Wat is de klachtenregeling?
Overal waar wordt gewerkt, kunnen fouten gemaakt worden. In veel gevallen kunnen we door daar met elkaar over te praten fouten herstellen of zaken met elkaar uitpraten. Soms is er een aanleiding om een klacht in te dienen, als leerling, als ouder en/of als personeelslid.
De school beschikt over een klachtenregeling waarin staat aangegeven hoe met dergelijke klachten wordt omgegaan. De klachtenregeling geldt voor alle scholen van ons schoolbestuur SKPO.
Alle betrokkenen in en rondom onze school doen hun uiterste best de organisatie zo te laten verlopen dat iedereen zich daar veilig en thuis voelt. Toch kan het gebeuren dat iemand niet altijd tevreden is en een klacht wil uiten.
We gaan er dan vanuit dat de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze kunnen worden afgehandeld. Er zijn uiteraard situaties denkbaar dat dit niet kan (bijvoorbeeld klachten op het terrein van ongewenste intimiteiten of seksuele intimidatie, of als er sprake is van ernstig verstoorde verhoudingen). Om ook in die gevallen een eerlijke behandeling van de klacht te kunnen garanderen, beschikt ons schoolbestuur SKPO over een voor alle scholen geldende klachtenregeling. De tekst is op school voor iedereen in te zien of op te vragen en is ook te vinden op de website van SKPO (www.skpo.nl).
Onze interne vertrouwenspersonen voor de ouders en de leerlingen zijn:
- Juf Jeske van Antwerpen
- Juf Marjos Kroon
Externe vertrouwenspersonen
De stichting SKPO maakt gebruik van de inzet van de externe vertrouwenspersonen van De Vertrouwenskamer: Eveline Voncken-Evertz en Kim Baesjou. Vertrouwenspersonen kunnen met je sparren en je adviseren of begeleiden op twee gebieden, namelijk omgangsvormen en integriteitskwesties. Je kunt hen benaderen in het kader van de klachtenregelingen die SKPO hanteert voor medewerkers en voor ouders. Ook kunnen ze ondersteunen in het kader van de Meldregeling misstanden en inbreuken. Voor meer informatie: www.devertrouwenskamer.nl
Geschillencommissie van de Onderwijsraad:
Postadres: Onderwijsgeschillen, Postbus 85191, 3508 AD Utrecht
tel. 030 - 2 80 95 90
e-mail: [email protected]