale omgangsvormen bij het gebruik van internet, mail en sociale media. We spreken er regelmatig over met de kinderen en stimuleren hen om er op een goede manier mee om te gaan.
Als u merkt dat het protocol op school niet wordt nageleefd, kan u hiervan melding maken bij de leerkracht en/of het managementteam van de school. Samen bespreken we hoe de situatie opgelost kan worden. Indien nodig neemt de school passende maatregelen.
Ook thuis heeft u invloed op de manier waarop uw kind omgaat met sociale media en internet. Pesterijen vinden tegenwoordig veel plaats via Whats App, Instagram en andere media waar uw kind gebruik van kan maken. Spreek daarom regelmatig met uw kind over het gebruik van deze media en de manier waarop je er het beste mee om kan gaan.
Schorsing en verwijdering
Als u of uw kind in of rond de school de gedragsregels van school ernstig overtreedt of als er sprake is van gedrag dat de veiligheid van de kinderen, de ouders en/of het personeel van de school in gevaar brengt, maken wij dit gedrag direct bespreekbaar. In sommige gevallen kan het gedrag aanleiding zijn om een kind te schorsen of te verwijderen van de school. Bij de uitvoering van deze maatregelen volgt SALTO een procedure. Deze is beschreven in de regeling ‘Toelaten, Schorsen en Verwijderen’ en staat gepubliceerd op de website van SALTO (https://www.salto-eindhoven.nl/nl/ouders/regelingen).
Schoolverzekeringen
SALTO heeft een ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering. Hierdoor zijn alle betrokkenen (leerlingen, personeel, vrijwilligers) tijdens schoolactiviteiten verzekerd. Wel raden we u aan om zelf een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, want u bent zelf aansprakelijk voor schade die uw kind op school veroorzaakt.
De schadeverzekering van SALTO wordt pas aangesproken als uw eigen verzekering geen dekking biedt én de schade is gekomen door de schuld van de school. Een voorbeeld waarbij de verzekering de schade niet uitkeert, is wanneer tijdens de gymles of het buitenspelen de bril van uw kind kapot is gegaan.
Heeft u vragen over de verzekeringen van de school of over schade? Ga dan het gesprek aan met de directeur.
Sponsoring
Als de school giften of extra geld buiten de ouderbijdrage ontvangt, wordt dit sponsoring genoemd. Voor de start van de sponsoractie wordt bekend gemaakt wat het doel is van de actie en waaraan het geld wordt besteed. Zo kan u zelf bepalen of en met welk bedrag u bijdraagt aan de sponsoractie.
Er zijn landelijke regels voor als u zelf of als uw bedrijf, de school wil sponsoren. Bent u dit van plan, spreek dan met de directeur van de school hierover. In het schoolplan en op de website van SALTO staat meer informatie.
Informatieverstrekking aan ouders
Om goed samen te werken en het beste te doen voor uw kind, is het delen van informatie belangrijk. De school informeert u daarom over zaken als rapporten, nieuwsbrieven, verzoeken om toestemming gegevensuitwisseling en ouderavonden. Wij verwachten van u dat u ons tijdig en naar waarheid informeert over belangrijke ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op uw kind. Ook wijzigingen in adresgegevens en/of telefoonnummers horen we graag op tijd.
In geval van echtscheiding informeert u de school over wie het ouderlijk gezag heeft. U geeft de school een kopie van documenten van de rechtbank waarin dit staat aangegeven. De school informeert gescheiden ouders zoveel mogelijk gezamenlijk en op een gelijk tijdstip. Heeft u alleen het ouderlijk gezag dan informeren we alleen u. We verwachten dat de ouder met ouderlijk gezag de informatie (zoals rapporten en info over extra begeleiding) van de school doorgeeft aan de ouder die niet met het ouderlijk gezag is belast. In geval van voogdijschap vindt de informatieverstrekking aan de gezinsvoogd plaats op dezelfde manier als aan ouders met ouderlijk gezag.
Als een ouder zonder ouderlijk gezag informatie van de school wil over de ontwikkeling van zijn/haar kind, kan dit aangegeven worden bij de directeur. Deze bepaalt welke informatie gegeven wordt. Het gaat dan om belangrijke feiten en omstandigheden die het kind of de verzorging en opvoeding van het kind betreffen (2 uitzonderingen: de info wordt niet verstrekt als de school niet op dezelfde manier aan de ouder met het ouderlijk gezag zou verstrekken en de info wordt niet verstrekt als het belang van het kind zich tegen het verschaffen van de informatie verzet).
Aan externe partijen geven we informatie door als u hiervoor toestemming geeft of als het in het noodzakelijk belang van uw kind is. Bij deze gesprekken vinden wij het fijn als u aansluit (indien mogelijk).
Meer informatie vindt u in het SALTO-protocol via deze link: https://www.saltoeindhoven.nl/app/uploads/2020/09/protocol_informatieverstrekking_gescheiden_ouders.pdf
Meldcode huiselijk geweld en meldplicht seksueel misbruik
Een veilige leer- en werkomgeving is van groot belang. Daar zijn we samen verantwoordelijk voor. Alle medewerkers van basisscholen kennen de meldcode huiselijk geweld & kindermishandeling en passen deze toe. Dit betekent dat als de school signalen heeft dat er mogelijk sprake is van huiselijk geweld of kindermishandeling er een vaststaand proces met vijf stappen wordt gevolgd.
Bij een vermoeden van seksuele intimidatie, seksueel grensoverschrijdend gedrag of seksueel misbruik door een SALTO-medewerker, hebben de school en het schoolbestuur een meld- en overlegplicht met de vertrouwensinspecteur van de onderwijsinspectie. Heeft u een vermoeden van seksuele intimidatie, grensoverschrijdend gedrag of misbruik? Bespreek het met de directer van de school. De directeur luistert naar uw zorgen. Op basis van dit gesprek worden passende vervolgacties uitgezet.
Meer informatie over de meldcode en de meldplicht vindt u op https://www.schoolenveiligheid.nl/po-vo/kennisbank/meldcode-huiselijk-geweld-en-kindermishandeling/. Vragen hierover kunt u onder andere stellen aan de interne vertrouwenspersoon op school.
Omgang met foto’s en video’s
Bij aanmelding van uw kind hebt u op het aanmeldformulier aangegeven of u toestemming geeft voor het door de school maken en/of verspreiden van foto’s of video’s. Het gaat daarbij om bijvoorbeeld de schoolfotograaf en het plaatsen van foto’s en/of video’s op de website van de school, in de nieuwsbrief, schoolgids en/of op andere sociale media.
De keuze die u toen heeft gemaakt, kan u op elk moment wijzigen door aan de directeur van de school door te geven wat u wilt wijzigen en waarom u dit wilt. Als de school foto’s of video’s van uw kind heeft geplaatst waar u het niet mee eens bent, meldt u dit ook bij de directeur. Samen vindt u een oplossing waar u zich wel in kan vinden.
Sommige ouders/verzorgers geven geen toestemming voor het maken of verspreiden van foto’s of video’s waarop hun kind te zien is. Daarom vragen we aan ouders/verzorgers om geen foto’s of filmpjes te maken van schoolse activiteiten van andere kinderen.
Als wij op andere momenten foto’s of video’s laten maken, informeren we u hierover en vragen we aan u toestemming als dat nodig is. Meer informatie over hoe wij omgaan met foto’s en video’s kan u lezen in het SALTO-protocol “Foto’s en Video’s” dat op de website van SALTO te vinden is (https://www.salto-eindhoven.nl/nl/ouders/regelingen).
Privacy
Om goed onderwijs te geven en activiteiten te organiseren, verwerkt de school gegevens van u en van uw kind. Denk hierbij aan contactgegevens, schoolresultaten, de voortgang van het onderwijs, gegevens over de ouderbijdrage, etc. In het ‘Privacyreglement Leerlingengegevens’ van SALTO staat beschreven op welke manier de school omgaat met deze gegevens. Ook staat hierin wie, welke gegevens op welke manier mag inzien en aan welke andere organisaties, onder welke voorwaarden, onze school gegevens van uw kind verstrekt.
De school slaat gegevens per leerling op in een leerlingdossier. Wij gebruiken hiervoor het systeem ParnasSys. U hebt als ouder recht op inzage in het leerlingdossier van uw kind. Als u dit wilt, vraagt u aan de directeur van de school om inzage in het leerlingdossier van uw kind. In samenspraak met de directeur wordt bepaald op welke manier u het dossier in kan zien. Een voorbeeld hiervan is een papieren uitdraai van het dossier of een inzage in de digitale applicatie. Wanneer u verbetering, aanvulling, verwijdering of afscherming van de gegevens van uw kind wenst, geeft u dit samen met de redenen waarom u dit wilt aan bij de directeur. Het Privacyreglement staat op de website van SALTO (https://www.salto-eindhoven.nl/nl/ouders/privacy).
Een steuntje in de rug
Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen kunnen meedoen aan sportclubs, muziekverenigingen en voldoende spullen hebben om goed mee te kunnen doen op school. Als dat door geldzorgen niet lukt, kan Stichting Leergeld u helpen. De mogelijkheden die zij bieden voor kinderen in het basisonderwijs zijn bijvoorbeeld: een (refurbished) computer, een fiets, contributiegeld voor sportclubs, naschoolse activiteiten, zomerkampen, enzovoort.
Informatie over Stichting Leergeld Eindhoven kunt u vinden op https://www.leergeld.nl/eindhoven/. Via deze website kan u ook een aanvraag indienen. Als u vragen heeft of als u het fijn vindt als iemand u ondersteunt bij de aanvraag, zoekt u contact met de intern begeleider van de school of de contactpersoon van WIJeindhoven.
Passend Onderwijs
Alle speciale en reguliere basisscholen uit Eindhoven, Best en Son & Breugel horen bij het samenwerkingsverband Eindhoven e.o., zie www.po-eindhoven.nl. De gezamenlijke opdracht is om aan alle kinderen uit deze gebieden op de voor hen meest passende plaats onderwijs te bieden. Het liefst zo thuisnabij mogelijk.
Als u uw kind schriftelijk aanmeldt op de school, onderzoeken wij of onze school de meest passende onderwijsplek is voor uw kind. Dat doen wij door met u te praten over de kenmerken en de behoeften van uw kind. Ook vragen wij informatie op bij de kinderopvang of bij de huidige school waar uw kind op zit.
Vanaf het moment dat uw kind op school zit, zijn wij ervoor verantwoordelijk om het onderwijs zoveel als mogelijk aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Dat doen wij vanuit een stevige basisondersteuning. Enkele kinderen hebben behoefte aan meer ondersteuning.
Het hele schoolondersteuningsprofiel staat op de website van onze school.
Soms blijkt dat de school niet aan de onderwijsbehoeften van een kind kan voldoen. In dit geval gaan we met de verzorgers/ouders het gesprek aan. Samen met u onderzoeken we welke school beter bij uw kind aansluit. Daarbij kijken we niet alleen naar speciale (basis)scholen, maar ook naar de mogelijkheden van andere basisscholen. Tijdens de zoektocht naar de meest passende school kunnen we advies vragen aan externen zoals de SALTO-expertisedienst of de coördinator passend onderwijs van SALTO. U kan zelf ook advies vragen aan de coördinator passend onderwijs van SALTO. De coördinator passend onderwijs is te bereiken via de contactgegevens van SALTO.
Als een kind overstapt naar een school voor speciaal (basis)onderwijs wordt een vaste procedure gevolgd. Alle stappen die hiervoor noodzakelijk zijn, bespreken wij met u, zodat de overstap naar de speciale school zo soepel mogelijk gaat.
Klachten op een school van SALTO? Wat kunt u doen?
U als ouder en wij als school willen samen het beste doen voor de kinderen. Maar wat is precies het beste voor uw kind en op welke manier bereiken we dat? Daarover hebben we soms een verschil van mening. Bij een meningsverschil gaan we in gesprek.
Het gesprek aangaan
Het voeren van gesprekken en het vinden van een oplossing is niet altijd makkelijk. Enkele tips hiervoor vindt u in de bijlage. De gesprekken vragen inspanningen van ouders én van de school. Het belangrijkste is dat: we naar elkaar luisteren, openstaan voor elkaars mening, we rustig blijven en duidelijk communiceren. Soms zijn er meerdere gesprekken nodig om er samen uit te komen.
De te zetten stappen
Ondanks de inspanningen kan een meningsverschil soms uitgroeien tot grotere onvrede of een klacht. Dan zijn verdere stappen nodig. In de bijlage vindt u een stroomschema, waarin de stappen uitgewerkt staan.
Ondersteuning op school
Op en rond de school zijn mensen die u kunnen helpen om de goede stappen te zetten als u ontevreden bent of als u zorgen hebt. Dit zijn:
- de interne vertrouwenspersoon: een luisterend oor op school voor ouders en kinderen, meedenkend en advies gevend om het probleem op te lossen;
- de externe vertrouwenspersoon: voor advies en bijstand voor ouders en personeelsleden bij (seksueel) grensoverschrijdend gedrag en wetsovertredingen;
- de medezeggenschapsraad: als ouders en personeelsleden vragen of opmerkingen hebben over het schoolbeleid en de schoolorganisatie;
- een mediator: wordt ingezet via de voorzitter college van bestuur als het conflict ervoor zorgt dat er samen niet meer op een gewone manier gecommuniceerd kan worden.
