Rapenland

Generaal Boreelpad 29 5623 JZ Eindhoven

  • Transparantie geldt voor ons nieuwe gebouw én voor ons onderwijs. Kinderen worden gezien en kunnen zich ontwikkelen in een warm pedagogisch klimaat
  • Schoolfoto van Rapenland
  • Schoolfoto van Rapenland
  • Schoolfoto van Rapenland

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als eerste bepalen de leerkrachten samen met de kinderen hoe er aan de leerdoelen van de verschillende methodes gewerkt gaat worden. Leerlingen krijgen tijdens en na de instructies feedback op de doelen. Hier wordt ook de toets van methode voor gebruikt.

Kinderen beschrijven in overleg met de leerkracht ook eigen doelen die ze willen behalen. Ook in overleg wordt dan bepaald hoe hierop succes kan worden vastgesteld.

De tussenresultaten in de groepen 3 t/m 8 worden daarnaast twee keer per jaar gemeten met een landelijke toets. Deze landelijke toetsen worden gemaakt door IEP (het bedrijf dat ook onze eindtoets voor groep 8 heeft gemaakt). Deze resultaten van deze toetsen worden op individueel, groep en schoolniveau geanalyseerd. Vervolgens wordt bepaald wat dit betekent voor het vervolg. In juni 2023 worden voor het laatste de resultaten van kinderen vastgelegd met het LVS van Cito.

De ontwikkeling van de kinderen van de groepen 1/2 wordt gevolgd met de observatielijsten van Kijk. Ook door de pedagogisch medewerkers van Korein wordt in de baby- en peutergroepen met de lijsten van Kijk gewerkt. Dit maakt dat we op dezelfde manier kijken naar de ontwikkeling van kinderen. In schooljaar 2023-2024 wordt daarnaast ook gewerkt met het leerlingvolgsysteem van IEP. We gaan met ingang van schooljaar 2024-2025 naar alle waarschijnlijkheid dan stoppen met het gebruiken van Kijk. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De bovengenoemde drie kernwaarden kunnen we toelichten met onderstaande voorbeelden.

  1. Kinderen leren eigen gevoelens inschatten en kunnen het perspectief van ander innemen.
  2. Kinderen leren samenwerken met andere kinderen en leren omgaan met conflicten.
  3. Kinderen leren omgaan met hun emoties en leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag. 

We hebben te maken met kinderen die een verschillende achtergrond hebben. Ze groeien op in verschillende culturen en omgevingen. We benadrukken op school dat voor iedereen de schoolcultuur geldt. Dat betekent als eerste kennis hebben van en respecteren van onderstaande vijf schoolregels.

  1. Wij doen en zeggen dingen die fijn zijn voor de ander.
  2. Wij zorgen goed voor ons materiaal en de omgeving.
  3. Wij luisteren naar elkaar.
  4. Wij praten met elkaar en niet over elkaar.
  5. Wij wandelen en praten zacht op de gang.

Voor sommige kinderen zijn deze schoolregels anders dan de regels thuis of de regels buiten op straat. Dat weten en respecteren we. 

We vinden dat leerlingen zich op school veilig en fijn moeten voelen. Daarvoor doen we niet alleen alles, maar we peilen dat ook twee keer per jaar bij de leerlingen. De resultaten van de peilingen worden met de leerlingen in de groep en in de school met het team besproken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Besef van jezelf en de ander
  • Relaties kunnen hanteren
  • Keuzes maken/zelfmanagement

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven