Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We kiezen er bewust voor de groepen klein te houden. Van alle groepen zijn er meerdere in de school. Deze groepen werken onderling heel veel samen. Leerkrachten maar ook kinderen zelf ontmoeten elkaar gedurende de dag vaak en leren zo veel van en met elkaar.
Bovenstaande tabel laat zien hoeveel uur we per week besteden aan welke vakken.
Het onderwijs van Rapenland staat open voor alle kinderen. We proberen met elkaar een antwoord te vinden op de vraag hoe we kinderen optimaal tot leren kunnen brengen.
Om dat goed te kunnen doen, werken we als team veel samen. We hebben drie interne begeleiders die de leerkrachten ondersteunen en coachen. Er werken verschillende mensen in de school (remedial teachers, onderwijsassistenten, coaches en begeleiders) die de kinderen individueel of in groepjes verder helpen.
We zijn gericht op het vroeg herkennen en verhelpen van problemen in de taalontwikkeling. We hebben op school een speciale klas ingericht om kinderen van groep 1, 2 en 3 extra te ondersteunen in hun taalontwikkeling.
Wij zijn heel goed in het ondersteunen en helpen van kinderen die niet zo lekker in hun vel zitten of moeite hebben om tot leren te komen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- De komende jaren hebben we de ambitie om kinderen met extra ondersteuningsbehoeftes op het gebied van leren en welbevinden extra te helpen. We laten een aantal leerkrachten opleiden om deze ambitie te kunnen waarmaken. Op deze wijze hopen we bij te dragen aan het geluk van kinderen.
- De tweede ambitie heeft betrekking op het uitbreiden van het naschools aanbod op het gebied van bewegingsonderwijs, om kinderen het plezier in bewegen te laten ervaren zodat ze zelf meer willen bewegen.
- We zorgen voor meer ondersteuning in de groepen door het aanstellen van (meer) onderwijsassistenten, om zo het onderwijs nog beter te kunnen laten aansluiten bij de verschillende niveaus van de kinderen.
Samen met Korein locatie Boreelpad werken wij aan een doorgaande ontwikkelingslijn voor onze kinderen van 0 - 6 jaar (baby, peuter en kleuter). We maken elk jaar een plan van aanpak. Hier zorgt onze VVE-coördinator voor (VVE is de afkorting voor Voor- en Vroegschoolse Educatie).
Korein hanteert dezelfde manier als Rapenland om de ontwikkeling van de kinderen te volgen. De VVE-coördinator ondersteunt het samenwerken tussen de leidsters van Korein en de leerkrachten van de groepen 1 en 2.
Als kinderen extra zorg nodig hebben, overleggen we met de ouders en zoeken we gezamenlijk naar de ondersteuning die het kind nodig heeft om zich verder te kunnen ontwikkelen.