De contactgegevens vindt u hieronder.
U komt er samen niet uit, wat nu?
Komt u er op school, na het voeren van verschillende gesprekken, nog niet uit? Vraag dan advies aan de interne of aan de externe vertrouwenspersoon. Als u een conflict heeft over machtsmisbruik, een misstand of grensoverschrijdend gedrag, dient u een klacht in bij het college van bestuur. U stuurt een mail of een brief naar SALTO of u laat een bericht achter via de button ‘complimenten/ klachten’ op de website van SALTO. Uw mail of bericht wordt ontvangen door de voorzitter college van bestuur. Aan de hand van uw bericht bepaalt de voorzitter college van bestuur wie en op welke manier uw klacht in behandeling wordt genomen.
Als het conflict nog blijft bestaan, na het voeren van verschillende gesprekken met de school of met het schoolbestuur, kan u een klacht indienen bij de onafhankelijke landelijke klachtencommissie. Uiteraard hopen we erop dat we het samen nooit zover laten komen.
Bijlage a | Tips voor ouders en school
1) Voorkom dat het probleem erger wordt: Een gesprek voeren over een probleem is niet altijd makkelijk. Toch is het belangrijk om snel het gesprek aan te gaan als u ergens tegen aan loopt of ergens mee zit. Laat ‘iets kleins’ niet groter worden.
2) Spreek de juiste persoon aan: Bespreek een probleem het liefst meteen met de persoon waar de klacht over gaat of waar het probleem speelt. Ouders die een klacht hebben, kunnen daarvoor meestal het beste terecht bij de leerkracht van hun kind. Twijfelt u met wie of hoe u het gesprek moet voeren? Bespreek het dan met de interne vertrouwenspersoon.
3) Neem de tijd: Bespreek een probleem niet ‘even tussendoor’. Maak een afspraak met de betreffende persoon en let erop dat er voldoende tijd is om standpunten toe te lichten.
4) Bereid het gesprek voor: Bedenk, voordat het gesprek plaatsvindt, wat u wilt bespreken en welke oplossingsmogelijkheden u zelf ziet. Als het u helpt, kan u uw voorbereiding opschrijven en deze aantekeningen ter ondersteuning bij het gesprek meenemen. Op die manier kan u tijdens het gesprek terugkijken of u alles heeft besproken wat u wilde bespreken.
5) Voorwaarden voor een goed gesprek:
- Neem de ander serieus en probeer u in de standpunten van de ander te verplaatsen.
- Laat elkaar uitpraten en reageer niet meteen vanuit emotie.
- Blijf eerlijk en duidelijk, zonder de ander aan te vallen of zelf in de verdediging te schieten.
- Vraag eventueel iemand anders bij het gesprek. Iemand die iets verder van het probleem af staat.
- Streef samen naar een oplossing waar alle betrokkenen achter staan.
- Houdt het belang van het kind in het oog.
6) Welke afspraken zijn er gemaakt? Het is handig om na afloop het gesprek en de gemaakte afspraken in een verslag vast te leggen. Zo zorg je er samen voor dat er geen misverstanden ontstaan en kan je nog een keer nalezen wat er besproken is. Soms helpt het om de afspraken samen te ondertekenen.
Bijlage b | Contactgegevens bij klachten
Interne vertrouwenspersoon
De interne vertrouwenspersoon op onze school is: Fleur de Fouw: [email protected]. Per mail is de interne vertrouwenspersoon bereikbaar op het mailadres: [email protected]
De externe vertrouwenspersonen
SALTO is aangesloten bij vertrouwenswerk.nl. Informatie vindt u op www.vertrouwenswerk.nl. De rechtstreekse contactgegevens van de externe vertrouwenspersonen zijn:
Het schoolbestuur
SALTO t.a.v. de voorzitter college van bestuur
Odysseuslaan 2
5631JM Eindhoven
E: [email protected]
T: 040-2606710
De landelijke klachtencommissie en de geschillencommissie passend onderwijs
Stichting Onderwijsgeschillen
Zwarte Woud 2
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
T: 030 2809590
W: www.onderwijsgeschillen.nl
Rechtbank Oost-Brabant
Postbus 70584
5201CZ ’s-Hertogenbosch,
W: www.rechtspraak.nl