Kindcentrum De Boog

Koudenhovenseweg Zuid 202 5641 AC Eindhoven

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Boog
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Boog
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Boog
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Boog

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Schoolresultaten  

Om ouders de gelegenheid te geven om de inspanningen van de school te volgen, zijn scholen door de inspectie verplicht een aantal resultaten op te nemen in de schoolgids. Deze resultaten geven ons informatie over de uitstroom van de leerlingen naar ander (vervolg)onderwijs. 

Wij hebben een mooie score gehaald, die ver boven het landelijk gemiddelde ligt. Hierop zijn we erg trots! Alle leerlingen hebben deelgenomen aan de eindtoets.  Op schoolniveau worden de toets gegevens geanalyseerd en besproken met het team en de medezeggenschapsraad. Het geeft ons een beeld over het totaalonderwijs dat wij de kinderen bieden. De opbrengsten geven ons, samen met andere gegevens, richting aan de toekomst van ons onderwijs in alle leerjaren.    

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsen worden afgenomen om de leerlingen te kunnen volgen in hun ontwikkeling. We maken hiervoor gebruik van de toetsen van het leerlingvolgsysteem IEP. Naar aanleiding van de resultaten wordt bepaald of bijsturing nodig is. Deze bijsturing is zichtbaar in het blokplan. De toetsresultaten kunt u op de rapporten aflezen. We maken onderscheid tussen methodegebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen.  De methode gebonden toetsen zijn gekoppeld aan de methodes die wij op school hanteren. Naast het afnemen van de toetsen worden de leerlingen ook geobserveerd op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling en speel- en leertaakgedrag. Wij gebruiken hiervoor de observatie instrumenten van IEP en KIJK!  In de kleutergroepen observeren de leerkrachten alle kleuters middels het observatiesysteem KIJK! Aan de hand van de observaties plannen de leerkrachten hun onderwijs, zodat dit zo goed mogelijk aansluit bij de leerbehoeftes van de kinderen uit de klas. Middels dit observatiesysteem wordt de gehele ontwikkeling van een kleuter in beeld gebracht. Daarnaast volgen we het protocol preventie leesproblemen. Naast de observatiesystemen worden er vanaf groep 3 voor alle hoofdvakgebieden IEP-toetsen afgenomen.  In de groepen 5, 6, 7 en 8 wordt het welbevinden gemeten door middel van vragenlijsten van de methode Hoofd, hart en handen (IEP)  In april maken de leerlingen van groep 8 een eindtoets. 

Rapportage

De kinderen uit groep 1 en 2 krijgen aan het einde van het schooljaar een rapport. Daarnaast krijgen ouders twee keer per jaar een voortgangsgesprek. Deze vinden plaats in november en in februari.  De leerkrachten van de onderbouw maken gebruik van het observatie- en registratiesysteem KIJK! Hierin wordt de ontwikkeling van uw kind inzichtelijk weergegeven op het gebied van sociaal emotioneel, taal, rekenen en motorische ontwikkeling. 

Alle ouders van leerlingen uit groep 3 t/m 7 worden uitgenodigd in november voor een voortgangsgesprek. Daarnaast zullen de leerlingen twee keer per jaar een rapport ontvangen. Het eerste rapport kunt u in februari verwachten en tevens ontvangt u een uitnodiging voor een gesprek met de leerkracht. Tijdens dit gesprek worden o.a. de resultaten van de gemaakte CITO toetsen besproken. In juni ontvangt u het tweede rapport. In dit rapport staan ook de CITO resultaten van juni. Naar aanleiding van het rapport in juni zullen er alleen op verzoek gesprekken plaatsvinden. Dit verzoek kan vanuit de ouders of vanuit de leerkracht geïnitieerd worden. Bij het voortgangsgesprek en het rapportgesprek mogen de leerlingen vanaf groep 5 aansluiten.  

Voor de kinderen uit groep 8 ziet het jaar er iets anders uit. Dit heeft te maken met de advisering en de overgang naar het voortgezet onderwijs. In hoofdstuk 5.3 wordt dit verder toegelicht. 

Mocht u behoefte hebben aan een gesprek los van de geplande ouderavonden, dan kunt u altijd een afspraak maken met de leerkracht. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Adviesprocedure overgang voortgezet onderwijs

Begin oktober vindt er een informatieavond plaats voor ouders van groep 7 en 8. Op deze avond wordt de procedure voor de overstap naar het voortgezet onderwijs toegelicht.

Bij het definitieve schooladvies spelen de volgende gegevens een rol: 

- de persoonlijkheidskenmerken van uw kind: motivatie, werkhouding, taakaanpak, huiswerkattitude;

- leerlinggegevens uit het leerlingvolgsysteem, die de ontwikkeling aangeven; 

- het voorlopig schooladvies en het pre-advies;

Alle adviezen worden gegeven door de adviescommissie. Deze commissie bestaat uit de leerkrachten van groep 7 en 8, de interne begeleider van de bovenbouw en een directie-lid. Wij streven ernaar om kansrijk te adviseren, zodat de kinderen op de juiste plek terecht komen in het voortgezet onderwijs.

Pre-advies

Alle kinderen krijgen in groep 7, tijdens het oudergesprek in maart een pre-advies. Dit advies geeft een eerste indicatie richting het voortgezet onderwijs. We geven dit advies in groep 7, zodat ouders en kinderen zich al vroegtijdig kunnen oriënteren op een passende voortgezet onderwijs school. 

Voorlopig advies

In groep 8 kijkt de adviescommissie nogmaals naar alle gegeven pre-adviezen. In januari krijgen alle leerlingen groep 8 het voorlopig schooladvies. Vaak komt dit overeen met het pre-advies in groep 7. 

Definitief advies

In groep 8 wordt in februari de eindtoets afgenomen. De uitslag van de eindtoets volgt half maart. De resultaten van de eindtoets kunnen aanleiding geven om een advies naar boven bij te stellen.

Aanmelden voortgezet onderwijs

In maart kunnen de kinderen worden aangemeld bij het Voortgezet Onderwijs. Vanaf april hoort u of uw kind op de gekozen school wordt aangenomen. 

Van elke leerling wordt een onderwijskundig rapport opgestuurd naar de school voor voortgezet onderwijs. Dit rapport wordt met u besproken tijdens het adviesgesprek en tevens ontvangt u een kopie van het rapport.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale veiligheid  

Naast opbrengsten is het welbevinden van uw kind één van de belangrijkste zaken op onze school. Jaarlijks meten we daarom ook de sociale veiligheid van de kinderen in de groepen 6, 7 en 8. Deze vragenlijst wordt via internet afgenomen en laat onder andere een duidelijk beeld zien van het welbevinden. Daarnaast krijgen we per leerling en per groep een duidelijk overzicht van de aandachtspunten op sociaal-emotioneel gebied. Zo kunnen we gericht werken aan bijvoorbeeld het pedagogisch klimaat in een groep of het welbevinden van een individueel kind.  Daarnaast werken we in alle groepen met een observatiesysteem dat gericht is op de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Ook hebben we een interne en externe vertrouwenspersoon.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Plezier
  • Ontdekken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven